کد خبر : 29648
تاریخ انتشار : شنبه 14 مهر 1397- 55: 11

کمبود نیروی انسانی از مشکلات اساسی محیط‌بانی گیلان است

کمبود نیروی انسانی از مشکلات اساسی محیط‌بانی گیلان است

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به کمبود نیروی محیط‌بان در این استان گفت‌:‌‌ تقویت نیروی انسانی در این حوزه بسیار ضروری است.

به گزارش گیلانستان ساسان اکبری‌پور  اظهار داشت:‌ یگان حفاظت محیط زیست گیلان در حال حاضر با کمبود نیروی انسانی در حوزه محیط‌بانی مواجه است که ظاهراً قرار شده امسال از طریق سازمان حفاظت محیط زیست یکسری نیروی جدید به بدنه این مجموعه اضافه شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد:‌ محیط‌بانان با تلاش شبانه‌روزی خود سبب حفظ و بقاء ذخایر ژنتیکی کشور هستند و با توجه به اینکه بشر از لحظه تولد تا لحظه مرگ با محیط‌زیست سروکار داشته و به آن نیاز دارد، محیط بانان با حفاظت از آن نقش مهمی را در جامعه ایفا می‌کنند.

وی در مورد تجهیز محیط‌بانان گیلان به ابزارهای مورد نیاز عنوان کرد:‌ محیط‌بانان استان گیلان با توجه به شرایط ویژه این استان در حوزه‌های مختلف،‌ امسال و برای نخستین بار در کشور به انواع امکانات و تجهیزات پیشرفته مورد نیاز حرفه محیط‌بانی از جمله جلیقه‌های ضد گلوله مجهز شدند.

اکبری‌پور به روز رسانی تجهیزات در حوزه محیط‌بانی را ضروری اعلام کرد و ابراز داشت:‌ امسال حرکت‌های خوبی در این زمینه در استان گیلان انجام شد که امیدواریم با توجه به حساسیت حرفه محیط‌بانی این‌گونه اقدامات و توجهات ضمن استمرا‌ر در این بخش، در سایر حوزه‌های دیگر نیز اجرا شود.

وی تعداد نیروهای محیط‌بان استان گیلان را ۱۸۰ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: برای پایش و حفاظت از مناطق و زیستگاه‌های طبیعی تحت امر یگان حفاظت محیط زیست گیلان و با توجه به افزایش عوامل و موارد تخریب محیط زیست به تقویت نیروی انسانی در حوزه محیط‌بانی نیازمندیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان به تعداد پاسگاه‌های محیط‌بانی در سطح استان اشاره کرد و بیان داشت:‌ در حال حاضر و با توجه به شروع فصل مهاجرت پرندگان و ممنوعیت شکار نیروهای این مجموعه در سطح ۱۷ پاسگاه دائمی و ۲ پاسگاه فصلی در حال انجام عملیات‌های کنترل و پایش هستند.

اکبری‌پور در تشریح مشکلات دیگر حرفه محیط‌بانی مواردی را متذکر شد و عنوان کرد:‌ لزوم کاهش ساعات کاری محیط‌بانان،‌ توجه به مسائلی نظیر معیشت و اقتصاد آنان در کنار بحث کمبود نیرو از جمله مشکلاتی است که مسئولان ذیربط باید نسبت به رفع آن‌ها اقداماتی انجام دهند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ‌استان گیلان تعداد شهدای محیط‌بان این استان را ۱۲۰ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: بسیاری از این شهدای گرانقدر عرصه محیط زیست استان گیلان به صورت ناجوانمردانه توسط شکارچیان غیرمجاز و یا سودجویان به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند.

وی بر نقش آحاد مردم در حفظ و حراست مطلوب از موهبت‌های طبیعی نیز تأکید کرد و ابراز داشت:‌ به طور قطع نگهداری از منابع با ارزش طبیعی یک جامعه تنها از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست نیست بلکه آحاد مردم با مشارکت مؤثر خود در این مسیر نقش بسیار به سزایی را بر عهده دارند.

اکبری‌پور ارائه آموزش‌های فرهنگی پایه به مردم به ویژه کودکان را مورد تأکید قرار داد و افزود:‌ در اغلب کشورهای توسعه یافته برای نهادینه شدن یک فرهنگ، خاصه در حوزه مسائل محیط زیستی‌ به ‌ارائه آموزش‌های پایه‌ای جهت تقویت روحیه مشارکت افراد اقدام می‌شود.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار