کد خبر : 64692
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان:

کتابخانه مرکزی رشت خردادماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد/ ارسال کتاب به درب منازل شهروندان در ماه رمضان

کتابخانه مرکزی رشت خردادماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد/ ارسال کتاب به درب منازل شهروندان در ماه رمضان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان از پیشرفت پروژه کتابخانه مرکزی رشت خبر داد و گفت: کتابخانه مرکزی رشت خردادماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش گیلانستان، پریسا کرمی درباره استانداردسازی کتابخانه‌های عمومی گیلان با بیان اینکه شاداب‌سازی و استانداردسازی کتابخانه‌ها از سال‌های گذشته جز سیاست‌های ما بوده اظهار داشت: تاکید ما بیشتر از افتتاح کتابخانه‌های جدید بر نوسازی کتابخانه‌های موجود است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان تصریح کرد: در این راستا بسیاری از کتابخانه‌های سطح استان به رمپ معلولین مجهز شده تجهیزات آن‌ها بهسازی شده از طرفی بخش کودکان کتابخانه‌ها را نیز مورد توجه قرار دادیم و کف آن‌ها را به کفپوش‌های مناسب مجهز کردیم.

کرمی با بیان اینکه سال گذشته ۵۵ میلیون برای به روز رسانی تجهیزات کتابخانه‌ها هزینه شد گفت: همچنین قفس‌های بخش کودکان کتابخانه‌ها متناسب با سن آن‌ها طراحی و آماده‌سازی شده و خطرات احتمالی را از بخش کودکان دور کردیم و در این راستا کتابخانه الهی قمشه‌ای به عنوان کتابخانه تخصصی مادر و کودک در شفت افتتاح شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان خاطرنشان کرد: از ابتدای کرونا سعی ما بر این بود که خللی در فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی پیش نیاید و تلاش کردیم که ارائه خدمات به اعضاء کتابخانه‌ها در شرایط کرونایی نیز تداوم داشته باشد از جمله این خدمات در سال گذسته راه‌اندازی طرح کتاب دوخان و الو کتاب بود.

کرمی عنوان داشت: با این طرح‌ها اعضاء در شهرهای قرمز و نارنجی می‌توانند از طریق تماس تلفنی درخواست کتاب داشته باشند و کتاب مورد نظر خود را درب منزل دریافت کنند که در شهرهای قرمز این امر به شکل رایگان و در شهرهای نارنجی و زرد با هزینه خیلی کم انجام می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان بیان کرد: اعضاء کتابخانه‌ها در سراسر استان در صورت تعطیل بودن کتابخانه‌ها می‌توانند با مسئول مربوطه به صورت تلفنی هماهنگ کرده و کتاب مورد نیاز خود را پشت درب کتابخانه تحویل بگیرند؛ این طرح در حال حاضر نیز در استان جریان دارد.

کرمی افزود: از ابتدای سال گذشته پویش‌های متفاوتی در استان اجرا شد تا در این شرایط که مردم در منزل هستند ارتباط اعضاء با کتابخانه قطع نشود از جمله این پویش‌ها می‌توان به پویش هر خانه یک کتابخانه، هر کتابدار یک کتابخوان، پویش نقاشی کرونا را شکست می‌دهیم، پویش ملی خادم ارباب کیست اشاره داشت.

وی با اشاره به اجرای پویش ملی کتابخوان، پویش ملی طریقت سلیمانی و پویش ملی روز درختکاری در استان ابراز داشت: نشست‌های موضوعی و اجرای برنامه‌های آموزشی به شکل برگزاری کارگاه از دیگر اقدامات کتابخانه‌ها بوده که از جمله آن‌ها کارگاه‌ها مهارت‌های مطالعه، مهارت‌های فرزند پروری و مهارت‌های آموزش نجوم به نوجوانان و سایر کارگاه‌ها است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان از برگزاری نشست‌های کتابخوان، نقد و رونمایی کتاب، برگزاری نمایشگاه کتاب و معرفی ۴۶۰ کتاب سال گذشته در گیلان خبر داد و تصریح کرد: معرفی کتاب‌ها به‌ویژه در فضای مجازی برگزار شد تا اعضاء با منابع، بیشتر آشنا شوند.

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت کتاب در سال‌های اخیر، میزان خرید کتاب نمی‌تواند پاسخگوی همه درخواست‌ها باشد اما با این حال سال گذشته حدود ۸۰ میلیون خرید کتاب انجام شد و قسمت‌ اعظم خریدها خریدهای حمایتی بود تا از نویسندگان بومی و محلی نیز حمایت به عمل آوریم.

کرمی اظهار داشت: علاوه بر خرید کتاب سهمیه مستمری نیز از تهران به کتابخانه‌ها ارسال می‌شود که این میزان برای کتابخانه‌های گیلان در ۶ ماه نخست سال گذشته تعداد ۴ هزار و ۱۰۰ نسخه کتاب بوده است همچنین سهمیه‌های اولیه‌ای نیز برای کتابخانه‌های تازه تأسیس استان ارسال شد که حدود هزار و ۲۰۰ نسخه کتاب بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان از آمار اهدا کتاب در گیلان خبر داد و عنوان داشت: در سال گذشته نزدیک به ۱۳ هزار و ۹۹۶ نسخه کتاب به کتابخانه‌های گیلان و ۵ هزار و ۴۰ نسخه نیز به اداره‌کل اهدا شد و در مجموع ۱۹ هزار و ۳۶ نسخه اهدا کتاب از سوی مردم شریف استان گیلان صورت گرفت.

وی با بیان اینکه سعی ما بر این است که برای همه مناسبت‌ها فعالیت‌های فرهنگی اجرایی شود خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان نیز ارسال کتاب به درب منزل ادامه دارد و برنامه‌های مختلف جمع خوانی و نشست کتابخوان به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان درباره افتتاح کتابخانه مرکزی رشت ابراز داشت: این پروژه پیشرفت خوبی در سال گذشته و ماه‌های اخیر داشته و ان‌شاالله تا قبل از پایان دولت و خرداد ماه شاهد بهره‌برداری این کتابخانه باشیم.

کرمی عنوان داشت: همچنین در اردیبهشت ماه نیز کتابخانه تخصصی مادر و کودک در شهر صومعه سرا افتتاح می‌شود و امیدواریم بتوانیم در شش ماهه نخست سال یک کتابخانه تخصصی ویژه مادر و کودک در رشت افتتاح کنیم.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار