کد خبر : 53214
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 تیر 1399- 23: 12

یادبودهای فرهنگی؛

«پهلوان عزیز» و تاسیس نخستین باشگاه ورزشی در گیلان

«پهلوان عزیز» و تاسیس نخستین باشگاه ورزشی در گیلان

پنجم تیرماه، سالروز درگذشت «عزیز وکیل منفرد» است که به‌خاطر خدمات ارزنده اش «پدر ورزش ایران» لقب گرفت

به گزارش گیلانستان،پهلوان «عزیز وکیل منفرد» در ۲۲ بهمن ۱۲۹۸ در شهر «بندر انزلی» به دنیا آمد. خدمات ارزنده وی به ورزش ایران باعث شد تا از وی به عنوان «پدر ورزش ایران» نام برده شود.

 

وی یکی از ۱۰چهره برتر تاریخ ورزش ایران محسوب شود که موسس اولین باشگاه ورزشی در گیلان و سومین باشگاه ورزشی در ایران است. «وکیل منفرد» اولین دونده ماراتن ایران و دارنده مدال قهرمانی کشور و ۱۵۰۰، ۳ هزار متر و ۱۰هزار متر بود.

وکیل منفرد همچنین قهرمان اولین مسابقه دو ماراتن سال ۱۳۱۹ است که در مسیر جاده مخصوص کرج تا چهارراه ولیعصر تهران برگزار شد. در آن زمان کسی اطلاع دقیقی از مسافت دقیق دو ماراتن نداشت، به همین دلیل دوندگان به جای ۴۲کیلومتر، ۵۶ کیلومتر دویدند. با این حال، وی رکوردار دوی ماراتن کشور و صاحب عناوین متعدد آسیایی و جهانی بود، رکورددار پنج هزار متر را با زمان ۴۷/۱۶ دقیقه سال ها به نام خود ثبت کرد.

 

«وکیل منفرد» بنیانگذار باشگاه «گیو» بندر انزلی است که در رشته هایی نظیر فوتبال فعالیت داشت. پهلوان «عزیز وکیل منفرد»، تمام پاداش خود از قهرمانی اش در سال ۱۳۱۹ دو ماراتن را صرف خرید زمین چندهزار متری کرد تا باشگاه ورزشی گیو بندر انزلی را تاسیس کند تا جوانان گیلان و بندرانزلی بدون پرداخت حق عضویت، بتوانند از آن استفاده کنند.

 

باشگاه ورزشی گیو بندر انزلی سومین باشگاه ورزشی ایران، بیش از هفتاد سال است که در رشته هایی نظیر؛ دو میدانی، بسکتبال، والیبال، فوتبال، دوچرخه سواری فعال است و در گذشته در رشته راگبی و… برای بانوان و آقایان تکاپو داشته است.

باشگاه بوکس گیو بندرانزلی در دهه ۵۰، قطب اول بوکس ایران بود و قهرمانان بسیاری را به بوکس ایران و آسیا شناسانده و تعدادی از این ایشان به عنوان نماینده ایران در المپیک حضور یافتند. «پهلوان عزیز»، همچنین قهرمان اولین دوره مسابقات دو مارتن در ایران در سال ۱۳۱۹، قهرمان کشور در ۲۵۰۰متر، قهرمان کشور در دو ۳ هزار متر، قهرمان کشور در دو ۱۰هزار متر و موسس اولین نشریه ورزشی ایران به نام گیو انزلی بود که در دفتر باشگاه گیو انزلی به چاپ می رسید.

 

«سهراب وکیل منفرد» قهرمان بوکس ایران و یکی از فرزندان عزیز وکیل منفرد در ارتباط با خصوصیات پدر اینچنین می‌گویدبچه که بودم از این که پدرم اینقدر نگران جوانان شهر بود دلگیر بودم، می‌خواستم پدرم تمام و کمال برای ما باشد ولی اکنون افتخار می‌کنم به هرآنچه در کودکی دلم را کودکانه می‌شکست. همه جوانان شهر پدرم را دوست داشتند زیرا می‌دانستند او همچون یک پدر دلسوز است، روزی که پدر دارفانی را وداع گفت می‌توانم به جرئت بگویم شهر انزلی عزادار رفتنش بود.

 

وی می‌گوید: یادم می‌آید ۹ ساله بودم، یک روز صبح متوجه درگیری لفظی پدر و مادرم شدم. مادرم از پدر می‌خواست با پولی که در خانه داریم برای صبحانه پنیر بخرد و پدر می‌گفت باید برای بچه‌های باشگاه توپ بخرم، یک روز بچه‌هایمان پنیر نداشته باشند اتفاق خاصی نمی‌افتد ولی یک روز بچه‌های باشگاه بی توپ بمانند امکان دارد از ورزش دلزده شده، آواره کوچه‌ها شده و شاید راه بیراهه را در پیش بگیرند. آن روز از پدر رنجیدم که دیگران را به ما ترجیح داد با این که بی صبحانه هم نماندیم ولی اکنون با یادآوری خاطره آن روز احساس می‌کنم پدرم مردی مهربان بود، مرد عاشقی که تمام کودکان و جوانان شهر را همچون فرزندان خود پدرانه دوست داشت و دلواپس فرداهایشان بود.

 

«پهلوان عزیز وکیل منفرد» سرانجام در ۵تیر ماه ۱۳۷۹ در زادگاهش برای همیشه چشم از جهان فروبست.

پایان پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

الیاس جمعه , ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸

سلام و عرض وادب:
پهلوان مختار کیست؟
پهلوان مختار اهل قاسم اباد توسکامحله بود. شغلش کشاورز وشالیکار بود نام همسرش مارجان، او کشتی گیری قدر بسیار ماهر وزیرک گیل مردی بود که هرگز زمین نخورد و همیشه مدال افتخار پهلوانی رو به گردن می اویخت.
نامش مختار زارع
قدی حدود ۱۹۰ سانت و اندامی متوسط اما بسیار ورزیده و چابکی داشت.
علت فوت: سقوط از اسب در هنگام رام کردن ان .
و بر خورد به سنگ واز شدت جراحات از ناحیه سر دار فانی رو ودا میکنند.
محل فوت : جنب پل قاسم اباد، زمین سالار مشک واتی ( هم اکنون مجتمع تفریحی صبا باطریست)
محل دفن: به ادرس علی صفری ، قاسم اباد توسکامحله، سمت ایوان جنوبی امام زاده شاه شهیدان ، دقیقا پای درب ورودی
نام فرزندان بنامان
پسران ابراهیم ، علی ، زین ا لعابدین هر ۳ مرحوم شدند.
دختران:
سکینه ، زهرا ، شهربانو، لیلا همگی مرحوم شداند بجز دخترش لیلاکه مادر بنده هم هستند ودر قید حیاتند.
و نوه های مختار نیز بعضا در قاسم ابا خانسر و بضا نیز در توسکامحله ساکنند‌ .
فامیلی پهلوان مختار نیز زارع است.
بنده هم نوه ایشون هستم.

حاتم منفرد پنجشنبه , ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۵

قهرمانی دو مارتن کشور در سال ۱۳۱۹ توسط آقای عزیز وکیل منفرد صحیح نمیباشد
این مسابقه درسال ۱۳۲۲ بود
ضمنا تاریخ تاسیس باشگاه گیو ۱۳۲۱ است

احمدخانیکی جمعه , ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲

در هیچ سند تاریخی ، از روزنامه تا بایگانی فدراسیون دو میدانی اثری از مسابقه دوماراتن که در سال ۱۳۱۹ برگزارشده باشد و عزیز وکیل منفرد اول شده باشد وجود ندارد
باشگاه گیو در زمین اهدایی شاه پهلوی دوم جهت مکان ورزشی و تربیت جوانان
احداث شد
هرچند این زمین ۵۰۰۰ متری توسط فرزندان و نوادگان به عنوان ساختمان سازی در جهت منافع شخصی استفاده شد

رفتن به نوار ابزار