کد خبر : 74408
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 دی 1400- 16: 7

کتابخانه ابتر ماحصل افتتاح عجولانه و بی‌تدبیر

کتابخانه ابتر ماحصل افتتاح عجولانه و بی‌تدبیر

کتابخانه مرکزی رشت که کار مطالعاتی آن از ابتدای دهه ۸۰ با بیش از یک میلیارد تومان اعتبار از سوی فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شده و کار ساخت آن از سال ۱۳۸۳ آغاز شده بود متأسفانه به دلیل عدم اختصاص بودجه کافی در سال‌های متمادی تا به امروز به طور کامل به بهره‌برداری نرسیده است.

به گزارش گیلانستان، مردم ایران از صبح‌های جمعه دولت تدبیر و امید خاطرات خوبی را به یاد ندارند و درست در یکی از همین صبح جمعه‌ها یعنی در هشتم مرداد ماه امسال و در آخرین روزهای خدمت دولت قبل، کتابخانه مرکزی شهر رشت که از آن به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شمال کشور یاد می‌شد توسط محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌ جمهوری و رئیس وقت سازمان برنامه‌وبودجه به بهره‌برداری رسید تا ۵۰ خدمت مطالعاتی به فرهنگ دوستان گیلانی و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی ارائه دهد.

با افتتاح کتابخانه مرکزی رشت، مسؤولان وقت در آن زمان مدعی شدند که سرانه فضای مطالعاتی در استان گیلان که  ۲۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع و مساحت هشت هزار و ۲۰۰ متر مربع است، با ۲۷ درصد افزایش به ۳۵ هزار و ۷۰۰ متر مربع رسیده است.

بنا بر اظهارات پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه‌های استان گیلان کتابخانه مرکزی رشت که کار مطالعاتی آن از ابتدای دهه ۸۰ با بیش از یک میلیارد تومان اعتبار از سوی فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شده و کار ساخت آن از سال ۱۳۸۳ آغاز شده بود متأسفانه به دلیل عدم اختصاص بودجه کافی در سال‌های متمادی تا به امروز به طور کامل به بهره‌برداری نرسیده است.

به گفته کرمی از سال ۱۳۹۸ و پس از بازدید رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه، پروژه ساخت کتابخانه مرکزی رشت به راه‌وشهرسازی داده شد تا در پایان سال ۱۳۹۹ تحویل داده و حتی منابع لازم برای تجهیز کتابخانه تأمین شده و بلافاصله بعد از تحویل به کتابخانه‌ها آمادگی تجهیز کتابخانه مرکزی رشت از سوی نهاد کتابخانه‌ها وجود دارد.

مدیرکل راه شهرسازی گیلان، ساختمان کتابخانه مرکزی را آماده بهره‌برداری می‌داند

اما ماکان پدرام، مدیرکل راه شهرسازی گیلان، ساختمان کتابخانه مرکزی را آماده بهره‌برداری می‌داند و می‌گوید تنها نصب یک چیلر دیگر باقی است که چیلر دوم نیز خریدار و تحویل پیمانکار داده شده و تنها چیلر سوم برای بخش پشتیبانی باقی مانده و وسایل سرمایشی و گرمایشی و در مجموع خود ساختمان با تخمین تقریبی ۴۵ روزه نصب چیلر دوم آماده بهره‌برداری است.

پدرام همچنین درباره روند اعتباری برای تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی رشت گفته که از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۷ به طور متوسط ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار درنظر گرفته شده و در سال ۹۸ به ۱۴ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ به ۲۴ میلیارد تومان تخصیص و امسال هم ۱۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده اما تخصیص آن تعیین تکلیف نشده است.

همچنین به گفته مدیرکل کتابخانه‌های استان گیلان، کتابخانه مرکزی رشت در هفت طبقه و دارای بخش‌های مختلفی همچون سالن مطالعه خواهران و برادران به ظرفیت مجموع ۵۰۰ نفر، واحدهای اختصاصی مطالعه انفرادی، پژوهشگران و کارشناسان، مخازن کتاب با ظرفیت ۲۰۰ هزار جلد با قابلیت توسعه برای نگهداری ۵۰۰ هزار جلد، بخش رایانه با ظرفیت مجموع ۲۰۰ نفر برای آقایان و خانم‌ها، سالن اجتماعات با ظرفیت ۲۵۰ نفر، سالن سخنرانی و همایش‌ها با ظرفیت ۸۰ نفر، گالری نمایشگاهی، آزمایشگاه‌ها، مخزن میکروفیلم، بخش‌های سمعی-بصری و نمایش، آرشیو مجلات و نشریات دوره‌ای با ظرفیت ۱۰ هزار جلد، مخزن کتب خطی، موزه کتاب و آرشیو، بخش آموزش و مشاوره و کامپیوتر از فضاهای اصلی این کتابخانه بزرگ است.

هنوز برخی بخش‌های کتابخانه آماده نیست

علاوه بر این کرمی می‌گوید که این مجموعه فرهنگی دارای بخش‌های دیگری همچون بخش ویژه گویا و بریل ویژه نابینایان، بخش کتب مرجع، بخش امانت، بخش ویژه و مستقل مادر و کودک، بخش ویژه سالمندان، بخش بخش دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی، بخش نجوم (آسمان نما)، بخش ویژه مطالعه محققان (vip)، بخش اداری کتابخانه و نیز مرمت، آماده‌سازی و بازسازی کتاب‌ها و کافه کتاب است که هنوز به سرانجام نرسیده است.

جدای از عدم آماده‌سازی محوطه کتابخانه مرکزی، در بازدید میدانی و با توجه به اظهارات پیمانکار پروژه مشخص شد که هنوز مشکل امتیازات آب، برق و گاز تعیین تکلیف نشده و پروژه به این ابعاد هنوز پروانه ساخت دریافت نکرده و بخش مربوط به سالن اجتماعات دست نخورده مانده و پارتیشن‌بندی مربوط بخش دسترس عموم نیز آماده نیست.

مهندس نقی‌پور، نماینده مهندسین مشاور مستقر در کتابخانه مرکزی رشت، پیشرفت فیزیکی پروژه کتابخانه مرکزی را ۹۲ درصد اعلام کرد که به دلیل عدم تأمین منابع ریالی نیمه تمام مانده، چیلر و تهویه‌ها هنوز نصب نشده، سالن اجتماعات آن آماده نشده و محوطه‌ها زمان زیادی برای بهره‌برداری نیاز ندارد.

به گفته وی، پروژه ساختمان کتابخانه مرکزی رشت دارای دو بلوک یعنی بلوک اصلی یا بلوک غربی شامل قرائت‌خانه‌ها و گالری مخازن است که سالن اجتماعات و همایش‌ها نیمه تمام هستند و بلوک ضلع شرقی شامل فضای اداری که آماده بهره‌برداری است.

نماینده مهندسین مشاور مستقر در کتابخانه مرکزی رشت گفته است که جدای از هزینه ۳۰ میلیارد تومانی برای اتمام این پروژه، پیمانکار پروژه مبلغ ۱۲ میلیارد تومان از گذشته طلب دارد.

افتتاح زودهنگام دست ما نبود!

وی در پاسخ به اینکه چرا پروژه‌ای که تکمیل نشده بود مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اعلام کرد که این اقدام از اختیارات ما خارج بود و در همان زمان هم کاستی‌های پروژه به اطلاع مسؤولان امر رسیده بود و همچنین به گفته مدیرکل کتابخانه‌های گیلان، وی نیز زمان‌بندی از پیش تعیین شده برای افتتاح کتابخانه مرکزی رشت را عامل برگزاری افتتاحیه ابتر در دولت قبل اعلام کرد.

تکلیف استاندار گیلان به دستگاه‌ها برای رفع موانع گشایش کتابخانه مرکزی رشت

اسدالله عباسی، استاندار گیلان نیز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان به همه دستگاه‌های اجرایی و نیز شهرداری رشت، تکلیف کرد در سریع‌ترین زمان، نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای گشایش کتابخانه مرکزی اقدام کنند.

وی همچنین به معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری وظیفه نظارت بر انجام این مهم و به اداره‌کل کتابخانه‌های استان، برنامه‌ریزی تأمین اعتبار تجهیز کتابخانه مرکزی رشت را محول کرد.

استاندار گیلان تأکید کرد که نباید مسؤولیت کارها، به گردن دیگران انداخته شود بلکه همگان با هم‌افزایی و همکاری، نسبت به رفع مشکلات مربوط به راه‌اندازی کتابخانه اقدام لازم را انجام دهند.

کتابخانه نیمه تمام ماحصل افتتاح ابتر

گیلان مهد فرهیختگانی همچون میرزا کوچک جنگلی یونس، آیت‌الله بهجت فومنی، آیت‌الله احسان بخش، آیت‌الله قربانی، آیت‌الله امینیان، آیت‌الله رودباری، سیدمحمدتقی میرابوالقاسمی، استاد فریدون نوزاد، استاد جعفر خمامی‌زاده، استاد کیومرث صابری (گل آقا)، استاد میر احمد فخری نژاد «شیون فومنی»، پروفسور حسن اکبرزاده، دکتر محمود بهزاد، پروفسور فضل‌الله رضا، پروفسور مجید سمیعی و تنی چند که در این مقال نمی‌گنجد است و طبیعی است که باید به فراخور این وزن فرهیختگی امکانات حداقلی برای مردم دیار فرهیختگان است.

با توجه به تمامی موارد گفته شده و شواهد عینی افتتاح زودهنگام و ابتر پروژه کتابخانه مرکزی رشت، منجر به عدم سرریزی اعتبارات لازم برای تکمیل بزرگترین کتابخانه شمال کشور در یکی از فرهیخته‌ترین استان‌های کشور است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

گیله ری سه شنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۸:۴۹

کدوم طرح رو افتتاح کرد نوبخت که الان مردم ازش بهره مند شده باشند…
به زورخانه ی امام علی در سلیمانداراب و پیست دوچرخه سواری سردارجنگل هم بپردازید…
جز خیانت چیزی نداشتن این جماعت برای مردم گیلان و رشت…

رفتن به نوار ابزار