کد خبر : 66977
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان:

پیامدهای حضور مهاجران در روستاهای گیلان

پیامدهای حضور مهاجران در روستاهای گیلان

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان گفت: مهاجران و صاحبان ویلا جامعه روستایی را تفرجگاه می دانند و به همین دلیل آسیب های اجتماعی را در روستاها بالا می برند.

به گزارش گیلانستان، سیامک حیدری با بیان اینکه حوزه روستایی و شهری از باب ساختار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در گذشته ای نه چندان دور بسیار متفاوت بودند، اما اخیرا بسیار شبیه به هم شده اند، گفت: گیلان در حال حاضر مهاجرت معکوس زیادی را تجربه می  کند.

وی شباهت آسیب های اجتماعی و فرهنگی در حوزه روستایی و شهری را یکی از نشانه های بسیار مهم، به منظور توجه هر چه بیشتر به آسیب های موجود در نقاط روستایی عنوان کرد و افزود: این مهاجرت معکوس شامل افرادی است که از شهر دوباره به روستاها برمی گردند و به طبع وضعیت اقتصادی بالاتری نسبت به روستاییان دارند.

حیدری ادامه داد: فاصله شهر و روستا در گیلان به قدری نزدیک است که عموما مردم روستا در فضای مشابهی زندگی می کنند.

افزایش آمار طلاق در روستاهای گیلان از آسیب های اجتماعی ورود مهاجران

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان تصریح کرد: با توجه به بالارفتن سطح اقتصادی در روستاها و گردشگرپذیر بودن روستاهای گیلان، فرهنگ روستایی با آسیب های شهری آشنا شده و به این ترتیب شاهد هستیم که آسیب اجتماعی طلاق در روستاهای گیلان به آمارهای طلاق شهری نزدیک شده است.

وی گفت: آسیب هایی مانند خودکشی و مفاسد اخلاقی که بیشتر در حوزه آسیب های شهری است، وارد روستاها می شود.

حیدری با اشاره به افزایش مهاجرت ها و ویلاسازی ها در استان، ادامه داد: این قشر اغلب جامعه روستایی را تفرج گاه در نظر می گیرند و خرده فرهنگ های بدی را به جامعه روستایی واردمی کنند و به همین دلیل تخریب و آسیب فرهنگی شان بیشتر از کسانی است که قبلا در روستاها بوده اند و بعد از بازنشستگی به زادگاه شان برگشته اند.

وی با بیان اینکه حفاظت از فرهنگ های روستایی برای برخی این مهاجران مهم نیست، گفت: باید فضا را برای چنین هنجارشکنانی در روستاها ناامن کنیم و برای تحقق این امر از فرمانداری شهرستان ها کمک گرفته ایم.

اقداماتی برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در استان

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی، همچنین با اشاره به اقدامات متنوعی که در حوزه های مختلف توسط دستگاه های اجرایی در استان در حال انجام است، هم افزایی و اصلاح در عملکرد طرح ها و سامانه های مختلف را یکی از اهداف دیگر پدافند غیرعامل در حوزه فرهنگی دانستند که زمینه را برای اصلاح ساختار به ویژه در حوزه کنترل و کاهش آسیب ها در استان فراهم می سازد.

حیدری توجه همه سازمانها و نهادهای اجتماعی را به مهمترین محور زندگی انسانی، یعنی ارزش های معنوی خواستار شد و گفت: یگانه عامل معنا بخش در حوزه زندگی انسانی، به ویژه در شرایط کنونی، دین و ارزش های معنوی است که شرایط را برای تاب آوری و کنترل و کاهش هر چه بیشتر آسیب های اجتماعی فراهم می سازد.

وی توجه هر چه بیشتر به خرده فرهنگ های سنتی متصل به ارزش های کلان دینی در حوزه ها و نظام های مختلف فرهنگی را یکی از مهمترین راهکارهای  بازآفرینی عناصر ارزش مدار در جامعه دانست که شرایط را برای استحکام حوزه فرهنگی در مقابله با بسیاری از بحران های اجتماعی و حتی هجمه ناشی از عناصر فرهنگی در جنگ نرم دشمنان فراهم خواهد ساخت.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار