کد خبر : 51986
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 خرداد 1399- 22: 11

پیچیدن عطر گل محمدی در شفت

پیچیدن عطر گل محمدی در شفت

جهانیان شهر کاشان را به شهر گلاب و گل محمدی می‌شناسند ولی حالا چند سالی است که باغداران روستای گیلده شفت در ۱۰ هکتار از باغات خود گیاه گل محمدی پرورش داده و آن را پس از برداشت گلاب‌گیری کرده و یا روانه بازار می‌کنند.

به گزارش گیلانستان،در هر نقطه‌اش دارای یک ظرفیت کشاورزی است به‌طوری‌که امکان ندارد به منطقه‌ای از گیلان رفته و در آن‌یک محصول مختص به آن شهر را یافت نکنید.

شفت یکی از حاصلخیزترین مناطق استان گیلان به لحاظ کشت محصولات کشاورزی بوده و درآمد بخشی از مردمان روستای گیلده شفت کاشت گیاه گل محمدی است.

وقتی نام گلاب به زبان می‌آید تمام ذهن‌ها به سمت کاشان می‌رود چون جهانیان این شهر را مهد گلاب و گل محمدی در کشور می‌شناسند اما اکنون چند سالی است که مردم روستای گیلده مشغول پرورش گیاه گل محمدی و گلاب‌گیری بوده و هر ساله درآمد خوبی را از این راه کسب می‌کنند.

وقتی به روستای گیلده و باغات گل محمدی رفتم حسی عجیب تمام وجودم را درآمیخت زیرا فقط این حس و حال را در کاشان دیده بودم اما اکنون در استان و شهر خودم این گیاه پرورش داده‌شده و گلاب‌گیری انجام می‌شود.

مردم روستای گیلده شفت هرکدام بخشی از زمین‌های کشاورزی خود را به پرورش گیاه گل محمدی اختصاص دادند یکی ۳۰۰ متر، فردی دیگر یک هکتار، دیگری ۵۰۰ متر، زمانی که پای صحبت تمامی این افراد نشستم هرکدامشان از این کار خشنود بوده و به درآمد کسب‌شده از این راه بسیار راضی بودند.

یکی از پرورش‌دهندگان گیاه گل محمدی در شفت از عشقش به گلاب‌گیری می‌گوید به‌طوری به گفته خودش هرساله و در فصل برداشت گل محمدی و گلاب‌گیری به شهر کاشان می‌رفته، وقتی با او هم‌کلام شدم ذوق و شوقی عظیمی را در چهره‌اش مشاهده کردم.

این کشاورز می‌گوید: چند سالی است در یک هکتار از زمین باغ خود گیاه گل محمدی پرورش داده و بیش از سه میلیون تومان از این راه درآمد کسب می‌کند و به گفته خودش در تلاش برای افزایش سطح زیر کشت گیاه گل محمدی است.

محمدرضا یوسف نژاد، مدیر جهاد کشاورزی شفت معتقد است پرورش گیاه گل محمدی و تبدیل کردن آن به گلاب چند سالی در شفت در حال رواج بوده و بنا بر اعلام وی ۵۰ پرورش‌دهنده گیاه گل محمدی سالیانه ۴۰ تن از این گیاه را در ۱۰ هکتار از باغات پرورش و‌‌ پس از برداشت روانه بازار می‌کنند.

وی می‌گوید وقتی گیاه گل محمدی در روستای گیلده و دیگر بخش‌های شفت برداشت می‌شود بخش اعظمی از آن در چهار کارگاه شفت به گلاب تبدیل می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شفت در پاسخ به این سؤال که آیا پرورش گیاه گل محمدی درآمد خوبی برای باغداران دارد گفت: «باغداران شفتی سالیانه از پرورش گل محمدی ۵۰۰ میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند».

یوسف نژاد با اشاره به نقش مهم بانوان شفتی تأکید دارد از گلاب و گل محمدی می‌توان محصولات متنوعی مانند گل‌قند، پالوده، حلوا و مربای گل محمدی را درست کرد.

به گزارش فارس، روستای گیلده شفت بیشترین باغات پرورش گیاه گل محمدی را در این شهرستان دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار