کد خبر : 41859
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 شهریور 1398- 19: 18

گرانی بازار نوشت افزار/ آغاز سال تحصیلی با چاشنی حسرت

گرانی بازار نوشت افزار/ آغاز سال تحصیلی با چاشنی حسرت

این روزها همه در تب و تاب خرید مدرسه بوده و دانش‌آموزان به همراه والدین خود روانه فروشگاه‌های شهر می‌شوند اما نوسانات قیمت و گرانی اجناس موجب حسرت دانش‌آموزان و روزهای پرالتهاب برای والدین شده است.

به گزارش گیلانستان تابستان با تمام زیبایی‌ها و خاطره‌هایش رو به پایان است و روزهای رنگارنگ پاییز در انتظار رسیدن. پاییزی که بوی ماه مهر خبر از رسیدنش می‌دهد، بوی مدرسه، بوی کیف و کتاب‌های نو، بوی دفترهای جلد شده و نیمکت‌های تازه و دانش‌آموزانی که در انتظار شنیدن زنگ آغاز سال تحصیلی در پوست خود نمی‌گنجند.

این روزها همه در تب و تاب خرید مدرسه هستند و دانش‌آموزان به همراه والدین خود روانه فروشگاه‌های شهر شده تا سفری شگفت‌انگیز به رنگارنگ‌های نوشت‌افزاری داشته باشند.

بازار خرید نوشت‌افزار گرم شده اما گرانی، نوسانات قیمت و التهاب بازار، ضمن اینکه قدرت خرید مردم را کاهش داده، روزهای پرتنشی را برای والدین رقم زده و شیرینی ایام را به کامشان تلخ کرده است.

اصرار کودکان در خریداری نوشت‌افزارهای زیبا و لبخند تلخ والدین صحنه‌ایی است که این روزها در بازار رشت بسیار به چشم می‌خورد، والدینی که قدرت خریدشان کاهش یافته اما مجبور به تهیه وسایل برای فرزندان خود هستند و دانش آموزانی که با حسرت خرید نوشت‌افزارهای خوب در آغاز سال تحصیلی روبرو می‌شوند.

قیمت‌ اقلام مختلف نوشت‌افزار در بازار نشان از افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی به‌ویژه دفتر دارد که ناشی از نوسانات قیمت کاغذ در ماه‌های اخیر است. نگاهی اجمالی به قیمت برچسب محصولات گواه تفاوت فاحش قیمت‌ها نسبت به سال گذشته است.

گرانی اجناس باعث شده تا از کنار هر نوشت‌افزاری که عبور می‌کنی والدینی را ببینی که تنها به بحث‌های سیاسی و اعتراض از گرانی می‌پردازند تا خرید برای دانش‌آموزان.

حسن پدر کودک ۹ ساله با اشاره به قیمت نیم میلیون تومانی کیف و کفش مدرسه می‌گوید: با قیمت بالای اجناس از خرید وسایل باکیفیت مستاصل شدیم و هر روز که می‌گذرد با قیمت‌های جدیدتری مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه کودک بنا به اقتضای سنش درک درستی از شرایط نداشته، گرانی اجناس برایش بی‌معناست و به دنبال دفتر و مداد زیباست می‌افزاید: تنها خرید چند دفتر و مداد حدود یکصد هزار تومان شده و هنوز نتوانستیم نیمی از وسایل مورد نیاز برای مدرسه فرزندمان را تهیه کنیم.

این پدر رشتی با بیان اینکه مهرماه برای دانش‌آموزان خاطره‌انگیز بوده و همه مشتاق به حضور در کلاس درس با وسایل جدید هستند ادامه می‌دهد: شرایط اقتصادی امروز خانواده بچه‌ها را ناچار به مراعات می‌کند و هیچ چیز تازه و اشتیاق‌آوری برای محصلان جز گرانی و عدم توان مالی والدین ندارد.

بر کسی پوشیده نیست که امروز بازار نوشت‌افزار و لوازم مدرسه وضعیت ناخوشایندی را پشت سر می‌گذارداین نوسانات قیمت علاوه بر نارضایتی خریداران موجب شکایت فروشندگان نیز شده چراکه معتقد هستند که این گرانی نه به نفع تولیدکننده بوده و نه به نفع مصرف‌کننده است و باید تدبیری اندیشید.

یکی از مسئولان فروشگاه نوشت‌افزار در بازار رشت با بیان اینکه امسال روزهای شلوغ کمتری را در آغاز مهر شاهد هستیم می‌گوید: اکثر والدین و دانش‌آموزان به دنبال محصول باکیفیت و بادوام هستند اما گرانی بیش از حد برخی اقلام منجر به نارضایتی مشتری‌ها شده است.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان به دنبال نوشت‌افزار زیبا و بادوام با طراحی قشنگ و قیمت مناسب هستند می‌افزاید: باید والدین را به خریداری نوشت‌افزار ایرانی هدایت کنیم چرا که خرید محصولات داخلی علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتی، باعث رونق تولید و اشتغال جوانان در داخل کشور می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: قیمت گران اجناس توان خرید خانواده‌ها را کاهش داده و به ناچار نوشت‌افزار ارزان و بی‌کیفیت خریداری می‌کنند.

این جوان فروشنده رشتی با اشاره به اینکه نوسانات قیمت منجر به ارائه اجناس بی‌کیفیت چینی در خیابان‌های رشت شده است ادامه می‌دهد: متاسفانه اجناس بی‌کیفیت با قیمت مناسب‌تر توسط دست‌فروشان ارائه می‌شود که ضربه به بازار نوشت‌افزار است.

وی با بیان اینکه دستفروشان لوازم‌التحریر نامرغوب می‌فروشند گفت: والدین بدانند نامرغوب و بی‌کیفیت بودن این اجناس موجب عوارض و بیماری‌های پوستی برای فرزندانشان می‌شود.

ریحانه دانش‌آموز دبیرستانی با بیان اینکه گرانی اجناس موجب شده تا از خرید صرف نظر کنم گفت: برای خرید یک جامدادی و سه خودکار۸۰ هزار تومان هزینه کردم و باید از خرید سایز چیزها بپرهیزم.

وی با بیان اینکه هرچه در بازار می‌گردم تا اجناس خوب و با قیمت مطلوب خریداری کنم اما نمی‌یابم تصریح کرد: با گرانی موجود امسال از نوشت‌افزارهای متنوع و رنگارنگ خبری نیست و باید به حداقل‌ها اکتفا کنیم.

ریحانه با اعلام اینکه جز من ۲ دانش‌آموز دیگر در خانواده هستند که هنوز موفق به خرید وسایل مدرسه نشدند افرود: کاش کمی هم به فکر خانودا‌ه‌ها باشند که چگونه می‌شود با حقوق کارمندی و گرانی لوازم، پدر شرمنده فرزندانش نشود.

اما آنچه که تا حدودی می‌تواند نوسانات قیمت در بازار نوشت‌افزار را کنترل کند نظارت دقیق بر عرضه‌کنندگان نوشت‌افزار و قیمت آن است، به گفته مسئولان نظارت بر بازار نوشت‌افزار وجود دارد و عرضه‌کنندگان نوشت افزار زیر ذره‌بین بوده و در صورت گران‌فروشی به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

«سید ابراهیم سیدزاده» در گفت‌وگویی از اجرای طرح نظارتی اتاق اصناف مرکز گیلان خبر داد و گفت: طرح نظارتی ویژه ایام بازگشایی مدارس از ابتدای شهریور آغاز شده و اولویت نظارت بر نحوه عرضه کالاهایی نظیر پوشاک، کیف و کفش و نوشت‌افزار است.

مدیر بازرسی اتاق اصناف مرکز گیلان با اشاره به تعیین درصد سود از سوی کمیسیون نظارت کشور افزود: واحدهای صنفی و عرضه‌کنندگان نوشت‌افزار، کیف و کفش و لباس مدارس در صورت تخطی از درصد سود تعیین شده به سازمان تعزیرات حکومتی گیلان معرفی می‌شوند.

وی به افزایش چشمگیر قیمت کالاها نسبت به سال گذشته اشاره و تصریح کرد: نمایشگاه عرضه کالاهای ویژه ایام بازگشایی مدارس از ۲۱ لغایت ۳۰ شهریور با حدود ۲۵۰ غرفه به ارائه کالاهای مورد نیاز دانش‌آموزان با قیمت مطلوب می‌پردازد.

اگرچه نظارت بر بازار نوشت‌افزار وجود دارد، اما عدم ثبات قیمت و چند نرخی بودن موجب سوالاتی در این خصوص شده، اما آنچه که مسلم است ضرورت تدبیر و چاره‌اندیشی در سطح وسیع‌تری برای عرضه نوشت‌افزار مطابق با توان مالی عموم مردم است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار