کد خبر : 45480
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷

کلوچه فومن محصولی با ظرفیت مغفول ارزآوری/ شیرینی که با فوتبال جهانی شد

کلوچه فومن محصولی با ظرفیت مغفول ارزآوری/ شیرینی که با فوتبال جهانی شد

کلوچه فومن می‌تواند نقش پررنگ‌تری در اقتصاد منطقه دارد و باتوجه به منحصربه‌فرد بودن آن می‌توان به ابعاد مختلف صادراتی این محصول پرداخت.

به گزارش گیلانستان این شهر شانزدهمین شهر گردشگرپذیر ایران و یکی از شهرهای جلگه‌ای گیلان است که به دلیل وجود مجسمه‌های زیبا در سطح شهر، به شهر مجسمه‌ها نیز شهرت دارد.

از دلایل دیدنی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان فومن می‌توان به موزه مردم‌شناسی، صنایع‌دستی متنوع ازجمله عروسک بافی، چموش دوزی، مشبک‌کاری، شال‌بافی، سفال‌گری، حصیربافی، قلاب‌بافی و گلیم و میراث معنوی خاص، شهر پلکانی ماسوله متشکل از ۲۵۰ خانه ثبت‌شده در آثار ملی با معماری قدیمی، پنجره‌های پر از شمعدانی، عروسک‌های کاموایی و شیرینی خاصش به نام “اگردک” و همچنین ابنیه تاریخی قلعه‌رودخان اشاره کرد.

ماسوله رؤیایی و قلعه‌رودخان مستحکم به‌عنوان قطب‌های گردشگری این شهرستان در نوروز امسال توانست بیشترین حضور مسافر و گردشگر را در گیلان به نام شهرستان فومن ثبت کند.

کلوچه فومن محصولی جذاب برای گردشگران

انتخاب شهرستان فومن برای گردشگران یک دلیل شیرین و خوردنی هم دارد محصولی به‌اندازه کف دست به شیرینی عسل و با طعم گردوی ریزریز به نام “کلوچه فومن”.

جالب اینجاست که جدای این‌همه مواهب الهی و تاریخی شهرستان، بخش اعظمی از گردشگران داخلی و خارجی کلوچه فومن را پیش‌قراول بهانه حضور خود بیان می‌کنند.

 این محصول خوشمزه که پیش‌تر به نان “قندی” معروف و در نانوایی‌های فومن به تعداد محدودی پخت می‌شد، یکی از بهترین کلوچه‌های خوش‌طعم کشور به شمار می‌رود که قدیمی‌ترها  اولین پخت آن  را مربوط به سال‌های دوره  پهلوی اول می‌دانند.

کلوچه فومن با ترکیبات خاصی ساخته‌شده و نوعی کلوچه مغز دار بوده که از دولایه تشکیل‌شده می‌شود. لایه داخل با لایه بیرون کامل متفاوت و حاوی مغز گردو، جوز هندی، دارچین، هل، شکر و روغن (حیوانی) است که روی آن به‌وسیله مهر مانندی منقوش می‌شود و معمولاً آن را با چای یا شیر می‌خورند.

“باقر قناد” تا “اینجا پاریس نیست”

رئیس اتحادیه کلوچه‌پزان شهرستان فومن پخت اولین کلوچه در فومن را  به بیش از ٨٠ سال قبل و به شخصی به نام” باقرقناد ” منتسب می‌داند که “محمدعلی رجبیون، یدالله خبازیان، حاج مهدی پورعلی، محسن نانواباشی اصفهانی و هادی دخت علیزاده راه وی را ادامه داده و به پخت و فروش آن در سطح شهر اقدام کردند.

مسعود علیزاده فراگیری کلوچه فومن را در اواسط دهه ۵۰ و در دوره شهرداری مرحوم نصرت‌الله فرّهی عنوان کرد که اقداماتی همچون نصب مجسمه‌های زیبا، کاشت چناران، جاده‌سازی توسط این شهردار توانست تحول شگرفی در حوزه گردشگری ایجاد کند و حتی خود فرهی در مصاحبه تلویزیونی در آن دوران با جمله “اینجا پاریس نیست، اینجا فومن است” پای مسافران بسیاری را به فومن باز کرد.

برخی ریش‌سفیدان فومنی معتقدند توزیع کلوچه فومن در شهریور سال ١٣۵٣ در  استادیوم آزادی تهران هنگام برگزاری بازی‌های آسیایی بین تماشاگران، آغاز شهرت این شیرینی محلی در سطح جهانی بود.

کلوچه فومن و بسته‌بندی

کلوچه فومن از جمله محصولات بومی است که بدون بسته بندی خاصی و بسته به تعداد خریداری در نایلون‌های پلاستیکی عرضه می‌شود و طبیعی است که متقاضیان برای مراجعه مجدد باید نشانی محل خریداری را در ذهن خود به یاد بسپارند.

یکی از فعالان اقتصادی حوزه شیرینی و کیک معتقد است کلوچه فومن می‌تواند نقش پررنگ‌تری در اقتصاد این منطقه ایجاد کند که یکی از این راه‌ها طراحی بسته‌بندی مخصوص به خود است.

سیروس عظیمی به نقش کلوچه فومن در اشتغال خانگی اشاره کرد و ساخت اولین کلوچه‌های فومن را ماحصل ذوق و سلیقه بانوان گیلانی دانست.

برگزاری جشنواره‌ تخصصی کلوچه فومن

امروزه با استقبال مردم علاوه بر فومن، پخت این کلوچه در دیگر نقاط استان و کشور معمولاً توسط قنادان گیلک صورت می‌گیرد و حالا این کلوچه‌ گرد ۱۰۰ گرمی تبدیل به پرفروش ترین سوغاتی شهرستان فومن شده که حدود ۵٠٠ نفر به‌صورت مستقیم از این راه ارتزاق می‌کنند.

با اینکه در فصول سرد شاهد تولید کلوچه کمتری هستیم ولی برآوردها از تولید روزانه بالغ بر چهار هزار کلوچه در فومن در غیر ایام سرما حکایت دارد که با توجه به ظرفیت‌های عدیده صادراتی و تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آن در زمینه معیشت مردم منطقه، انتظار بیشتری از آورده اقتصادی وجود دارد.

رئیس اتحادیه کلوچه‌پزان شهرستان فومن می‌گوید فومن دارای بیش از یک‌صد کلوچه‌پز است و با همکاری مسؤولین ذی‌ربط درصدد هستیم تا با برگزاری نخستین جشنواره‌ تخصصی کلوچه فومن، این محصول غذایی را به ثبت ملی برسانیم.

کلوچه فومن سنتی یا صنعتی

باتجربه‌های کلوچه‌پزی فومن این محصول را از سالم‌ترین شیرینی‌های موجود در کشور می‌دانند که به دلیل عدم استفاده از مواد نگه‌دارنده‌ای عمری حدوداً ۱۰ روزه دارد و همین دلیل را مانع صنعتی شدن این محصول عنوان کردند.

کلوچه فومن از دیرباز به‌عنوان میان وعده با چای مصرف می‌شد که برخی کلوچه‌پزان فومنی، با جانمایی سماوری بزرگ در مغازه‌شان از گردشگران داخلی و خارجی پذیرایی می‌کنند و این امر علاوه بر ایجاد رابطه میهمان‌نوازی، بازار فروش جدیدی برای عرضه چای تولید شهرستان فومن ایجاد کرده است.

کلوچه فومن و ارزآوری

قطعاً نگاه تخصصی‌تر به محصولات بومی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی منجر به ترقی بیشتر محصولات استراتژیک هر منطقه و ارزآوری برای مردم آن دیار می‌شود که باوجود ظرفیت‌های الهی و تاریخی شهرستان فومن، فعالیت در این حوزه نوید شکوفاتر شدن وضعیت اقتصادی را می‌دهد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار