کد خبر : 56468
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱

کلاس‌های حضوری مؤلفه جدید نابرابری آموزشی/ نگرانی ها همچنان ادامه دارد

کلاس‌های حضوری مؤلفه جدید نابرابری آموزشی/ نگرانی ها همچنان ادامه دارد

آغاز سال تحصیلی با توجه به شیوع ویروس کرونا، خطرات انتقال آن و همچنین نبود بسیاری از زیرساخت ها برای آموزش های مجازی بی عدالتی های آموزشی را بیش از گذشته نمایان کرده است.

به گزارش گیلانستان، آغاز سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ با اما و اگرهای زیادی همراه بود و حواشی زیادی را با خود به دنبال داشت، از شروع حضوری دانش آموزان گرفته تا چکش غیر حضوری رئیس جمهور در آغازین روز سال تحصیلی جدید و چشمان نگران خانواده‌هایی که از طرفی حضور دانش آموزان در مدارس را ضروری می‌دانستند و از طرفی حفظ جانشان را اوجب واجبات.

با گذشت یک هفته از آغاز سال تحصیلی، کلاس‌های شیفتی مدارس و بلاتکلیفی معلمین در تدریس حضوری و غیر حضوری از مواردی است که می‌توان برای هر کدام آنها ساعت‌ها سخن گفت، اما با همه این بایدها و نبایدها یک هفته از شروع سال تحصیلی به صورتی گذشت که دانش آموزان نمی‌دانند هفته آینده چگونه باید درس بخوانند، حضوری یا غیر حضوری!

وزیر آموزش و پرورش در سخنان اخیر خود خاطرنشان کرده که اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس نیست اما مدرسه حضوری فعال است، اینکه معلم در این ساعت چگونه باید خود را به تدریس مجازی و تدریس حضوری، در لحظه برساند، الله و اعلم!

طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا هرگونه تجمع در مکان‌های مسقف ممنوع است اما انگار در نظام آموزشی این را مخیر قرار دادند که اگر دانش آموزی خواست در کلاس‌های مسقف حاضر شود و اگر نخواست از منزل پای درس معلم بنشیند اینکه در عمل چقدر این موضوع ممکن خواهد داشت، فرضیه‌ای است که باید آن را به زمان سپرد تا راهکاری برای آن اندیشیده شود.

لزوم توجه به بستر فضای مجازی

استاندار گیلان نیز در حاشیه نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی با اشاره به عملکرد خوب آموزش و پرورش در آموزش مجازی زمان تعطیلی مدارس، اظهار کرد: حق مسلم هر دانش‌آموزی است که به آموزش با کیفیت و کامل دسترسی داشته باشد از این رو، باید بستر استفاده از فضای مجازی در حوزه آموزش فراهم شده و کاستی‌های سامانه شاد رفع شود.

ارسلان زارع با بیان اینکه بیش از ۳۶۰ هزار دانش‌آموز در مقاطع تحصیلی مختلف در سراسر استان گیلان برای سال تحصیلی جدید آماده شده‌اند، گفت: از مدیران و معلمان درخواست دارم که با برنامه‌ریزی مناسب و کامل از ایجاد هرگونه اختلال در روند آموزش و از بین رفتن فرصت تحصیلی دانش‌آموزان جلوگیری کنند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با تاکید بر اینکه پروتکل‌های بهداشتی به صورت سخت گیرانه در مدارس انجام می‌شود، افزود: طراحی و انجام شیوه نامه سخت بهداشتی بیانگر اهمیت فرایند آموزش و نیز سلامت فرزندان این کشور به عنوان آینده سازان ایران اسلامی است.

رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی

محمد رحمتی مدیر کل آموزش و پرورش گیلان نیز با اشاره به آمادگی کامل مدارس برای حضور دانش آموزان با توجه به پروتکل‌های بهداشتی، اظهار کرد: شیفتی کردن مدارس، آموزش حضوری و نیمه حضوری در بستر شبکه شاد از برنامه‌های این اداره کل است لذا در رعایت پروتکل‌های بهداشتی هیچ کوتاهی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه دانش آموزانی که از لوازم مجازی محروم هستند از بستر تلویزیون، تلفن ثابت و جزوه‌های خودآموز بهره می‌برند، گفت: نظام آموزشی کشور در تلاش است تا به بهترین نحو به دانش آموزان و آینده سازان این مرز و بوم خدمات آموزشی دهد.

لزوم توجه به دغدغه ایاب و ذهاب دانش آموزان

دغدغه اولیای دانش آموزان صرفاً مربوط به مدارس نمی‌شود بلکه رعایت پروتکل‌ها در سرویس مدارس و چگونگی فرایند ایاب و ذهاب دانش آموزان با توجه به شیفتی کردن مدارس از موضوعاتی است که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود، لذا شایسته است مسئولان مربوطه با در نظر گرفتن تمام موضوعات، به استقبال سال تحصیلی جدید بروند و نگرانی خانواده‌ها در بعد سلامتی و در بعد آموزشی را از بین ببرند.

از طرف دیگر نگرانی‌های خانواده‌ها نیز به دو قسمت تقسیم می‌شود، خانواده‌هایی که فرزندانشان در مدارس کم برخوردار دولتی درس می‌خوانند، نگرانی بیشتری نسبت به خانواده‌هایی دارند که فرزندانشان، در مدارس برخوردار به ویژه مدارس غیردولتی درس می‌خوانند، چرا که وجود کلاس‌های پرجمعیت و بالای ۴۰ نفر با وجود شیفتی کردن آن نیز در کلاس‌های کوچک و کم برخوردار دولتی، قطعاً با قوانین ستاد ملی مقابله با کرونا در تضاد است، و دانش آموزان در مدارس برخوردار و کم جمعیت غیر دولتی نیز با خطرات کمتری مواجه هستند، لذا باید گفت، کلاس‌های حضوری کرونایی به عنوان مؤلفه جدید نابرابری آموزشی باید مورد توجه قرار بگیرد، برابری که رهبری معظم انقلاب نیز در سخنان اخیر خود آن را لازم و ضروری دانستند.

در استان گیلان ۸۴۷ مدرسه غیر دولتی با چهار هزار و ۴۵۹ کلاس درس، مسئولیت آموزش ۶۰ هزار و ۴۰۱ دانش آموز را برعهده گرفته و همچون بازوی توانمند اقتصادی، بار مهمی از دوش آموزش و پرورش استان گیلان کم کرده است.

اما در مقابل ۳۰۸ هزار و ۴۲۰ دانش آموز در ۳ هزار و ۱۰ مدرسه دولتی درس می‌خوانند که تعداد قابل توجهی از این مدارس از امکانات مطلوبی برخوردار نبوده و مدارس کم برخوردار عموماً میزبان جمعیت بالای دانش آموزی می‌باشد که این موضوع نگرانی مضاعفی را متوجه خانواده‌های دانش آموزان استان گیلان کرده است.

نداشتن تبلت و گوشی اندروید به عنوان ابزار تحصیل مجازی، مؤلفه دیگر از فقدان عدالت آموزشی در کشور است که تأمین آن برای نظام آموزشی و دانش آموزان کم برخوردار لازم و ضروری است، اگر چه مسئولین در رده‌های مختلف مسئولیتی وعده آن را داده و معتقدند که با تلاش مضاعف تعدادی از این کمبودها را جبران می‌کنند، اما اینکه این وعده‌ها محقق شود، حرف دیگری است.

تأکید نمایندگان مردم رشت در مبنی بر تأمین تبلت دانش آموزی

سید علی آقازاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت آموزش مجازی در شرایط کرونایی، تصریح کرد: برخی از خانواده‌ها به ویژه خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد از داشتن گوشی هوشمند محروم بوده و در نتیجه از آموزش مجازی عقب می‌مانند لذا آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس و خیرین در تلاش هستند تا بتوانند کمبود دانش‌آموزان را از طریق نهادهای مربوطه و خیرین خیراندیش تهیه کرده تا به طور نسبی این مشکل حل شود.

جبار کوچکی نژاد دیگر نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، نیز با اشاره به آماده کردن طرحی دوفوریتی برای مکلف کردن وزارت ارتباطات به منظور تهیه یک میلیون تبلت برای دانش آموزان کم برخوردار، گفت: تلاش می‌کنم تا این طرح هر چه زودتر سرانجام گیرد تا در مهرماه به دست دانش آموزان رسانیده شود.

تعدیل نیروی آموزشی در برخی مدارس

البته لازم به ذکر است که برخی از مدارس غیر دولتی امسال به دلیل کمبود دانش آموز معلمان خود را از کلاس درس تعدیل کردند، معلمانی که با وجود سال‌ها خدمت آموزشی در بخش خصوصی آموزش و پرورش، به دلیل عدم امنیت آموزشی در ناعادلانه‌ترین شرایط کاری از کار بی کار شده و بدون داشتن بیمه خانه نشین شده‌اند.

رئیس انجمن صنفی شاغلین و معلمان غیردولتی گیلان با اشاره به اینکه در سایه غفلت مسئولان مربوطه، در طول عمر مدارس غیردولتی، به شاغلین و معلمان شاغل در این مدارس اجحاف زیادی شده است، اظهار کرد: مطالبات شاغلین و معلمان غیردولتی، مطالبات به حقی است که شایسته است مسئولان امر، صدای آن‌ها را شنیده و به مطالباتشان جامع عمل بپوشانند و به این تبعیض و شرایط ناعادلانه پایان بخشند.

لیلا ابراهیمی با ابراز نگرانی از وضعیت شغلی همکاران غیر دولتی به دلیل تعطیلات کرونایی که بسیاری از آن‌ها برای سال تحصیلی جدید، تعدیل نیرو شده‌اند، افزود: بسیاری از همکاران غیر دولتی از اسفند به بعد هیچ حقوقی دریافت نکرده و با وجود فعالیت مجازی، به بهانه عدم حضور فیزیکی در مدارس، بدون دریافت حقوق روزگار گذرانده‌اند.

وی با بیان اینکه هشت هزار معلم غیر دولتی در استان گیلان با میانگین حقوق ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای آموزگاران مشغول به کار هستند، گفت: استخدام و به کارگیری معلمان غیردولتی در آموزش و پرورش یکی از مطالبات جدی معلمان غیردولتی از مجلس و دولت برای جبران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش است.

واکنش نمایندگان گیلان نسبت به وضعیت معلمان مدارس غیر دولتی

سید علی آقازاده در این زمینه نیز با اشاره به اینکه معلمان غیردولتی با گزینش آموزش و پرورش وارد کلاس درس می‌شوند، گفت: معلمان مدارس غیردولتی با مجوز این وزارتخانه وارد کلاس درس شده و بی‌توجهی به سرنوشت آنان، آن‌هم از سوی وزارت مجوز دهنده، قابل‌پذیرش نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی با ابراز تأسف از عدم برابری شرایط شغلی گروه‌های مختلف آموزشی در وزارت آموزش و پرورش، افزود: معلمان غیردولتی همگام با سایر فرهنگیان ملزم به شرکت در کلاس‌های ضمن خدمت بوده و برابر با آنان به فعالیت علمی می‌پردازند، اما این معلمان از حقوق اولیه خود برخوردار نیستند.

وی با اشاره به اینکه مطالبه معلمان غیردولتی قطعاً مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: به معلمان فرهیخته‌ای که با وجود این اجحاف، با عشق و علاقه، به فرزندان این سرزمین علم می‌آموزند اطمینان می‌دهم که از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نکنم.

جبار کوچکی نژاد عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه طبق آمار اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان معلمان مدارس غیردولتی در تعطیلات کرونایی سال تحصیلی گذشته در آموزش مجازی پیشتاز بودند، افزود: باید به پرداخت حقوق، بیمه و شرایط کاری این معلمین توجه بیشتری کرده و صندوق مشارکت‌ها نیز می‌تواند در این مسیر کمک شایان توجهی داشته باشد.

رسول فرخی، نماینده لاهیجان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تذکر وی به وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت معلمان غیر دولتی، اظهار کرد: جواب وزیر آموزش و پرورش در خصوص تعیین تکلیف معلمین غیردولتی قانع‌کننده نبود، آموزش و پرورش با کمبود نیرو مواجه بوده و بنده پیگیر وضعیت هشت هزار نفر از معلمین غیردولتی و همچنین دیگر نیروهای آموزشی بوده و در این خصوص از وزیر سوال کرده که از پاسخ ایشان قانع نشدم، لذا در مرحله بعدی پیگیر وضعیت این افراد هستم.

لازم به ذکر است وضعیت نظام آموزشی کشور نیازمند ساماندهی و تدبیر مضاعف است تا مشکلات عدالت آموزشی، معیشت فرهنگیان، تعیین تکلیف گروه‌های سرگردان آموزش و پرورش در دستور کار جدی آموزش و پرورش قرار بگیرد و با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب، تفاوتی بین دانش آموز مدارس برخوردار یا غیر دولتی با دانش آموز مدارس دولتی از نظر «نصیب آموزشی» نباشد، باشد که مسئولان تدبیر کنند و با توزیع عادلانه امکانات، در مسیر عدالت آموزشی گام بردارند.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار