کد خبر : 37680
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 خرداد 1398- 07: 18

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان:

کارکرد نامناسب کارخانه های کمپوست از معضلات پسماند گیلان

کارکرد نامناسب کارخانه های کمپوست از معضلات پسماند گیلان

مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: نبود کارکرد کارخانه های کود آلی (کمپوست) با ظرفیت کامل از معضلات پسمان استان است.

به گزارش گیلانستان قربانعلی محمدپور در خصوص امور جاری حفاظت محیط زیست گیلان گفت: اعتبارات تملک و دارایی این اداره کل ۵۰۰درصد افزایش یافته است و این رویکرد حاصل نگاه های روشن بینانه مدیران ارشد استان است.

وی به افزایش بیش از چهار هزار و ۴۰۰ متر مربع ساخت و ساز در حوزه حفاظت اشاره کرد و افزود: گسترش این زیرساخت ها از عوامل مهم حفاظت از عرصه های ارزشمند مناطق چهارگانه محیط زیست استان است.

محمدپور ادامه داد: افزایش بیش از ۵۰ نیروی زبده به کادرحفاظت محیط زیست استان از دیگر آثار مهم این رویکرد قابل تقدیر بوده است.

وی با اشاره به کاهش قابل توجه صنایع آلاینده استان از سال ۱۳۹۲ تاکنون این موفقیت قابل ذکر را ناشی ازپایش شبانه روزی واحد های صنعتی تولیدی و خدماتی دانست که تنها در سال ۱۳۹۷ از مجموعه ۳۲۰۰ صنعت بزرگ و کوچک در سطح استان نزدیک به ۱۵۰۰ مورد پایش انجام پذیرفته و ماحصل این پایش ها با بهبود سطح عملکرد اهرم های حفاظتی صنایع (سیستم های تصفیه پساب و آلاینده های هوا ) بوده و یا بواسطه صدور اخطاریه های قانونی و تشکیل پرونده های قضایی، فعالیت بخشی از صنایع متخلف اصلاح  یامتوقف شده است.

تعداد واحدهای آلاینده به ۴۴واحد رسید

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تعداد واحدهای آلاینده محیط زیست در سال ۱۳۹۴ را ۹۴ واحد ذکر کرد و گفت: این تعداد در سال ۱۳۹۷ به تعداد ۴۴ واحد کاهش یافته است.

محمدپور با اشاره به معضل پیچیده پسماند در استان گیلان گفت: نبود کارکرد کارخانه های کود آلی (کمپوست) با ظرفیت کامل را از ضعف های جدی متولیان امر است.

وی افزود: با رشد و گسترش این کارخانه ها و افزایش راندمان آنها می توان به بهبود مدیریت پسماند در استان امیدوار بود.

وی با اشاره به تمایل بخش خصوصی در احداث واحد تولید بیوگاز از پسماند در شرق گیلان با مرکزیت لاهیجان حمایت از این سرمایه گذاری را عاملی تاثیر گذار بر روند بهبود مدیریت پسماند استان در شرق گیلان دانست.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به ۲۱ منطقه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان به تعارضات جوامع بومی و تداخل پاره ای از فعالیت های انسانی با آن گفت: به استناد ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه و تدقیق در مرز های مورد تصرف مناطق تاکنون تعداد ۶۶ روستا از مناطق تحت مدیریت خارج شده و تعارضات موجود به حداقل آن کاهش یافته است.

بازگشت اراضی تصرف شده به کالبد مورد مدیریت حفاظت محیط زیست گیلان

محمدپور افزود: از طرفی با تشکیل پرونده های حقوقی متعدد در مراجع قضایی از سال ۱۳۹۷ تاکنون از ۲۳۶ هکتار از مناطق چهارگانه رفع تصرف شده و این سرزمین های ارزشمند مجددا به کالبد اراضی مورد مدیریت حفاظت محیط زیست گیلان پیوسته اند .

وی تصریح کرد: پایش مداوم سواحل بواسطه نمونه برداری های مستمر از طریق ۲۴ ایستگاه نمونه برداری و ۶۰۰ مورد نمونه برداری و همچنین پایش فصلی رودخانه ها از ۱۸سرشاخه رودخانه های مهم استان، تجهیزکلیه ۳۶ بیمارستان استان به سیستم فاضلاب تا سال ۱۳۹۸ با پیگیری های حفاظت محیط زیست استان و تعامل دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دیگر اقدامات محیط زیست گیلان بوده است.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار