کد خبر : 27733
تاریخ انتشار : جمعه 19 مرداد 1397- 39: 11

چرا مسئولان گیلان فکری برای آلودگی شدید دریای خزر نمی‌کنند؟/ غذای دریایی با طعم فاضلاب!

چرا مسئولان گیلان فکری برای آلودگی شدید دریای خزر نمی‌کنند؟/ غذای دریایی با طعم فاضلاب!

ورود فاضلاب به دریای خزر آلودگی هایی را برای این دریا به دنبال داشته تاجایی که حتی طعم برخی از ماهیان صید شده با بوی ناخوشایند فاضلاب همراه است.

به گزارش گیلانستان، مدتی است اخباری از مرگ و میر آبزیان در سواحل دریای خزر به گوش می‌رسد که این موضوع با آلوده بودن این دریا در ارتباط است.

طعم و مزه ماهیان در سالیان اخیر با ماهیانی که در سال های نه چندان دور مصرف می‌کردیم، متفاوت است و تغییر مزه را احساس می‌کنیم بطوریکه طعم و رنگ ماهیان هم تغییرکرده که این براحتی قابل مقایسه و تشخیص است.

آب دریای خزر از سال ها پیش به دلیل ورود بی‌رویه فاضلاب های شهری، بیمارستانی، کارخانجات و پساب های کشاورزی، دفع غیراصولی زباله در سواحل، رهاسازی زباله توسط گردشگران در ساحل و به ویژه آلاينده های نفتی دچار آلودگی فيزيكی، شيميايی و بيولوژيک شده است، تا جايی كه حتی طعم برخی ماهی های صيد شده از برخی رودخانه های شمالی ايران و دریای خزر نيز با بوی ناخوشايند فاضلاب و نفت همراه است.

در این دریا صدها گونه آبزی زندگی می‌کنند که محل زندگی‌شان با این فاضلاب‌ها تخریب می‌شود ماهی ها و آبزیانی که در این وضعیت رشد می‌کنند، رشدی طبیعی ندارند و بطور یقین بر روی سلامتی ما انسان ها هم به عنوان مصرف کننده اثر‌ می‌گذارد.

ماهی ها که در دریای آلوده  مریض شوند، مردم هم به عنوان مصرف کننده مریض می شوند. آیا مسئولان متوجه این موضوع شده و تدبیری اندیشیده اند؟

فعالیت هایی که کشورهای حاشیه دریای خزر داشته‌اند باعث تغییرات ژنتیکی در ماهی‌ها شده است. این تغییرات علاوه بر تغییر دادن شکل ظاهری ماهی‌ها قطعا در بافت بدنی آنها تاثیر داشته که مصرف آنها می‌تواند به ضرر مصرف کنندگان باشد.

این در حالی است که آب این دریا یا دریاچه، آب بسته ای است و احتمال آلودگی موجودات دریایی آن از موجودات دریایی آب های جنوب که جزو آب های آزاد هستند، بیشتر است.

بسياری از سازمان ها در خصوص مبارزه با ادامه روند آلودگی آب دریای خزر مسئول هستند و يكی از آنها سازمان حفاظت از محيط زيست به عنوان مرجع ملی مقابله با آلودگی هاست که باید منتظر ماند و دید آیا محیط زیست و سازمان‌ها و نهادهای متولی اقدامی می‌کنند تا دیگر شاهد مرگ و میر ماهیان و پایین آمدن کیفیت غذاهای دریایی نباشیم و با طعم فاضلاب غذای دریایی را مصرف نکنیم./ شبستان

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار