کد خبر : 43197
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

رئیس سازمان چای کشور:

کاهش تعرفه واردات چای به ضرر چای‌کاران است

کاهش تعرفه واردات چای به ضرر چای‌کاران است

رئیس سازمان چای کشور با انتقاد از روند کاهش تعرفه واردات چای در کشور گفت: در بسیاری از کشورها تعرفه واردات چای ۱۶۰ و ۴۰ درصد است ولی در کشور ما میزان واردات تعرفه چای را به پنج درصد کاهش داده و این تعرفه غیر مؤثر قطعاً به نفع تولیدکننده چای نیست.

به گزارش گیلانستان حبیب جهانساز امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت چای در استان گیلان از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است، اظهار کرد: استان گیلان به دلیل شرایط زیست‌محیطی و خاک حاصلخیز و آب‌وهوای مناسب، دارای بهترین شرایط برای کاشت و برداشت چای بوده و محصول چای در استان‌های شمالی به‌ویژه گیلان دارای کیفیت خوبی است.

وی با اشاره به میزان چای برداشت‌شده از باغات چای گفت: هرساله برداشت چای از اوایل اردیبهشت آغاز و تا پایان مهرماه ادامه دارد که تاکنون ۱۲۵ هزار تن برگ سبز چای از باغات استان‌های شمالی برداشت‌شده است.

رئیس سازمان چای کشور با اعلام میزان پرداختی بهای برگ‌سبز چای به چای‌کاران افزود: ۳۴۱ میلیارد تومان برگ سبز چای از چای‌کاران خریداری‌شده که ۴۵ درصد آن درجه‌ یک و ۵۵ درصد آن درجه‌ دو بوده و ۲۷۰ میلیارد تومان معادل ۸۰ درصد مطالبات چای‌کاران پرداخت و ۷۰ میلیارد تومان باقی‌مانده طی ۱۰ روز آینده پرداخت می‌شود.

جهانساز با اذعان به اینکه تعرفه چای در حمایت از تولید مصوب شده است، تصریح کرد: در کشورهایی مانند هند، کنیا و سریلانکا که چای از آن وارد می‌شود در طول سال 6 الی هفت مرتبه برداشت چای دارند ولی در ایران این مقدار چهار مرتبه در سال بوده به همین دلیل و به‌منظور افزایش رقابت چای داخلی با خارجی باید میزان تعرفه چای در راستای حمایت از تولیدکننده اعمال شود که با کاهش میزان تعرفه از ۲۰ درصد به پنج درصد، تولیدکننده با مشکل مواجه می‌شود.

وی با انتقاد از روند کاهش تعرفه واردات چای در کشور بیان کرد: در بسیاری از کشورهای تولیدکننده چای مثل هند و سریلانکا تعرفه واردات چای ۱۶۰ و ۴۰ درصد است ولی در کشور ما بدون مشورت با تولیدکننده‌ها میزان واردات تعرفه چای را به پنج درصد کاهش داده و این تعرفه غیر مؤثر قطعاً به نفع تولیدکننده چای نیست.

رئیس سازمان چای کشور یکی از دلایل افزایش رونق تولید چای در استان‌های را از بین بردن واردات چای با ارز نیمایی عنوان کرد و گفت: چای‌کاران برای افزایش تولید محصول خود باید انگیزه داشته باشند که محصولشان به فروش می‌رسد که خوشبختانه با حذف واردات چای با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بسیاری از مشکلات حل شد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار