کد خبر : 33142
تاریخ انتشار : جمعه 5 بهمن 1397- 05: 11

گذری بر خاطرات مبارزان انقلابی/ برگزاری نخستین تظاهرات انقلابی گیلان در ضیابر

گذری بر خاطرات مبارزان انقلابی/ برگزاری نخستین تظاهرات انقلابی گیلان در ضیابر

نخستین تظاهرات انقلابی و خیابانی استان گیلان با حضور انقلابیون ضیابری در دهستان ضیابر برگزار شد و پس از آن این تظاهرات در شهرستان صومعه‌سرا شکل گرفت.

به گزارش گیلانستان حضرت امام خمینی (ره) با الهام از نهضت حسینی و با الگوگیری از این نهضت توانست تحولی بزرگ در جهان اسلام بوجود آورد که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ گردید، انقلابی که به گفته اندیشمندان سیاسی یکی از بزرگترین و بی نظیرترین انقلاب‌های جهان بشمار می‌رود.

 انقلاب اسلامی ایران از همه انقلاب‌های دنیا که تاکنون به وقوع پیوسته متمایز است و نقش مردم در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست، در این بین مردم غیور استان گیلان نیز همپای سراسر کشور با تمام قوا و تمام وجود در وقوع این انقلاب مشارکت داشتند که تقدیم ۶۱ شهید دوران پیروزی انقلاب گواه این حرکت مردم گیلان است.

قیام مردم گیلان در مخالفت با رژیم پهلوی از سال ۱۳۵۶ علنی شد و با شروع بهار ۵۷این قیام شکل گسترده تری به خود گرفت به نحوی که حرکاتی در رشت و صومعه سرا و لاهیجان و سایر نقاط این استان شکل گرفت که روز به روز فراگیرتر می‌شد.

 در این میان نمی‌توان از نقش مرحوم ایت الله احسانبخش و آیت الله ضیابری  در سازماندهی این تظاهرات مردمی چشم پوشی کرد، اوج حرکت مردم گیلان در مخالفت با رژیم پهلوی در ۱۷ مهر سال ۵۷ شکل گرفت روزی که با وجود باران وحشتناک و سیل اسا تظاهرات پرشوری در شهر رشت شکل گرفت.

محرم سال ۵۷ که تقارن پیدا کرده بود با آذرماه، علی رغم اینکه رژیم پهلوی اعلام کرده بود که با عزاداری‌های خیابانی برخورد خواهد کرد ولی مردم گیلان در سراسر استان انتهای عزاداری‌ها را به خیابان ها می‌کشیدند.

رژیم پهلوی برای مقابله با حرکت‌های مردمی عده‌ای از مزدوران حکومتی را اجیر می‌کرد تا با سرکوب کردن مردم و غارت اموال و آتش زدن مغازه‌ها، خانه‌ها و ضرب و شتم مردم از این حرکت‌ها جلوگیری کنند ولی مردمان غیور دیار میرزا از جان و مال خود گذشتند و با خون جوانان خود نهال انقلاب را آبیاری کردند.

این مردم غیور گیلان بودند که اولین بار شعار ” شاه تو را می‌کشیم” را سر دادند و علی رغم مقاومت و تیراندازی نیروهای ژاندارمری و ساواک، مجسمه شاه ملعون را در میدان شهرداری به پایین کشیدند.

با اعلام ورود حضرت امام خمینی (ره) به کشور مردم این استان شامگاه یازدهم بهمن را تا پاسی از شب در خیابان‌ها ماندند و به شادی می‌پرداختند و در سطح شهرها و روستای این استان مردم با جمع شدن در خانه‌هایی که تلویزیون و رادیو داشتند تجمع می‌کردند تا خبرهای انقلاب را دریافت کنند و از ورود حصرت امام مطلع گردند.

در فاصله دوازده تا بیست و دوم بهمن سال ۵۷ مردم این استان در سطح شهرهای مختلف با راه اندازی تظاهرات از مساجد اعلام حمایت خود از امام خود را اعلام نی داشتند و نیروهای حکومتی هم عاجز بودند تا این سیل جمعیت را کنترل کنند.

در حالی که در شهرهای استان هنوز نیروهای حکومتی مقاومت می‌کردند مردم شهر رشت توانستند  در شب بیست و دوم بهمن  اکثر پاسگاه‌ها را به تصرف در بیارند و در سحرگاه بیست و دوم بهمن هم موفق شدند کنترل کل شهر رشت را در دست بگیرند.

مقام معظم رهبری در سخنان خود با اشاره به سابقه تاریخی، دینی و مبارزاتی مردم گیلان، همت مردم این خطه را نمونه بارزی از همت ملت ایران دانستند و افزودند: با وجود آنکه رژیم طاغوت، تلاش گسترده‌ای برای فاسد کردن عقیده مردم گیلان انجام داد، اما مردم این سامان با همت، ایمان و عقیده خود در مقابل تلاش‌های آن رژیم ایستادند و مردم گیلان، از لحاظ دینداری، اخلاص، جهاد، و حضور در صحنه از استان‌های برجسته کشورهستند.

در این راستا، شنیدن خاطرات مبارزین انقلابی از دوران پیروزی انقلاب پس از گذشت قریب به ۴ دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی خالی از لطف نیست.

*نخستین تظاهرات انقلابی گیلان، در ضیابر برگزار شد

«یوسف فلاحتکار» یکی از مبارزین انقلابی اهل دهستان ضیابر شهرستان صومعه‌سرا به بیان خاطرات شنیدنی خود از دوران پیروزی انقلاب و شور و هیجان انقلابیون پرداخت.

وی با تبریک آغاز دهه شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: اوایل پیروزی انقلاب ۲۲ ساله بودم، آن زمان فعالیت‌های انقلابی خود را در مسجد و در خدمت دیگر مبارزین و روحانیون انجام می‌دادم.

این مبارز انقلابی با بیان اینکه نخستین راهپیمایی شهرستان صومعه‌سرا، در ضیابر با حضور انقلابیون برگزار شد، افزود: در این راهپیمایی مردم فقط شعار الله‌اکبر سر می‌دادند و در این بین طرفداران شاه برای ما سنگ پرتاب می‌کردند.

فلاحتکار با بیان اینکه در استان گیلان نخستین راهپیمایی در شهرستان صومعه‌سرا در میدان اصلی برگزار شد، گفت: در آن روز یک عده سودجو برای اینکه بتوانند به بانک صادرات دستبرد بزنند، اقدام به شکستن شیشه‌های بانک کردند که در این بین مردم انقلابی شعار «ما شیشه شکن نیستیم، ما بت شکن هستیم» را سر دادند و دست سودجویان را رو کردند تا نتوانند به دزدی بپردازند.

*۸آبان ۵۷ نخستین شهید انقلاب گیلان در صومعه‌سرا به شهادت رسید

وی با بیان اینکه اکثر روزهای هفته را اقدام به راهپیمایی می‌کردیم، تصریح کرد: تا اینکه در روز ۸ آبان ۵۷ در حین راهپیمایی شهید برشنورد مورد اصابت گلوله شهربانی قرار گرفت و به عنوان اولین شهید استان گیلان در شهرستان صومعه‌سرا به شهادت رسید و چندین نفر مجروح شدند.

این مبارز انقلابی با بیان اینکه سنگر اصلی همه انقلابی‌ها مساجد بود و تصمیمات مهم در آنجا گرفته می‌شد، خاطرنشان کرد: در برخی از منازل مردم هم نشست‌های انقلابی برای براندازی نظام شاهنشاهی انجام می‌گرفت.

فلاحتکار با اشاره به اینکه اکثر ما انقلابی‌ها به شب‌نامه، پوستر و دیوارنویسی اقدام می‌کردیم، اظهار کرد: جوانان شجاع و مبارز زیادی از این منطقه در زمان انقلاب حضور داشتند.

وی افزود: وقتی خبر آمدن امام(ره) را شنیدم به سمت تهران حرکت کردم و برای استقبال از امام به همراه جمعیت میلیونی در سخنرانی امام(ره) در بهشت زهرا حضور داشتم.

این مبارز انقلابی با بیان اینکه بعد از استقبال از امام در ۱۵بهمن به ضیابر برگشتم، گفت: در ۲۲ بهمن وقتی که خبر پیروزی انقلاب اسلامی ایران اعلام شد مردم از جای جای ۳۲ روستای ضیابر با ماشین و موتور بوق زنان به سمت بازار ضیابر آمدند و جشن و شادی کردند.

فلاحتکار بر آشنایی نسل جوان با وقایع انقلاب و فداکاری‌های مبارزان و شهدای انقلاب تاکید و تصریح کرد: امروز دشمن با پروژه نفوذ قصد سست کردن و آسیب رساندن به پایه‌های انقلاب را دارد و لذا باید با روشنگری و آگاهی بخشی به مردم توطئه دشمنان نظام و انقلاب را خنثی کرد.

* شعارنویسی و پخش پوستر از جمله کارهای زمان انقلاب بود

«فرج کرمدار»، یکی دیگر از مبارزین انقلابی اهل روستای خانی کنار شهرستان صومعه‌سرا با بیان اینکه متولد سال ۱۳۴۰ است، اظهار کرد: در سال ۵۷، سوم دبیرستان بودم که به همراه تعداد اندکی از دانش‌آموزان زرنگ مدرسه راهپیمایی‌های دهستان طاهرگوراب را سامان می‌دادیم.

وی با بیان اینکه در آن زمان کارهای شعارنویسی و پخش پوستر بر عهده ما بود، افزود: علاوه بر طاهرگوراب که همه ما را می‌شناختند، گاه گاهی در راهپیمایی شهرستان ماسال شرکت می‌کردیم.

کرمدار با بیان اینکه کلاس و درس را رها کرده بودیم و کارمان شعار نویسی و جوانان را جمع کردن شده بود، گفت: علاوه بر راهپیمایی، برای خانواده‌های نیازمند نفت می‌بردیم و اکنون که ۵۷ ساله هستم این روحیه در من زنده است.

مبارزات و جانفشانی مردم غیور و انقلابی گیلان در روزهای قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ، همواره یادآور رشادت‌های دلاورمردانی است که در عرصه‌های مختلف و پشتیبانی از انقلاب اسلامی حضوری پررنگ داشته و دارند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار