کد خبر : 56873
تاریخ انتشار : شنبه 29 شهریور 1399- 53: 18

یک روانشناس:

کلاس های آنلاین؛ کلاس هایی برای والدین و دانش آموزان

کلاس های آنلاین؛ کلاس هایی برای والدین و دانش آموزان

یک روانشناس، با بیان اینکه کرونا موجب شد خانواده ها بیشتر گرد هم بنشینند و گفت وگو کنند، متذکر شد: خانواده ها وظیفه دارند بیشتر با هم باشند و فضای مدرسه را از حیث تعاملی و ارتباطی و یادگیری مهارت ها برای دانش آموزان ایجاد کنند.

به گزارش گیلانستان، به دنبال شیوع ویروس کروتا بخش های گوناگون جامعه و همه اقشار تحت تاثیر قرار گرفتند، اما می توان کرونا را نقطه عطفی برای آغاز تحولات در نظام آموزشی دانست. گرچه با تعطیلی مدارس و حضور دانش آموزان در کلاس های درس آنلاین، دغدغه والدین برای شیوع بیماری کرونا در یکی از پرخطرترین مراکز آموزشی کاهش یافت، اما از  طرف دیگر این نگرانی را ایجاد کرد که شاهد ادامه تحصیل و روند یادگیری دانش آموزان با چالش هایی مواجه شود.

آموزش مجازی و کلاس های درس آنلاین گرچه مشکلات و کاستی هایی دارد، اما ابتکار و خلاقیت معلمان را بالا برده و تعامل آنان را با دانش آموزان بیشتر کرده است. همچنین استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان هدفمندتر شده و آنان را درگیر موضوعات یادگیری کرده است.

افزایش ارتباط والدین و فرزندان و شریک شدن خانواده در بحث آموزش از دیگر نکات مثبت این روزهای سخت کرونایی است، زیرا والدین حتی به ناچار باید زمان بیشتری را با فرزندان بگذرانند.

دکتر سید کمال حسین پور، روانشناس و مشاور خانواده در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه شرایط کرونایی موجب تغییر در همه رفتارهای اجتماعی ما شده است، اظهار کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که ما در یک شرایط کاملا متفاوتی قرار داریم و باید رفتارهای متفاوت از خود نشان دهیم.

وی با اشاره به تاثیر زیاد کرونا بر روند یادگیری دانش آموزان، افزود: امروز دانش آموزان قرار است در شرایط کاملا متفاوتی یاد بگیرند و درس بخوانند لذا پذیرش این موضوع و برخورداری از رفتارهای سیال توسط دانش آموزان، والدین و اولیای مدرسه یک امر بسیار مهم است.

این روانشناس ادامه داد: تا سال گذشته به دانش آموزان گفته می شد که مهمترین معیار موفقیت تحصیلی خود آنان هستند و تلاش های فردی آنان موجب می شود در یادگیری عملکرد بهتری داشته باشند، اما امروز این تلاش های فردی باید مضاعف شود و صد برابر کار یادگیری بر عهده دانش آموران است.

حسین پور، از دانش آموزان و والدین خواست از شرایط کرونایی نترسند و اصول بهداشتی را با جدیت رعایت کنند و گفت: این شیوه جدید یاددهی و یادگیری لاجرم است و اعضای خانواده باید کمک کنند تا دانش آموز در یک فضای آرام و بدون تنش و به دور از استرس درس بخواند و یادگیری داشته باشد.

وی یکی از معضلات یاددهی و یادگیری در فضای مجازی و غیر از مدرسه را کاهش مهارت های فردی و اجتماعی دانست و عنوان کرد: در پایان هر نوبت تحصیلی میزان یادگیری دانش آموزان از طریق آزمون و امتحان سنجیده می شود، اما دانش آموزان بسیاری از مهارت های زندگی را از بودن در محیط مدرسه و در کنار مربیان و معلمان و همسالان خود یاد می گیرند لذا این یادگیری ها اکنون باید در فضای خانه اتفاق بیفتد.

این روانشناس، با بیان اینکه کرونا موجب شد خانواده ها بیشتر گرد هم بنشینند و گفت وگو کنند، متذکر شد: خانواده ها وظیفه دارند بیشتر با هم باشند و فضای مدرسه را از حیث تعاملی و ارتباطی و یادگیری مهارت ها برای دانش آموزان ایجاد کنند.

حسین پور، دور هم نشینی های خانوادگی را یکی از روش های یادگیری به ویژه برای فرزندان دانست و اضافه کرد: اعضای خانواده وقتی در کنار هم هستند، سعی کنند توجه به گوشی و تلویزیون نداشته باشند و بیشتر به حرف های یکدیگر گوش کنند و برای بازی کردن با کودکان وقت بگذارند.

وی با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی به یکی از بخش های مهم یاددهی و یادگیری تبدیل شده است، ادامه داد: در گذشته والدین نسبت به استفاده دانش آموزان از فضای مجازی حساسیت های بیشتری داشتند، اما اکنون باید سیال رفتار کنند و متناسب با موقعیت و اقتضائات کرونایی، برای فضای مجازی برنامه ریزی داشته باشند.

این مشاور خانواده، با اشاره به کاهش زمان بودن دانش آموزان در مدرسه، خاطرنشان کرد: تعامل کلیدی ترین واژه در فرایند یاددهی و یادگیری است و لذا در گذشته فضای تعاملی بین دانش آموزان و معلمان و محتوای آموزشی بیشتر بود و یاددهی و یادگیری را آسان تر می کرد. اکنون والدین باید این فضای تعاملی را بر عهده بگیرند.

وی با بیان اینکه والدین و معلمان باید دانش آموزان را درگیر یادگیری کنند، گفت: امروز باید تکالیف هدفمندتر به دانش آموزان داده شود و آنان را وادار به چالش و اکتشاف کنیم تا فرایند یادگیری از طریق تحلیل به وجود بیاید.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار