کد خبر : 64399
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 فروردین 1400- 25: 11

کرونا؛ سوغاتی مسافران برای ماسال

کرونا؛ سوغاتی مسافران برای ماسال

عاقبت سفرهای کنترل نشده تعطیلات نوروزی، افزایش آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در شهرستان ماسال شده است.

به گزارش گیلانستان، تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ گذشت و خیلی‌ها در این تعطیلات به رعایت‌های بهداشتی پایبند بودند و در مقابل عده‌ای کرونا را در جیب بغل خود گذاشته و شهر به شهر این ویروس را سوغات بردند.

در سال ۱۴۰۰ فراموش کردیم که کووید ۱۹ در سال گذشته جان بسیاری از نزدیکان و عزیزان ما را گرفته است و شنیدن آمار جان باختگان کرونا ظاهرا برایمان عادی شده است.

عدم مدیریت درست سفرهای نوروزی یکی از مهمترین موضوعات نوروز ۱۴۰۰ بود و افرادی به خانه‌های شخصی خود رفتند و عده زیادی هم در خانه ماندند و دیگرانی هم بودند که سفر رفتن را برای خود مجاز دانستند، چون هم بلیت فروخته می‌شد و مراکز گردشگری باز بود و هم الزامی برای داشتن تست در هنگام ورود به استان‌ها از راههای زمینی نمی‌دیدند.

نتیجه سفرهای بی محابا هم شد آمار افزایش بیماران در مراکز درمانی.

*افزایش آمار مبتلایان به کووید ۱۹ نگران کننده است

«وحید پورحضرت» با اشاره به تغییر وضعیت کرونایی شهرستان و افزایش مبتلایان اظهار کرد: ورود مسافران نوروزی، ترددهای بیش از حد، دید و بازدیدهای نوروزی منجر به افزایش مبتلایان شده که این امر بسیار نگران کننده است.

فرماندار ماسال با اشاره به گزارش مدیر شبکه بهداشت مبنی بر افزایش مبتلایان و بستری‌های کووید ۱۹ و تغییر وضعیت کرونایی شهرستان از وضعیت آبی به زرد افزود: این تغییر وضعیت نتیجه بی اعتنایی برخی از مردم و مسافران در ایام نوروزی و دید و بازدیدها و دورهمی‌های خانوادگی است.

وی گفت: نگرانی زیادی در افزایش مبتلایان وجود دارد و این نگرانی و دغدغه برای سلامتی آحاد جامعه است چه بسا در حال حاضر سلامتی اولویت جامعه و اولی تر از امنیت است لذا در کنار سایر امورات محوله لازم است در مقوله سلامتی و مدیریت مقابله با کرونا اهتمام ویژه‌ای را داشته باشیم .

پورحضرت تصریح کرد: برخی از مراسمات تجمعی تا زمانی که این بیماری ریشه کن نشده لغو است و تمامی دستگاه‌هایی که به دلایلی مراسماتی را برپا کنند با صدور مجوز از سوی ستاد مقابله با کرونا خواهد بود.

فرماندار ماسال خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات موثر دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت شهرستان در ماه‌های پایانی سال اجرای تست‌های فوری(رپید و pcr ) بود که در بحث  شناسایی افراد مبتلا کمک شایانی کرد.

وی با بیان اینکه اصناف و بازار جزء گروه‌هایی است که می‌بایست بیشتر از سایر گروهها همکاری را داشته باشد اظهار کرد: مراکز درمانی استان‌های همجوار تکمیل ظرفیت شدند و این هم زنگ خطری برای استان و شهرستان است که چه بسا با توجه به حجم ورود مسافران و بی توجهی برخی در عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی این بیماری در هفته‌های آینده افزایش خواهد یافت.

پورحضرت با اشاره به اینکه همچنان چون شهرستان هدف گردشگری هستیم شاهد ورود و خروج مسافران خواهیم بود و ضروری است هتل‌ها و واحدهای اقامتی نسبت به تداوم و الزام اخذ پاسخ منفی تست کرونا اهتمام ویژه‌ای داشته باشند افزود: جا دارد بخشداران و میراث فرهنگی در این بخش نظارت ویژه‌ای داشته باشند.

فرماندار ماسال، شرایط بازارهای هفتگی و بازار دام را بسیار خطر آفرین دانست و تصریح کرد: شهرداری‌ها در این زمینه به طور جد ورود و فاصله گذاری اجتماعی را لحاظ کنند.

وی خاطرنشان کرد: شبکه بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، دامپزشکی و فرمانداری در بازار دام و بازارهای هفتگی نظارت مستمر داشته باشند که در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعطیلی بازار را خواهیم داشت.

*در خانه ماندن برای همه است

گفتنی است، اگر چه همزمان با شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور، تعطیلی بازارها و بسیاری از اصناف و همچنین اماکن گردشگری و اقامتگاه‌ها رقم خورد اما در این میان آمار و ارقام حاکی از این است که هزاران مسافر در این شرایط به شهرستان ماسال سفر کرده‌اند.

اکنون مسئله‌ای که شهروندان ماسالی نیز از آن گلایه دارند و خواستار این بوده و هستند که پویش «در خانه بمانیم» باید از سوی تمامی شهروندان رعایت می‌شد و متعلق به شهر و شهروند خاصی نیست، چرا در ایام نوروز هیچگونه رعایتی مشاهده نشد و از سراسر کشور به شهرستان ما سفر کردند.

شهروندان ماسالی‌ در این زمینه می‌گویند: صرفاً برای خریدهای ضروری از منزل خارج می‌شویم و هر بار نیز به خرید می‌رویم به‌ اندازه نیاز یک هفته مایحتاج خود را تأمین می‌کنیم تا از رفت‌وآمد غیرضروری خودداری کنیم.

شهروند دیگری که در خیابان معلم ماسال سکونت دارد، نیز بیان کرد: در خانه ماندن متعلق به همه است؛ مگر ما از روی دلخوشی در خانه مانده‌ایم؟ از ابتدا نیز عنوان شد بعد از شکست کرونا که امیدواریم پس از تعطیلات نوروزی باشد عید را برگزار می‌کنیم، اما متأسفانه تعدادی از هموطنان به این توصیه‌ها عمل نکردند و شاهد هستیم که در ماسال حضور پیدا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اقوام و فامیل و دوست و آشنایان ما برای اینکه شهر را به وضعیت آبی کرونایی برسانند ماه‌ها تلاش کردند، مغازه‌ها را تعطیل کردند، عروسی و عزا برگزار نشد، آن وقت با یک ندانم کاری مسئولان، شهر به روی مسافران و مهمانان باز شد و عاقبت کار هم افزایش آمار مبتلایان به کووید ۱۹ شد و روز از نو روزی از نو.

این شهروند ماسالی خاطرنشان کرد: اگر قرار است ما در طول سال همه گونه رعایت بهداشتی را داشته باشیم اما یک شبه تمام این رعایت‌ها بر باد رود، پس دیگر در خانه ماندن ما یا تعطیلی فروشگاه چه معنایی دارد.

لازم به ذکر است، تردد خودروهای با پلاک غیربومی در جاده‌های استان، گواه کم توجهی به هشدارهای بهداشتی است، مسافرانی که کرونا را به عنوان سوغات برای مردم هر منطقه به همراه دارند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار