کد خبر : 57282
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 مهر 1399- 19: 18

چوب حراج به صنایع ابریشمی گیلان/اساتید گیلان خواستار ورود سازمان بازرسی شدند

چوب حراج به صنایع ابریشمی گیلان/اساتید گیلان خواستار ورود سازمان بازرسی شدند

در پی واگذاری باری به هر جهت شرکت صنایع ابریشم گیلان، این شرکت که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان نخ ابریشم کشور به شمار می‌رفت با خطر تعطیلی کامل مواجه شده است.

به گزارش گیلانستان، پرورش کرم ابریشم و در راستای آن غرس درخت‌های توت در سال‌های نه‌چندان دور، یکی از مهم‌ترین فعالیت کشاورزان استان بوده و حتی در قرون گذشته، این محصول در شمار یکی از اساسی‌ترین کالاهای صادراتی ایران محسوب شده است.

نوغانداری، پرورش کرم ابریشم به منظور تولید ابریشم است و کرم ابریشم بالغ بر پنج تا هفت سانتی متر طول دارد و برگ توت تنها غذای لذیذ آن به شمار می‌رود.

تأمین برگ درخت توت برای تغذیه کرم‌ها از محوری‌ترین نیازهای نوغانداری است که از اوایل اردیبهشت و با سبز شدن برگ‌های توت دوره پرورش ۴۰ تا ۴۵ روزه آن آغاز می‌شود.

کاهش عجیب تولید پیله تر و نخ ابریشم در گیلان

۵۰ درصد سهم تولید پیله تر در کشور متعلق به گیلان است و متأسفانه در دهه‌های گذشته شاهد افول این صنعت در ایران و گیلان تا سطح نازل یک درصد تولید ابریشم جهان بوده‌ایم به‌طوری‌که تولید پیله ابریشم از پنج هزار و ۵۰۰ تُن در سال ۱۳۷۰ به ۸۵۰ تُن در سال ۱۳۹۶ و در همین دوره تولید نخ ابریشم نیز از ۸۵۰ تُن به ۱۳۶ تُن رسیده و تأسف‌بارتر اینکه در دهه‌های ماضی به دلیل وجود برخی سیاست‌های غیرحمایتی، وسعت توتستان‌های کشور از ۲۰ هزار هکتار به حدود ۱۴ هزار هکتار کاهش یافته است.

تولید کرم و پیله ابریشم یا صنعت نوغانداری، تولید نخ ابریشم یا فرایند تبدیل پیله به انواع نخ ابریشمی و به دنبال آن، فرآورده‌ها و محصولات ابریشمی، مرمت، نگهداری و ایجاد توتستان‌ها، به‌عنوان یک زنجیره به‌هم‌پیوسته در صنعت ابریشم محسوب می‌شود که در صورت خلل دریکی از ارکان این زنجیره، سایر بخش‌ها نیز دچار وقفه می‌شود.

تعطیلی کارخانه صنایع تبدیلی ابریشم در گیلان

در حال حاضر از مجموع تعداد پنج واحد بزرگ صنایع تبدیلی ابریشم کشور، تعداد چهار واحد در استان گیلان استقرار دارد که به دلیل مشکلات حادث‌شده در این بخش و عدم‌حمایت مناسب و همچنین از بین رفتن باغات توت، این صنعت دچار مشکلات جدی شده و درنتیجه سه واحد بزرگ از مجموع چهار واحد آن تعطیل شده است.

گیلان قطب تولید نوغان در کشور

رئیس مرکز تحقیقات کرم ابریشم کشور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت، با اشاره به واردات ۱۳۰ هزار جعبه تخم نوغان از خارج از کشور در پیش از انقلاب اسلامی، اظهار کرد: از دهه ۶۰ با عزم دولت جمهوری اسلامی و همکاری‌های مؤثر میان بخش خصوصی، مرکز تحقیقات و شرکت ابریشم ایران، توانمندی تولید تخم نوغان با تولید هیبریدهای تجاری کرم ابریشم بومی‌سازی شد.

رضا صورتی زنجانی با اشاره به آغاز به کار کارخانه بزرگ ابریشم‌کشی ابریشم‌ گیلان در اباتر صومعه‌سرا در سال ۶۴ افزود: با شروع فعالیت این کارخانه پیله تولیدی منطقه فرآوری و به‌عنوان زنجیره‌ای مکمل با دو دهه فعالیت، نقش به سزایی در ایجاد اشتغال و فرآوری ابریشم در استان و کشور داشت.

وی با اشاره به تولید سالانه ۱۰۴ تن نخ ابریشم توسط کارخانه ابریشم‌کشی صومعه‌سرا افزود: از سال ابتدای تأسیس این کارخانه پنج خط دستگاه اتوماتیک ابریشم‌کشی واردشده از ژاپن فعال و یک خط آن آماده‌به‌کار بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات کرم ابریشم کشور یکی از دلایل افتتاح کارخانه‌های ابریشم‌کشی در گیلان را ظرفیت استان گیلان در تولید و پرورش کرم ابریشم عنوان کرد و افزود: متأسفانه با تعطیلی کارخانه ابریشم‌کشی صومعه‌سرا ظرفیت مهمی در استان تعطیل شد.

صورتی گیلان را قطب تولید نوغان در کشور دانست و تصریح کرد: کارخانه ابریشم‌کشی دیگری در منطقه شرق گیلان به مدیریت بخش خصوصی با مشکلات عدیده‌ای در حال فعالیت است و تنها با تعصب و عشق صاحبان مجموعه و با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کند به همین دلیل در حال حاضر محصول پیله تولیدی در گیلان عملاً برای فرآوری از استان خارج می‌شود.

شرکت صنایع ابریشم گیلان قربانی سوءمدیریت

در این میان شرکت صنایع ابریشم صومعه‌سرا به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین کارخانه فرآوری پیله ابریشم کشور به علت اهمال در مدیریت و قصور خریدار در عمل به تعهداتش، به وضعت اسفناکی رسیده است.

شرکت صنایع ابریشم گیلان، واقع در شهرستان صومعه‌سرا در سال ۱۳۶۲ در زمینه تولید نخ ابریشم با ظرفیت اسمی ۱۰۴ تن در سال، با اشتغال حدوداً ۳۰۰ نفر در زمینی به مساحت ۱۸ هکتار به‌عنوان یکی از واحدهای بزرگ کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

سهامداران عمده این شرکت، بانک صنعت و معدن بودند که طبق اعلام شرکت، گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند (هلدینگ وابسته به بانک صنعت و معدن) در اسفند سال ۱۳۸۲ از طریق مزایده عمومی به آقای اسماعیل خلیل زاده کلنگستانی (مالک هتل کادوس) و شرکا به‌صورت نقد و اقساط واگذار شد.

متأسفانه پس از واگذاری در روند فعالیت شرکت نه‌تنها بهبودی حاصل نشد بلکه به دلایل و بهانه‌های متعدد ازجمله عدم تمایل سهامداران جدید به فعالیت در امر تولید و عدم تأمین مواد اولیه (پیله خشک)، تولیدات شرکت کاهش چشمگیری یافته به‌طوری‌که تولید شرکت از سال ۱۳۸۷ تا اواخر سال ۱۳۸۹ به‌صورت کارمزدی صورت پذیرفت که ادامه این روند منجر به غیرفعال شدن واحد و تعطیلی آن در اواخر سال ۱۳۸۹ شد.

درنهایت مدیران واحد نسبت به بازنشسته کردن تعدادی از کارگران و تسویه‌حساب مابقی (به‌جز تعدادی نگهبان) اقدام کردند و  به دلیل عدم فعالیت واحد، پروانه بهره‌برداری صادره از اداره کل صمت نیز در تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۳۹۵ از درجه اعتبار ساقط و تعلیق شد.

ظرفیت عظیم شرکت صنایع ابریشم گیلان در احیای صنعت ابرشم کشور

رئیس مرکز تحقیقات کرم ابریشم کشور همچنین با اشاره به نیاز ۶۰۰ تنی کشور به پیله و نخ ابریشم افزود: نیاز کشور به پیله و کرم ابریشم برای استفاده در صنعت فرش‌بافی ۵۰۰ تن بوده و تولید گیلان ۳۰۰ تن است لذا مابقی از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

صورتی به ظرفیت کارخانه ابریشم‌کشی صومعه‌سرا در رشد صنعت نوغان در گیلان اشاره کرد و گفت: وظیفه مرکز تحقیقات انجام کارهای کارشناسی در حوزه نوغان و کرم ابریشم و نظارت بر چگونگی واگذاری بر عهده صنعت و معدن است ولی این کارخانه به دلیل وجود زمین ۱۸ هکتاری دارای ظرفیت بالقوه در این حوزه بوده و می‌توانست صنعت نوغان‌داری و پرورش کرم ابریشم در گیلان را با رشد قابل‌توجه ای مواجه کند.

نامه سرگشاده اساتید استان به مدیرکل بازرسی برای ورود به مسئله شرکت صنایع ابریشم گیلان

سومین نامه سرگشاده نهضت استادان بسیجی (ناب) درباره مسائل و مشکلات همین شرکت صنایع ابریشم گیلان واقع در شهرستان صومعه‌سراست که از سازمان بازرسی کل استان درخواست ورود به این پرونده را دارند.

در بخشی از نامه سرگشاده نهضت استادان بسیجی خطاب به سیف‌الله مسرور مدیرکل بازرسی استان گیلان آمده: متأسفانه در طی این سال‌ها و برخلاف نص صریح قرارداد (بند ۱۴ قرارداد واگذاری سهام کارخانه)، تمام دستگاه‌های این واحد تولیدی توسط خریدار، فروخته و از شرکت خارج‌شده است.

در ادامه این نامه سرگشاده به نقش مهم تولید در رونق اقتصادی کشور و تأکیدات رهبر معظم انقلاب اشاره و درخواست شد که با خاطیان این امر که ضربات مهلکی بر بدنه تولید ابریشم استان و کشور وارد کرده‌اند و با بیکار کردن تعداد زیادی کارگر زحمت‌کش و از هم پاشیدن زنجیره تولید یک محصول مهم و صادراتی، افکار عمومی را نسبت به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی بدبین کرده‌اند برخورد قانونی و شایسته صورت گیرد.

استادان بسیجی و متعهد گیلانی در پیگیری این پرونده و سایر پرونده‌ها و برخورد با خاطیان و احقاق حقوق ملت سرفراز ایران که باوجود مشکلات متعدد پای آرمان‌های انقلاب و نظام خود جانانه ایستاده‌اند، با تمام توان پشتیبان شما خواهند بود و به‌درستی که در آینده‌ای نه‌چندان دور وعده الهی محقق خواهد شد.

پیش‌ازاین نیز سازمان بسیج اساتید استان گیلان طی دو ماه گذشته و در راستای بررسی چگونگی اجرای فرمان جهش تولید توسط سازمان‌ها و ادارت، دو نامه تخصصی خطاب به استاندار و دادستان محترم استان منتشر کرده بود.

ضرورت نوسازی و احیای ناوگان صنایع تولیدی ابریشم گیلان

توسعه نوغانداری در کشور منوط به خودکفایی در تولید تخم نوغان و پرداختن به این عرصه در قالب زنجیره صنعت ابریشم است و برای توسعه نوغانداری کشور در ناوگان تولید فعلی، ظرفیت‌های در حال استهلاک و نیز تعطیل شده وجود دارد که باید فکری برای احیای مجدد آن کرد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار