کد خبر : 25943
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 خرداد 1397- 09: 19

پیوستن به FATF خسارات سنگینی را بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران وارد خواهد ساخت

پیوستن به FATF خسارات سنگینی را بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران وارد خواهد ساخت

در صورت تایید و موافقت نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی مبنی بر الحاق جمهوری اسلامی ایران به FATF، باید شاهد تبعات بسیار سخت و ناگوار این تصمیم در نظام مبادلات مالی کشور باشیم.

به گزارش گیلانستان، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گیلان نسبت به روند بررسی لوایح مرتبط با FATF توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیانیه ای صادر کرده است.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

اعضای محترم مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی

شما وکلای ملت به موجب اصل ۶۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، به خدای قادر متعال سوگند یاد کرده اید که حامی استقلال و اعتلای کشور باشید و در راستای صیانت از حقوق ملت و تامین مصالح آنان گام بردارید، بر خود فرض دانستیم نگرانی عمیق و هشدار خود را نسبت به تصویب لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به FATF (گروه ویژه اقدام مالی) تشریح نماییم.

 

در تاریخ ۲۷/۱۰/۱۳۹۴ وزارت خزانه داری امریکا با انتشار اعلامیه ای تصریح کرد که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی به شرطی می توانند با موسسات ایرانی خارج شده از فهرست تحریم ها همکاری نمایند که مطمئن باشند ۱۷۸ فرد و موسسه ایرانی باقی مانده در فهرست تحریم ها، از آن همکاری بهره ای نمی برند. بررسی ها نشان می دهد این فهرست ۱۷۸ موردی به نحوی تنظیم شده است که کل نظام دفاعی و امنیتی کشورمان را در بر می گیرد. وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صنایع موشکی و هوایی، دانشگاه مالک اشتر و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تنها بخشی از اعضای این فهرست تحریمی هستند. به بیان ساده تر، آمریکا کلیه اشخاص و شرکت ها را از هرگونه تبادل مالی با سیستم دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی منع می کند و خاطیان را نیز در معرض تحریم های خود قرار می دهد.

 

پس از این رویداد، عده ای از مسئولین اجرایی کشور الحاق به FATF را به عنوان راه حل این مشکل جدید معرفی کردند و در این هنگام متاسفانه در آن سوی مرزها نیز، صدای مشابهی از اردوگاه دشمن به گوش می رسید. در همین ارتباط، خان زاراته، معاون مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی وزارت خزانه داری آمریکا تصریح کرده است: “برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است.”

 

** با الحاق جمهوری اسلامی ایران به FATF شاهد تبعات سخت و ناگواری در نظام مبادلات مالی کشور خواهیم بود

 

در صورت تایید و موافقت نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی مبنی بر الحاق جمهوری اسلامی ایران به FATF، باید شاهد تبعات بسیار سخت و ناگوار این تصمیم در نظام مبادلات مالی کشور باشیم چراکه بر اساس توصیه شماره ۱۰ FATF، ایران باید تضمین دهد هویت ذی نفع واقعی در خدمات مالی را احراز کند و بر اساس توصیه های ۳۶ تا ۴۰، باید در زمینه تبادل و اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به ذی نفع واقعی، اقدام به همکاری بین المللی کرده و اطلاعات مربوطه را بدون محدودیت به اشتراک بگذارد.

 

حال در شرایطی که ما درگیر یک جنگ اقتصادی تمام عیار با دشمن هستیم، با پیوستن به FATF، تمامی اجزای نظام مالی کشور و تراکنش های آن در معرض دید نظام سلطه قرار خواهد گرفت. ما با این اقدام خود، به دشمن این اختیار را خواهیم داد که از این پس به صورت هدفمند، اشخاص و شرکت هایی را تحت تحریم قرار دهند که مستقیم یا غیرمستقیم در تبادل مالی با مراکز حساس کشور هستند و حتی فراتر از این، آن ها می توانند به راحتی مبادلات مالی ما با طرف های خارجی را نیز تحت نظر داشته باشند.

 

مع الوصف، آیا شما نمایندگان ملت بنا دارید با رای خود، به “هوشمندتر شدن تحریم های مالی علیه جمهوری اسلامی” کمک کنید؟ مگر نه این است که گروه های مقاومت در منطقه از نظر طرف مقابل، مصداق تروریست محسوب می شوند؟ آیا مشخص نیست که دشمنان ملت ایران درصدد هستند تا با این ساز و کار، ضربه ای اساسی به اجزای محور مقاومت وارد سازند؟ آن هم در شرایطی که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با مسئولان کشور از عمق راهبردی جمهوری اسلامی در منطقه، به عنوان یکی از مولفه های اصلی قدرت نظام یاد کرده اند.

 

راهکار واقعی و عملیاتی در این زمینه نه پناه بردن به پیمان های بین المللی این چنینی، بلکه بازگشت به اصول ۲۴ گانه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است. به عنوان مثال، آیا تا کنون اقدامی در جهت اجرایی شدن بند پنجم از اصل ۱۰ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی صورت پذیرفته است؟ این بند “استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات خارجی و توسعه صادرات” را پیش روی ما گذاشته است.

 

** استفاده از پیمان های پولی دو یا چند جانبه

همچنین راهکار مهم دیگری که از نظر کارشناسان اقتصادی می تواند باعث خنثی سازی تحریم ها شود، استفاده از پیمان های پولی دو یا چند جانبه در ارتباط با سایر کشورها و رهایی از سیطره ی دلار می باشد. در شرایطی که این روش توسط کشورهای دیگر نیز تجربه شده است؛ به عنوان مثال کشور چین تا کنون با بیش از ۴۰ کشور دنیا چنین پیمانی را منعقد کرده است. با این توصیف حال باید پرسید که چرا در کشور ما، تاکنون مجلس و دولت عزمی جدی برای فراهم کردن زمینه های لازم جهت انعقاد چنین پیمان هایی را از خود نشان نداده اند.

 

در نهایت، برآورد ما و بسیاری از کارشناسان دلسوز کشور نشان می دهد که پیوستن به FATF، خسارات سنگینی را بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران وارد خواهد ساخت و در این جنگ تمام عیار اقتصادی، به منزله ی ضربه ای کاری خواهد بود که از داخل کشور بر پیکره ی

 

اقتصاد و امنیت ملی وارد می شود. امیدواریم با توجه به تشریح عواقب تصویب این قانون، شما نمایندگان گرامی، برای رضای خدا و حفظ انقلاب اسلامی و صیانت از منافع ملی، با رای منفی خود، مانع نهایی شدن این مصوبه در مجلس شورای اسلامی شوید.

والعاقبه للمتقین

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار