کد خبر : 8261
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱

چینی چیان؛ نخستین مسجد رشت که مرجعیت امام را اعلام کرد

چینی چیان؛ نخستین مسجد رشت که مرجعیت امام را اعلام کرد

مسجد چینی چیان نخستین مسجدی در شهر رشت است که مرجعیت امام خمینی در آن اعلام شد و سهم قابل توجی در شکل دهی به مبارزات انقلابی در این شهر داشته است.

به گزارش گیلانستان، مساجد در صدر اسلام به دليل عهده داری کانون اصلی ارتباط مردم به ويژه فعالان جامعه، کارکردهای فراوانی در نظام اجتماعی ايفا می‌کردند. در عصر جديد به دليل تفکيک ساختاری و تقسيم کار به برخی از کارکردهای اجتماعی و سياسی آن کمتر توجه می‌شود. با اين حال در جريان انقلاب اسلامی ايران، مساجد نه تنها محلی برای عبادت که محلی برای فعاليت فرهنگی عليه رژيم و نظام اجتماعی حاکم تبديل شد.

مسجد به عنوان یک پایگاه مهم در تعالیم اسلامی شمرده می شود که قدرت هم افزایی و آگاهی بخشی در هر زمینه ای که به تعالی آدم بینجامد از کارکردهای آن متصور است. در مسجد بود که علاقه مندان به اسلام و دلواپسان آینده مردم ایران و فرزندان این سرزمین به دور مغناطیس روحانیت آگاه و بیدار جمع شده و  با ارتباط گیری با سرحلقه‌های جریان مقاومت و مکتب خمینی کبیر راه را بر حاکم شدن ارزش‌های اسلامی در این سرزمین کهن گشودند.

حقیقت هایی از قدم قدم پیموده شدن راه به سوی پیروزی انقلاب در سینه خادمان و اصحاب مسجد نهفته است که اگر به مدد قلم خبرنگاری در صفحات کتاب و آن قسمت از فضای مجازی دوستدار و کمک یار حقیقت ثبت نشود بعید نیست تا ظهور حضرتش مخفی بماند. آنچه در سطور زیر می‌خوانید بخشی از این حقیقت هاست.

احمد روشن پروا، عضو هیئت امنای مسجد چینی چیان رشت در گفتگویی، در خصوص سوابق مبارزات انقلابی در این مسجد، اظهار کرد: حاج محمد جعفر چینی چیان موسس مسجد چینی چیان بود و  مسجد هم به نام  ایشان نامگذاری شد.

وی افزود: در کنار وی آقای بخشعلیان، نوری و دلیر کارهای عام‌المنفعه و مذهبی متفاوتی انجام می‌دادند و به این طریق مردم را به امور مذهبی سوق داده و جذب مسجد می‌کردند.

روشن پروا با اشاره به محور بودن آیت الله صادق احسانبخش، نماینده فقید ولی فقیه در گیلان در فعالیت های  مذهبی و انقلابی مسجد چینی چیان، خاطرنشان کرد: پس از فوت آیت الله بروجردی در سال 1340 و انتخاب امام خمینی (رحمه الله تعالی علیه) به عنوان مرجعیت عالم تشیع، مسجد چینی چیان نخستین مسجدی در رشت بود که در  آن توسط آیت الله احسانبخش مرجعیت امام را اعلام کرد.

این فعال دوران انقلاب خاطرنشان کرد: آیت‌الله احسانبخش، از سال ۱۳۴۰ به عنوان نماینده امام خمینی(رحمه الله)، اندیشه‌های ایشان را در گیلان ترویج می‌کرد.

وی یادآور شد: فعالیت‌های گسترده مذهبی با حضور شهید آیت الله صادق احسانبخش، نماینده فقید ولی فقیه در گیلان در مسجد چینی چیان آغاز شد.

روشن پروا با اشاره به اقامه نماز آیت الله احسانبخش در مسجد چینی چیان و پاسخگویی به امور دینی و مذهبی مردم، گفت: در برخی ایام مذهبی سال حضور مردم آنقدر پرشور بود که به عنوان نمونه در ماه رمضان دو بار نماز جماعت اقامه می‌شد.

وی اعلام کرد: آیت الله احسانبخش از ابتدای سال 40، شب‌های شنبه در مسجد مراسم و منبر داشت و با عناوین مختلف مذهبی موضوعات را به مبارزه علیه ظلم و بی دینی مرتبط  می‌کرد.

این فعال دوران انقلاب افزود: در آن زمان فردی به نام موحدی که به خشونت معروف بود، رئیس ساواک گیلان بود. چندین بار آیت الله احسانبخش را احضار کرد و برای دو سال، ایشان را ممنوع المنبر کرد.

وی پخش اعلامیه و جلسات مذهبی و بصیرت افزایی را از دیگر فعالیت‌های مسجد چینی چیان برشمرد و گفت: آیت الله احسانبخش در طول سال‌های ۵۶ و ۵۷، رهبری مردم گیلان در مبارزه بر ضد رژیم پهلوی را عهده‌دار بود.

عضو هیئت امنای مسجد چینی چیان رشت یادآور شد: با نزدیک شدن به بهمن 57 مبارزات مردم هم پررنگ تر و پر‌خروش تر می‌شد و در همین ایام بود که آیت الله احسانبخش در خیابان جلودار تظاهرات بود.

وی اظهار داشت: جمعیت مردم معترض به ظلم و بیداد دستگاه پهلوی معمولاً همراه با آیت الله احسانبخش با سردادن شعار به سمت مسجد سوخته تکیه به راه می‌افتادند.

روشن پروا، روزهای آغازین پیروزی انقلاب را از نظر شور و اضطرابی که در مردم وجود داشت وصف ناپذیر دانست و گفت: در آن روزها مردم به خاطر سابقه جنایتکاری رژیم پهلوی در فضای بیم و امید قرار داشتند اما هرگز دست از تلاش برنداشته و  تا پیروزی انقلاب در میدان حاضر بودند.

وی با اشاره به حمایت کشورهای غربی و شرقی از رژیم شاه، اظهار کرد: امید مردم ایران تنها خدا بود و همین مسئله پیروزی بر رژیم مسلح و جنایتکار پهلوی را شیرین تر می‌کرد.

این فعال دوران انقلاب تاکید کرد: اگر انقلاب نمی‌شد بسیاری از مردم در جهل زندگی می‌کردند و این آزادی و امنیت مدیون استقلال و توان جوانان خودمان به دست نمی‌آمد.

عضو هیئت امنای مسجد چینی چیان خاطرنشان کرد: برای کسی که خفقان و زشتی فساد در دوران پهلوی را دیده باشد، حکومت دینی در جامعه، پیشرفت‌های مختلف علمی و نظامی و از همه مهمتر انس جوانان با قرآن و نماز و امام حسین( علیه الاسلام) دیدنی است.

روشن پروا با بیان اینکه زحماتی که برای انقلاب کشیده شده و خون‌های بسیاری که ریخته شده باید قدر دانسته شود، گفت: جوانان و نسل‌هایی که بعد از ما می‌آیند باید ارزش‌هایی که برای آنها انقلاب صورت گرفته حفظ کنند./شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار