کد خبر : 8311
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1395- 12: 9

پیگیر حکم شلاق دو خبرنگار گیلانی از طریق مجلس می شوم/ حق خبرنگار، شلاق نیست

پیگیر حکم شلاق دو خبرنگار گیلانی از طریق مجلس می شوم/ حق خبرنگار، شلاق نیست

«ما در مطبوعات نباید شاهد چنین اتفاقاتی باشیم، حتی اگر تخلف خبرنگار از قصد و عالمانه بوده با این حال نیز می توان جرایم جایگزینی را برای خبرنگاران در نظر گرفت.»

به گزارش گیلانستان به نقل از روزنامه ابتکار، مرزهای حاشیه امنیت برای خبرنگاران در ایران نامشخص است. مسئولی سخنی می گوید و فردا روز آن را تکذیب می‌کند، در این میان خبرنگار چوب آن را می خورد. چوبی از جنس شلاق! خبرنگار و روزنامه نگار که عده ای آن را از مشاغل سخت می دانند امروزه با ترس دست به قلم می‌شود، ترس از اینکه مبادا به مذاق جناحی، گروهی، حذبی و …. خوش نیاید و قلمش را از او بگیرند.
حق خبرنگار شلاق خوردن نیست
حدود یک ماه از خبر اجرایی شدن حکم شلاق برای خبرنگاری در نجف آباد می گذرد، «حسین موحدی» نام این خبرنگار است، او گفته بود که به دلیل اینکه تعداد موتورسیلکت ها را اشتباه درج کرده بود، ۴۰ ضربه شلاق خورد.
جبار کوچکی نژاد، رئیس فراکسیون مطبوعات، رسانه ملی و پایگاه خبری مجلس شورای اسلامی در ارتباط با حکم شلاق خبرنگار نجف آبادی گفته بود: «عرصه خبرنگاری کاری بسیار ظریف، حساس و سخت است.»
نماینده رشت با اشاره به اینکه هر مطلبی که توسط خبرنگاران نوشته می‌شود، می‌تواند له یا علیه فردی قلمداد شود، گفته بود: «ممکن است هر مطلبی که توسط روزنامه‌نگار یا خبرنگار نوشته می‌شود مورد شکایت عده‌ای قرار گیرد بنابر این یعنی هر روز خبرنگاران باید پاسخگو باشند و این موضوع چندان امر معقول و پسندیده‌ای نیست.»
کوچکی نژاد گفته بود: «باید خبرنگاران در انعکاس و انتشار مطالب از آزادی عمل برخوردار باشند. البته این موضوع در خصوص خبرنگارانی که با قصد انتقام‌گیری یا مقاصد خاصی اقدام به انتشار خبر می‌کنند متفاوت است.»
وی با اشاره به اینکه حق خبرنگار شلاق خوردن نیست، افزود: «حتی اگر اتهامی در این خصوص متوجه خبرنگار باشد چنانچه عملی ناخواسته صورت گرفته و عمدی در آن نبوده، باید از مجازات جایگزین استفاده می‌شد.»
سخنگوی فراکسیون مطبوعات: پیگیری می‌کنم
این تنها خبرنگار نجف آبادی نیست که درگیر دادگاه و حکم شلاق شده است. براساس قانون خبرنگارانی که اتهام نشر اکاذیب در پرونده آن ها ثبت می شود، به دو ماه تا ۲ سال حبس محکوم می شود و یا تا ٧۴ ضربه شلاق انتظارشان را می‌کشد.
خبرنگار نجف آبادی به رسانه ها گفته بود که ۴۰ ضربه شلاق خورده است، علاوه بر این در روزهای گذشته خبرهایی نیز از صدور حکم شلاق برای دو خبرنگار گیلانی در شبکه های اجتماعی منتشر شد. خبری که می تواند بار دیگر موضوع خبرنگاران و حکم شلاق ارتباطی مستقیم جلوه دهد.
احسان قاضی زاده هاشمی، سخنگوی فراکسیون مطبوعات، رسانه ملی و پایگاه خبری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «ابتکار» می گوید: «خبرهایی این چنینی گاهی در رسانه ها منتشر می شود. اگر جرمی که به خبرنگار نسبت داده می شود مربوط به حرفه او باشد باید براساس قانون مطبوعات با او برخورد شود.»
وی می افزاید: «به این معنی که در دادگاه رسانه درباره اتهامات وارد شده به خبرنگار بحث شود. این اتهامات می تواند نشر اکاذیب باشد و یا افترا و توهین به شخص خاصی باشد که خبرنگار براساس قانون باید در هیات منصفه پاسخگوی این تخلفات شود.»
نماینده مردم فریمان و سرخس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که بنده پیگیری های لازم را در ارتباط با مجازات خبرنگاران پیگیری می کنم، می افزاید: «برای همه خبرنگاران چه در شهرستان ها چه در حوزه های کوچک تر جرم، جرم است و با فرد براساس آیین دادرسی برخورد می شود.»
وی می افزاید: «تا آنجا که من می دانم شده است که اهالی رسانه با محرومیت رو به رو شوند. هرچند در سال های دور شلاق نیز جزء حکم های صدوری بود اما با تمهیدات قوه قضاییه نگذاشتند که این فرآیند ادامه پیدا کند.»
قاضی زاده هاشمی در ادامه می گوید: «ما در مطبوعات نباید شاهد چنین اتفاقاتی باشیم، حتی اگر تخلف خبرنگار از قصد و عالمانه بوده با این حال نیز می توان جرایم جایگزینی را برای خبرنگاران در نظر گرفت.»
خبرهای مربوط به صدور حکم شلاق در میان خبرنگاران به ندرت توسط مراجع مورد تایید قرار گرفته است اما سخنگوی فراکسیون مطبوعات، رسانه ملی و پایگاه خبری در ارتباط با احکام مربوط به اهالی رسانه به ابتکار می گوید: «این موضوع باید در مجلس مورد سوال قرار گیرد، نگاه ما این است که احکام را می توان جایگزین کرد.»

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار