کد خبر : 46077
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳

معاون سازمان برنامه و بودجه در رشت:

کاهش فاصله بین «علم و صنعت» بهره‌وری را افزایش می‌دهد

کاهش فاصله بین «علم و صنعت» بهره‌وری را افزایش می‌دهد

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: افزایش بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی نیازمند کاهش فاصله بین علم و صنعت است.

به گزارش گیلانستان زهرا اربابی پیش از ظهر امروز در نشست بررسی الزامات، چالش‌ها و راهکارهای افزایش بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی کشور در رشت با اشاره به دلایل عدم توسعه در برخی بخش‌های کشور اظهار داشت: ایراد کار ما عدم باورهای ذهنی است و رویه‌های کاری در سیستم‌ها با مفهوم توسعه آشنایی ندارند.

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه یکی از راه‌های توسعه ایجاد ظرفیت‌های جدید است گفت: توسعه یافتگی، ارتقاء کیفیت زندگی، افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش اشتغال منجر به توسعه کشور می‌شود اما با توجه به شرایط اقتصادی فعلی امکان افزایش نهاده‌ها ممکن نیست.

وی با اشاره به اینکه ساختارهای مدیریتی کشور باید اصلاح شود تصریح کرد: اگر کار را به کاردان بسپاریم توسعه سریع‌تر رخ می‌دهد اما اگر طبق زد و بندهای سیاسی و رانت‌ مسئولیتی به کسی بسپاریم بهره‌وری و توسعه کشور امکان‌پذیر نیست.

اربابی بهره‌وری را یک اندیشه دانست که بر اساس آن فعالیت افراد موثرتر می‌شود و خاطرنشان کرد: در چارچوب سیاست‌های کلان کشور به موضوع بهره‌وری توجه شده و عوامل فردی، بین‌المللی، سازمانی و ملی در افزایش بهره‌وری موثر است.

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه داشتن مهارت و انگیزه برای افزایش بهره‌وری ضروری است بیان کرد: اگر زمینه و بسترهای لازم در یک سیستم آماده نباشد افزایش بهره‌وری ممکن نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های مدرن در افزایش بهره‌وری مؤثر است ابراز داشت: مدیرانی که مشارکتی تصمیم می‌گیرند و به بدنه کارشناسی سازمان خود اهمیت می‌دهند انظباط کاری و بهره‌وری کارکنان خود را افزایش می‌دهند.

اربابی بزرگترین چالش در استقرار بهره‌وری را نظام آموزشی دانست و عنوان کرد: در کتاب‌های درسی چه مستقیم و چه غیرمستقیم به موضوع بهره‌وری اشاره نشده است و والدین نیز در اکثر اوقات چیزی در این باره به فرزندان خود نمی‌گویند.

وی با اشاره به چالش‌های بهره‌وری گفت: چالش‌های فرهنگی مانند پایبندی به قوانین، چالش‌های مدیریتی مانند مدیریت مشارکتی، چالش‌های فردی مانند تجربه کاری و چالش‌های شغلی مانند غنی‌سازی شغلی از جمله چالش‌های حوزه بهره‌وری هستند.

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه کشور با انتقاد از نظام آموزشی و سیستم دانشگاهی تصریح کرد: فاصله زیادی بین علم و صنعت وجود دارد و فارغ‌التحصیلان پس از ورود به بازار کار چیزی بلد نیستند لذا باید این فاصله را کاهش داد.

وی افزود: افزایش ستانده‌ها با استفاده از همان میزان نهاده(شناسایی ظرفیت‌های خالی)، ثابت نگه‌داشتن ستانده‌ها همراه با کاهش نهاده‌ها(کاهش هزینه‌های اضافه)، روند افزایش سریع‌تر ستانده‌ها نسبت به افزایش نهاده‌ها و افزایش ستانده‌ها همراه با کاهش نهاده‌ها از عوامل افزایش بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار