کد خبر : 36453
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اردیبهشت 1398- 39: 16

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان:

کاخ سردار امجد تالش تبدیل به موزه می‌شود

کاخ سردار امجد تالش تبدیل به موزه می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان بر ضرورت احداث موزه تاریخی و باستانی در تالش تأکید کرد و گفت: کمیته شأن بناهای تاریخی، کاخ سردار امجد تالش را جهت جانمایی موزه انتخاب کرد.

به گزارش گیلانستان شهرود امیر انتخابی  اظهار داشت: کمیته شأن بناهای تاریخی، کاخ سردار امجد تالش را برای جانمایی موزه تأیید کرد بنابراین در صورت واگذاری این ساختمان، میراث فرهنگی گیلان در مدت ۶ ماه فرآینده تجهیز و راه‌اندازی فاز نخست این موزه را به اتمام می‌رساند.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان عنوان کرد: برای تأسیس و راه‌اندازی یک موزه قبل از هر چیزی شرایط مکان مورد نظر باید از نظر وجود یکسری استانداردهای لازم به تأیید کمیته شأن بناهای تاریخی برسد در غیر این صورت امکان راه‌اندازی و جانمایی موزه وجود ندارد.

امیر انتخابی با بیان اینکه تالش دارای ۲ هزار شیء تاریخی کشف شده است تصریح کرد:‌ بیش از ۹۰ درصد این اشیاء کشف شده جهت ثبت باستانی وارد نرم افزار جام شده و کاملا ساماندهی شده است علاوه بر این‌ها ۵۳ اثر تاریخی شهرستان تالش تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

وی ایجاد موزه باستان‌شناسی تالش را وابسته به تحویل ساختمان سردار امجد به میراث فرهنگی گیلان اعلام کرد و ابراز داشت: مالکیت این ساختمان که به ثبت نیز رسیده در اختیار هلال‌احمر‌ قرار دارد و در صورت جابه‌جایی ساکنان فعلی آن در محلی دیگر،‌ فضا برای راه‌اندازه موزه باستان‌شناسی مهیا می‌‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان با تأکید بر اینکه این اداره کل قصد خرید و تملک ساختمان کاخ سردار امجد تالش را داشت افزود: ما تلاش کردیم اعتبار لازم این کار را در زمان سفر رئیس جمهور به گیلان تأمین کنیم، اما در ادامه متوجه شدیم این ساختمان متعلق به هلال احمر است.

امیر انتخابی پیگیری و رایزنی با استانداری گیلان و فرمانداری شهرستان تالش برای رفع مشکل راه‌اندازی موزه باستان شناسی تالش را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت:‌ میراث فرهنگی گیلان برای تبدیل ساختمان سردار امجد به موزه، تمام تلاش خود را در این راه به کار می‌گیرد.

وی نگهداری از اشیاء تاریخی تالش در موزه شهر رشت را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد:‌ شهرستان تالش به همراه دو مرکز رودبار و املش، از لحاظ تاریخی و باستان‌شناسی اهمیت بسیار زیادی برای مجموعه میراث فرهنگی گیلان دارد به همین علت احداث موزه در این مراکز بسیار حیاتی است.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان ساختمان سردار امجد را بزرگترین بنای آجری بخش غرب استان اعلام کرد و گفت:‌ این ساختمان در دوره قاجار مرکز ارگ حکومتی منطقه خمسه طوالش شامل شهرهای آستار، تالش، رضوانشهر، ماسال شاندرمن و فومن و شفت بوده است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار