کد خبر : 44149
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 آذر 1398- 20: 17

معاون امور جنگل گیلان خبر داد

کاشت یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال در پاییز

کاشت یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال در پاییز

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال آماده کاشت پاییزه داریم، خاطرنشان کرد: این نهال ها جدا از نهال های صنوبری است که سالانه تولید می شود.

به گزارش گیلانستان محمدرضا عبدالهی با اشاره به شروع درختکاری از آذرماه امسال برای نخستین بار، اظهار کرد: با توجه به تغییرات آب و هوایی روزهای پایانی سال نهال ها دچار شوک گرمایی می شوند و لذا بسیاری از نهال های کاشته شده از بین می روند.

وی کشت پاییزه را یکی از ماموریت های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری دانست که همه ساله انجام می شود و تصریح کرد: جنگل کاری در اواخر پاییز و اوایل زمستان بسیار موفق تر از روزهای پایانی سال و اوایل بهار است.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه از مشارکت سازمان های مردم نهاد و تشکل های زیست محیطی و منابع طبیعی در طرح درختکاری پاییزه استفاده خواهیم کرد، گفت: ۱۴ آذر را به عنوان نماد درختکاری پاییزه انتخاب کردیم و این روند تا ۱۵ اسفند ادامه خواهد داشت.

عبدالهی از تعهد اداره کل منابع طبیعی گیلان برای جنگل کاری در ۵۶۵ هکتار خبر داد و گفت: ۳۳۷ هزار اصله نهال در سطح پنج شهرستان کاشته خواهد شد. البته واکاری ۷۰۰ هزار اصله نهال در ۲۸۰۰ هکتار با اعتباری معادل دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نیز انجام می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال آماده کاشت پاییزه داریم، خاطرنشان کرد: این نهال ها جدا از نهال های صنوبری است که سالانه تولید می شود. تاکنون قرارداد جنگل کاری در سطح سه شهرستان منعقد شده و دو شهرستان در حال تعیین تکلیف است.

معاون امور جنگل گیلان از فعالیت چهار نهالستان در استان خبر داد و اضافه کرد: یک نهالستان در پیلمبرای رضوانشهر، دو نهالستان در صفرابسته کیاشهر و یک نهالستان در لاکان رشت داریم.

وی با اشاره به مشارکت فعال ۱۱ تشکل زیست محیطی و منابع طبیعی در استان با حضور ۵۰۰ نفر عضو، متذکر شد: به دنبال بسیج همگانی نهال کاری از طریق مشارکت های غیر دولتی هستیم. در حال حاضر سه هزار همیار طبیعت در کل استان داریم که ۷۰۰ نفر همیار حفاظتی هستند.

عبدالهی استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و NGO ها در درختکاری را پایلوت دانست و اظهار کرد: گودال های کاشت نهال توسط پیمانکار مشخص و فواصل کاشت برای بهره برداری کیفی رعایت شده است، زیرا هرچقدر نظم کاشت بهتر باشد، داشت بهتر می شود. در صورت موفقیت آمیز بودن اجرای این طرح، نهال کاری را از حالت پیمانکاری خارج می کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه نهال کاری پاییزه در آستارا(حیران)، فومن(ماسوله) و رودسر انجام خواهد شد، گفت: دو منطقه در ماسال و رضوانشهر نیز در دستور کار قرار دارد.

وی حفظ جنگل ها را نیازمند مشارکت دانست و یادآور شد: موفقیت نهال کاری زیر ۲۵ درصد واکاری و بالای ۲۵ درصد نوکاری است و لذا کاشت منظم و موفقیت آمیز مورد تاکید است و تشکل ها باید در نگهداری نهال ها نیز مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار