کد خبر : 15435
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 تیر 1396- 42: 18

کفش‌های خارجی نامرغوب در بساط دستفروشان علم الهدی و مطهری/ خداحافطی با دوران طلایی تولید کفش در رشت

کفش‌های خارجی نامرغوب در بساط دستفروشان علم الهدی و مطهری/ خداحافطی با دوران طلایی تولید کفش در رشت

مردم شهر رشت از دیرباز به شیک‌پوشی معروف بوده و هستند.در عین کسادی بازار و گله‌مندی بعضی بازاریان و اصناف از وخامت بازار ، بازار لباس‌فروشی و کفش‌فروشی‌ها داغ داغ است.

به گزارش گیلانستان، مردم شهر رشت از دیرباز به شیک‌پوشی معروف بوده و هستند. اگر در این روزهای داغ تابستانی سری به بازارها و خیابان‌های معروف شهر رشت بزنید، متوجه خواهید شد که در عین کسادی بازار و گله‌مندی بعضی بازاریان و اصناف از وخامت بازار ، بازار لباس‌فروشی و کفش‌فروشی‌ها داغ داغ است.
روزنامه همشهری گیلان با این مقدمه نوشت: البته ممکن است همه مردم توان خرید کفش‌های برند را از فروشگاه‌های در خیابان‌ها و مناطق بالای شهر رشت مثل گلسار، علم الهدی و مطهری نداشته باشند، اما غروب‌ها کاسبی دستفروشان در خیابان‌هایی مثل شیک و مطهری رونق دیگری دارد. کافی است اگر مسافر هستید یکبار هم که شده سری به این خیابان‌های پرجنب و جوش شهر رشت بزنید، قطعاً موفق خواهید شد کفش مقرون به صرفه‌ای را از این بازار تهیه کنید.

خرید از دستفروشان
برای اینکه با دیدن مدل‌های مختلف کفش‌های مردانه، زنانه و بچگانه سردرگم نشوید و بدانید چه کفشی را باید از کجا و چگونه خریداری کنید که معایب آن در بحبوبه شلوغی و ازدحام خریداران کفش گم نشود و همچنین برای اینکه با قیمت‌های کفش درمناطق مختلف شهر رشت آشنا شوید، سری به بازار بزرگ شهر رشت و خیابان‌های معروفش زدیم تا از نزدیک با چند تن از مردم شهر رشت و بازاریان به گفت‌وگو بپردازیم.
بساط یک حراجی کفش در خیابان شیک آنقدر شلوغ است که نمی‌شود دید چه کفش‌هایی در یک‌متر فضای وسط خیابان گذاشته که مردم اینچنین ترغیب به خرید آن شده‌اند. نزدیک‌تر که می‌روم خانمی که در حال خرید کفش است، می‌گوید: همه کفش‌های زنانه در رنگ‌ها و سایزهای مختلف فقط ۱۵ هزار تومان است. من می‌خواهم دو جفت کفش برای خودم و دخترم از اینجا بخرم. وقتی از وی می‌پرسیم که آیا با توجه به قیمت کفش این کفش‌ها عمری قابل قبول برای استفاده دارند؟ در پاسخ می‌گوید من فقط برای ۳ ماه تابستان این کفش‌ها را نیاز دارم چون کفش‌ها تابستانی هستند و بعد از آن با توجه به شدت ریزش باران در شهر رشت کاربردی ندارد. همین ۳ ماه جوابگوی ما باشد کافی است. وقتی از وی می‌پرسم که چرا این کفش‌ها را از یک مغازه تهیه نمی‌کند که حداقل دوام بیشتری داشته باشند، می‌گوید قیمت یک جفت کفش معمولی در مغازه‌های کفش‌فروشی کمتر از ۴۰ هزار تومان نیست، در صورتی که در اینجا می‌توانم با ۳۰ هزار تومان صاحب ۲ جفت کفش شوم.
سری به مغازه‌های اطراف در خیابان شیک می‌زنیم. قیمت‌های مختلف کفش از ۳۵ هزار تومان تا ۴۵ هزار تومان شروع می‌شود و همین‌طور بسته به نوع و جنس کفش بالاتر می‌رود و در ویترین مغازه‌ها خودنمایی می‌کند. به سراغ یکی از کسبه می‌رویم و نظرش را درباره بازار کفش جویا می‌شویم.
او درباره کفش‌های حراجی که با قیمت‌های ناچیز در خیابان فروخته می‌شود به ما می‌گوید: اکثر این کفش‌ها چینی و تایوانی هستند و از جنس‌های نامرغوب تشکیل شده‌اند، اما متأسفانه مردم به دلیل وضعیت بد معیشتی و اقتصادی به مرغوبیت کالا توجهی ندارند و این کفش‌ها را خریداری می‌کنند ولو اینکه بعد از مدت کوتاهی این کفش‌ها پاره شود و قابل استفاده نباشند.

راسته کفش فروشی
در نزدیکی خیابان شیک به فاصله کمی خیابان علم الهدی وجود دارد. همه شهروندان رشت می‌دانند که این خیابان و خیابان مطهری یکی از پرتردد‌ترین خیابان‌های شهر وتقریباً بیش از نیمی از مغازه‌های آن کفش‌فروشی هستند. البته قیمت کفش‌ها در این خیابان بالاتر از خیابان شیک است. به ویترین مغازه‌های کفش‌فروشی که نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید حداقل باید در کیف و جیب شما بیش از ۱۰۰ هزار تومان پول باشد که برای خرید وارد برخی از این مغازه‌ها شوید.
وقتی از دختر دانشجویی که مشغول خرید کفش است، سؤال می‌کنم که چرا این خیابان و اینجا را برای خرید کفش انتخاب کرده است؟ می‌گوید همه دوستان من در دانشگاه و خودم کفش‌هایمان را از خیابان علم‌الهدی تهیه می‌کنیم. درست است که گران‌تر از جاهای دیگر شهر است، اما در اینجا می‌توانم مارک‌های خوب سبک‌های مختلف کفش‌های کالج را تهیه کنم. برای من خیلی اهمیت دارد که حتماً کفشم مارک باشد. بنابراین این خیابان بهترین انتخاب برای من و دوستانی است که طرز تفکری مثل من را دارند.

رسیدن به مارک‌ها
از شهرداری رشت تا خیابان مطهری نیز با کرایه ۷۰۰ تومانی می‌توانید به خیابان مطهری بروید. غروب‌ها بساط کفش، کیف و لباس در این خیابان حال و هوایی دیگری دارد، جوری که جای سوزن انداختن نیست. از جوان ورزشکاری که به همراه دوستش مشغول خرید یک جفت کتانی ورزشی مارک‌دار است سؤال می‌کنم که از کجا مطئمن است این کفش اصل باشد. «اسماعیل . م» می‌گوید: نمی‌دانم زیرا مارک‌های خوب در رشت نمایندگی ندارند. شاید هم داشته باشند و من اطلاعی ندارم. من چند بار هم برای تهیه کفش اصل از اینترنت یک جفت کفش را با تخفیف به قیمت ۸۲۵ هزار تومان خریداری کردم. اما متأسفانه بعد از خرید متوجه شدم که مارک اصلی نیست و سرم کلاه رفته است. به همین دلیل ترجیح می‌دهم بیشتر کفش‌هایم را از خیابان مطهری و کفش‌فروشی‌های باسابقه تهیه کنم که حداقل بعد از خرید کفش، ضمانتی داشته باشم.

قیمت‌ها در خیابان گلسار
در گلسار هم پاساژها و برج‌های سر به فلک کشیده خبر از ارقام بالای کالا در این منطقه را می‌دهند. برندها و کفش‌های چرم با مارک‌های مختلف فقط می‌تواند قشر و طبقه خاصی را وادار به خرید از این مغازه‌ها کند. از جوانی که مشغول خرید کفش است درباره قیمت کفش و علت خریدش از این مکان سؤال می‌کنم و جواب می‌دهد: من ساکن همین خیابان هستم و سال‌هاست که کفشم را از اینجا می‌خرم چون انتخاب کفش مناسب برای من که پزشک جراح قلب هستم، بسیار مهم است.
او با خنده می‌گوید حتماً شنیده‌اید که کفش مناسب تضمین‌کننده سلامت قلب است. وی می‌افزاید: متأسفانه بعضی مردم خرج‌های بی‌رویه زیادی در زندگی‌شان دارند، اما به خیلی چیزهای اساسی که می‌رسند آن را جدی نمی‌گیرند و برای سلامتی خودشان هزینه چندانی نمی‌کنند. در صورتی که علت بیشتر کمردردها و مشکلات ناشی از ستون فقرات مربوط به استفاده از کفش‌های غیر‌استاندارد و نامناسب است.

تولید‌کنندگان کفش در رشت از این شکایت دارند که بازار رشت پر از کفش‌های خارجی نامرغوب است. در سال‌های اخیر به علت هزینه‌های بخش تولید، محصولات خوبی در همه جا تولید نمی‌شود. اکثر کارگاه‌های کفش‌دوزی تعدیل نیرو کرده‌اند و یا به زور سرپا ایستاده‌اند. با این حال ضعف اقتصادی خانواده‌ها موجب شده خیلی‌ها از دستفروشان کفش بخرند.

زمانی که کفشدوزان رشت هفته‌ای ۲۴۰ جفت کفش تولید می‌کردند

خسرو نصیر زاده، رئیس اتحادیه کفاشان و کفش فروشان رشت و حومه: قبل از سال ۸۲ کفش دوزان رشت هفته ای ۱۸۰ تا ۲۴۰ جفت کفش تولید می‌کردند اما متاسفانه با ادامه واردات بیش از حد کفش‌های چینی آنقدر عرصه بر تولید کنندگان تنگ شد که تعدادی از استادکاران رشت و حومه برای امرار معاش و تامین مایحتاج خود و خانواده بار سفر بسته و در تهران و چند استان دیگر در کارگاه‌ها به عنوان شاگرد مشغول به کار هستند. واردات با کیفیت پائین و قیمت‌های به ظاهر ارزان یکی از مشکلات اساسی تولیدکنندگان داخلی است که باعث فلج شدن این صنعت و بیکاری فعالان این حرفه شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار