کد خبر : 8415
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1395- 05: 14

چرا مسئولان گیلان از بارش برف سالهای اخیر درس عبرتی نگرفتند؟!

چرا مسئولان گیلان از بارش برف سالهای اخیر درس عبرتی نگرفتند؟!

بارش برف سنگین در سال‌های ۸۳، ۸۶، ۹۲ و ۹۵ آزمون و خطای مدیریت بحران در گیلان را رقم زده و بدون درس گرفتن از آن تنها فراموشی حقوق شهروندی به‌همراه داشته است.

به گزارش گیلانستان، بارش برف سنگین از روز چهارشنبه در نقاط مختلف گیلان آغاز شد و در مدت کمتر از ۱۲ ساعت بیش از ۷۰ سانتی‌متر برف در جلگه و ۱۳۰ سانتی متر در ارتفاعات استان به زمین نشست.

برف سنگین برای نخستین بار نیست که در گیلان باریده و شهروندان این استان بارش برف سنگین دو متری در سال‌های ۸۳ و ۸۶ را به خاطر دارند و همچنین برف سنگین در سال ۹۲ از خاطره‌ها نرفته است اما امسال با بارش برف ۷۰ سانتی‌متری در جلگه و در منطقه‌ای محدودتر برخی از مدیران از آن جا ماندند.

همانگونه که از شهروندان انتظار می‌رود عوارض و مالیات خود را به موقع بپردازند، دارای حقوقی هستند و در حوادث غیر مترقبه مردم را نمی‌توان به بهانه فرسودگی شبکه‌ها و نبود تجهیزات ساعت‌ها از امکانات اولیه آب، برق و راه دسترسی محروم کرد.

با توجه به تغییر اقلیم گیلان در سال‌های گذشته و بارش برف سنگین در فصل زمستان نیاز است مسؤولان از قبل تمهیدات لازم را بیندیشند تا در این حوادث شهروندان دچار آسیب کمتری شوند.

*آسیب‌دیدگی ۱۳۰ نفر در بارش برف گیلان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آمادگی تمام مراکز درمانی برای پذیرش مصدومان حوادث غیر مترقبه در استان اظهار کرد: تعداد ۱۳۰ نفر به دلیل برف اخیر تاکنون در گیلان آسیب دیدند و بیشترین آسیب شکستگی اندام‌ها گزارش شده است.

شاهرخ یوسف‌زاده چابک به احتمال افزایش آسیب‌دیدگی‌ها به دلیل وجود یخ‌زدگی معابر اشاره کرد و افزود: شهروندان در برف‌روبی بام‌ها دقت لازم را داشته باشند و این امر بسیار خطرناک است.

وی با بیان اینکه تمام بیمارستان‌های دولتی گیلان دارای ژنراتور برق هستند، تصریح کرد: در هیچکدام از بیمارستان‌ها به دلیل وجود ژنراتور قطعی برق نداشتیم.

*ترافیک سنگین در محدوده رشت ـ لاهیجان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز بیشترین خسارت‌ها ناشی از برف سنگین را در حوزه تامین برق عنوان کرد و گفت: در حوزه معابر برون و درون شهری و همچنین راه‌های روستایی با مشکلاتی مواجه هستیم.

افشین عزیزی به مشکل ترافیک در راه‌های بین شهری به‌ویژه محور امامزاده هاشم (ع) در رشت اشاره کرد و افزود: مشکل ترافیک در لاهیجان و آستانه‌اشرفیه وجود داشت و اکنون تنها در محور رشت ـ لاهیجان ترافیک داریم.

وی با اشاره به اینکه ترافیک در محدوده کوچصفهان به سنگر در حال برطرف شدن است، بیان کرد: در مدت ۱۲ ساعت برف سنگین همراه با باد بسیار شدید در گیلان داشتیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، اقدام‌های انجام شده در سال‌های گذشته در کاهش خسارت‌ها را موثر دانست و خاطرنشان کرد: در بارش برف سنگین در شبکه فوق توزیع برق مشکلی نداشتیم.

عزیزی با بیان اینکه جلسه مدیریت بحران استانداری گیلان در ۱۲ بهمن‌ماه جاری برگزار شده است، یادآور شد: روز ۱۳ بهمن‌ماه جاری جلسه‌های پیگیری برگزار شده اما برخی از اقدام‌ها با کندی انجام شده است.

وی به استفاده بیش از ۴۰۰ وسیله نقلیه سبک و سنگین در بارش برف سنگین گیلان اشاره کرد و افزود: کندی در برخی از امور به معنای ناهماهنگی‌ها نیست.

*خدمت‌رسانی در برف گیلان تأسف‌آور است

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید براینکه مردم هنگام وقوع حوادث غیر مترقبه باید آماده باشند اظهار کرد: مسؤولان گیلان اعلام آمادگی کردند اما وضعیتی که مشاهده می‌کنیم، تأسف‌آور است.

ذبیح‌الله نیکفر به وجود ترافیک در راه‌های اصلی گیلان اشاره کرد و افزود: راه‌های اصلی بسیاری در استان نداریم اما مسافران ساعت‌ها در ترافیک گرفتار شدند و مسیر لاهیجان ـ رشت را در مدت ۱۰ ساعت طی کردند.

وی با اشاره به قطع برق در مناطق مختلف شهر و شهرستان لاهیجان، بیان کرد: بیشتر روستاهای اطراف لاهیجان در خاموشی فرو رفته است.

نیکفر به مشکل آب آشامیدنی در بخش‌های مختلف در شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل اشاره کرد و متذکر شد: اگر با مردم شفاف باشیم همکاری می‌کنند اما اگر مسؤولان اعلام کنند مشکلات برطرف شده اما شهروندان دچار مشکل باشند، جای تأسف دارد.

*کمک‌رسانی به ۲ هزار نفر در برف سنگین گیلان

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان نیز گفت: از یک بامداد روز چهارشنبه بیش از ۳۰۰ نفر در قالب ۴۶ گروه واکنش سریع و امداد امر امدادرسانی در استان را آغاز کردند.

مهدی ولی‌پور به کمک‌رسانی به دو هزار نفر به حادثه‌دیدگان بارش برف سنگین گیلان اشاره کرد و افزود: تعداد ۷۰۰ خودرو در برف رهاسازی شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ نفر از در راه‌ماندگان در رودبار و رشت اسکان اضطراری شدند، تصریح کرد: جمعیت هلال‌احمر گیلان بیش از ۷۰ ماموریت در کنار دستگاه‌های دیگر انجام داده است.

*تجمع ترافیک ابتکار عمل را از ماشین‌آلات راهداری گرفت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان نیز به بارش ۸۰ سانتی متر برف در جلگه در مدت ۱۲ ساعت اشاره کرد و یادآور شد: اولویت فعالیت راهداری با مرکز استان و محور رشت ـ تهران است.

ناصر آل‌محمدی به مشکل ترافیک در محور رشت ـ لاهیجان اشاره کرد و افزود: برف همراه با کولاک ترافیک را تشدید کرد ضمن اینکه تجمع ترافیک ابتکار عمل را از ماشین‌آلات راهداری گرفته است.

وی با اشاره به بسیج امکانات از شهرستان‌های دیگر به منظور بازگشایی محور رشت ـ لاهیجان، بیان کرد: ۸۰ درصد از اقدام‌ها انجام شده و توصیه می‌کنم رانندگان حوصله داشته باشند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان به دلیل کمبود امکانات از مردم عذرخواهی کرد و گفت: فردا محور رشت ـ لاهیجان به طور کامل بازگشایی می‌شود.

*قطعی آب در ۴ شهرستان گیلان

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی گیلان با اشاره به تلاش‌های انجام شده در راستای چارچوب‌های مدیریت بحران در بارش برف سنگین استان اظهار کرد: بیشترین قطعی آب را به دلیل شدت بارش برف در چهار شهرستان رشت، آستانه‌اشرفیه، لاهیجان و سیاهکل داشتیم.

محب‌علی رنجور به قطع آب بخش‌های خمام و کوچصفهان در شهرستان رشت اشاره کرد و افزود: قطع آب در بخش رودبنه در شمال لاهیجان  در حال برطرف شدن است.

وی با بیان بیان اینکه به دلیل قطع برق در جنوب شهرستان لاهیجان با مشکل مواجه هستیم، متذکر شد: ۲۰ درصد از تجهیزات ما در سیاهکل از مدار خارج شده است.

*۱۵ روستای سیاهکل دارای قطعی برق مطلق است

فرماندار سیاهکل نیز به برف‌روبی ۲۲ دستگاه لودر و بلدوزر در دو بخش این شهرستان اشاره کرد و گفت: ۶۵ درصد از بخش مرکزی سیاهکل از برق برخوردار هستند.

رضا اسلامی به قطع برق در ۳۵ روستای سیاهکل به صورت موردی اشاره کرد و متذکر شد: ۱۵ روستای سیاهکل دارای قطعی برق مطلق هستند و ۱۵ گروه برق‌رسانی به روستاهای این شهرستان را به عهده دارند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار