کد خبر : 26652
تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 تیر 1397- 37: 22

“گازوئیل” در آب آشامیدنی مردم و عدم پاسخگویی استانداری گیلان/ چرا مردم را در جریان نگذاشتید؟!

“گازوئیل” در آب آشامیدنی مردم و عدم پاسخگویی استانداری گیلان/ چرا مردم را در جریان نگذاشتید؟!

هفته گذشته مقادیری گازوئیل به آب “سد آیت‌الله بهجت” نشت کرد اما مسئولان ارشد استان به‌ویژه شعبان‌پور معاون عمرانی استاندار در این زمینه پاسخگو نیست.

به گزارش گیلانستان، مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای گیلان ۴ تیرماه در یک نشست خبری در جمع اصحاب رسانه در رشت اظهار داشت: “نشت گازوئیل به آب سد آیت‌الله بهجت حادثه‌ای عملیاتی و طبیعی بود که با اقدامات به‌موقع به سرعت برطرف شد”.

آنچه طرح شد

“وی با اشاره به اتفاق اخیر نشت گازوئیل به سد شهربیجار و با بیان اینکه این سد هنوز به‌طور کامل تکمیل نشده است گفت: خروجی آب نیروگاه تا تصفیه خانه بزرگ سنگر به صورت کانال رو باز است و ایجاد کانال‌های مکانیزه در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تاکید بر اینکه پیمانکاران این حوزه برای تامین سوخت خود در آن پروژه نیازمند منبع گازوئیل بودند افزود: گازوئیل موجود در این منبع با نشتی ناچیز به طور اتفاقی وارد آب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارگران این پروژه به‌منظور از بین بردن گازوئیل نشت کرده در آب اقدام به آتش زدن گازوئیل نشت کرده در آب می‌کند خاطرنشان کرد: با بی‌احتیاطی کارگران این آتش به منبع گازوئیل سرایت می‌کند.

لطفی با بیان اینکه با اقدامات ویژه آتش‌نشان‌ها منبع گازوئیل سرد شد و از ترکیدن این منبع با تلاش گسترده جلوگیری به‌عمل آمد افزود: با خاموش شدن آتش و پایدار شدن وضعیت، محیط آلوده به‌طور ویژه پاکسازی شد و مشکل مورد نظر به طور کامل حل شد”.

آنچه اتفاق افتاد

با مطالعه حرف‌های مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در می‌یابیم که مجموعه‌ای از اتفاقات رقم خورده و مقادیری گازوئیل از طریق یکی از کانال‌های منتهی به آب پشت سد آیت الله بهجت وارد این مجموعه شده است.

تحقیقات میدانی خبرنگار تسنیم از منابع مطلع نشان می‌دهد حادثه نشت گازوئیل به آب سد آیت الله بهجت که به اعتراف مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان ۷۰ درصد آب آن برای مصارف شرب استفاده می‌شود حدود یک هفته قبل از برگزاری این نشست خبری اتفاق افتاده اما خبری از آن منتشر نشده است.

جالب اینجاست که کاظم لطفی در همین نشست خبری اذعان داشته: “در روز‌های نخست این حادثه به‌منظور کنترل کردن جو روانی جامعه و به‌دلیل برطرف شدن این مشکل، حادثه مذکور اطلاع رسانی نشد”.

چرا و با نظر چه کسی رسانه‌ای نشد؟

هر چند تماس‌های ما تا این لحظه با احمدی رئیس شورای تأمین شهرستان رشت بی‌نتیجه ماند اما تحقیقات میدانی تسنیم نشان می‌دهد هیچ مصوبه‌ای برای عدم اطلاع رسانی این موضوع از سوی شورای تأمین شهرستان یا سایر مراجع ذیصلاح وجود نداشته و لزوم “کنترل کردن جو روانی جامعه” که از جهت قانونی دارای بار حقوقی است توسط خود مجموعه آب منطقه‌ای یا سایر مدیران بالادست آنها در تشکیلات اجرایی استان تشخیص داده شده است.

عدم پاسخگویی معاون عمرانی استاندار 

حجت شعبان‌پور که روزهای پایانی عمر کاری خود در دولت را می‌گذراند و به‌زودی رخت فاخر بازنشستگی بر تنش خواهد نشست اخیراً تمایلی برای پاسخگویی به رسانه‌ها از خود نشان نمی‌دهد بلکه حتی در ماجرای هفته گذشته سیل گیلان نشان داد که از پاسخگویی گریزان بوده و تماس خبرنگار تسنیم را به‌سمت و سویی که شباهت زیادی به یک محصول کشاورزی به نام “نخود سیاه” دارد “دایورت” می‌کند.

اینکه آیا آقای معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در روزهای پایانی خدمت خود خبر از نشت گازوئیل به آب شرب مردم گیلان داشته یا خیر هنوز مشخص نیست اما چیزی که ایشان می‌بایست به‌عنوان مدیر ارشد مرتبط با این حوزه نسبت به آن پاسخگو باشد دلایل این اتفاق، نحوه برخورد با مقصران حادثه و دلایل عدم اطلاع رسانی این موضوع به مشترکان و مردمی است که با اطمینان به مسئولان مربوطه، آب لوله‌کشی را به مصرف شرب خانوده‌هایشان می‌رسانند.

حقوق “مردم” 

اینکه درصدی از بروز خطا و اشتباه در هر فعالیت و اقدامی اجتناب ناپذیر است امری است پذیرفته شده اما بررسی میزان این اشتباهات و نحوه برخورد با خاطی، همچنین در جریان قرار دادن مشترکان و ذینفعان از خطای اتفاق افتاده به‌ویژه اینکه سلامتی آنها در میان باشد از حقوق بارز مصرف‌کنندگان و مشترکان است.

چه کسی “محرم” است؟

اگر بنا باشد هر دستگاه اجرایی و خدماتی به تشخیص خود و به بهانه “کنترل کردن جو روانی جامعه” آن‌گونه که مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفته است از اطلاع‌رسانی و در میان گذاشتن موضوعات با مردم و رسانه‌ها خودداری کنند، نقش دستگاه‌های نظارتی و متولی امنیت جامعه کجاست؟

بهتر نیست دستگاه اجرایی به‌جای صرف نیروی خود در محرمانه کردن موضوعاتی که نفع و ضرر عمومی در آن است و به جای پاک کردن صورت مسئله در جهت اصلاح امور اجرایی و جبران آنچه اتفاق افتاده گام بردارد؟

آیا طرح موضوع “نشت گازوئیل به آب سد آیت‌الله بهجت حادثه‌ای عملیاتی و طبیعی بود” آنگونه که مدیرعامل آب منطقه‌ای گفته است، “فرار به جلو” برای عدم پاسخگویی به مردم و دستگاههای نظارتی نیست؟

کاظم لطفی در توضیح بیشتر دلایل عدم اطلاع‌رسانی حادثه به خبرنگار تسنیم گفت: “جلوگیری از تنش روانی علت عدم اطلاع‌رسانی نشت گازوئیل به سد آیت‌الله بهجت بود”.

چه کسی پاسخگو است؟

با آنچه گذشت باید نشست و منتظر ماند و دید تا نهادهای نظارنی در این امر چه کرده و چه می‌خواهند انجام دهند؟

دستگاه حراست آب منطقه‌‌ای که می‌بایست به‌عنوان نماینده دستگاه اطلاعاتی اولین ناظر و تذکردهنده در این موضوع باشد چه کرده است؟

آیا سازمان بازرسی در این موضوع وارد شده و مستندات مربوطه را بررسی می‌کند؟

دادستان مرکز استان به‌عنوان مدعی العموم چه اقدامی می‌خواهد در این زمینه انجام دهد؟

انتهای پیام/ تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار