کد خبر : 28025
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 مرداد 1397- 46: 19

گرانی بی‌ضابطه قیمت مرغ در گیلان توجیه ندارد

گرانی بی‌ضابطه قیمت مرغ در گیلان توجیه ندارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: تولید مرغ در گیلان ۵۰ درصد بیش از نیاز مصرفی استان است و گرانی بی‌ضابطه این محصول در گیلان هیچ‌گونه توجیهی ندارد.

به گزارش گیلانستان، فرهاد دلق‌پوش امروز در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان گیلان در رشت اظهار داشت: برای جلوگیری از وارد شدن صدمات و فشار بیشتر به قشر آسیب‌پذیر جامعه در شرایط کنونی نیازمند همراهی و همدلی تمامی دستگاه‌های اجرایی در استان گیلان هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان حق‌الناس را بالاتر از تمامی حقوق دانست و با بیان اینکه بازاریان با رعایت انصاف و وجدان باید نگاهی ویژه به بازار داشته باشند گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت، تنها مرجع قیمت‌گذاری بر اجناس و کالا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.

دبیرکارگروه تنظیم بازار استان گیلان با تاکید بر اینکه هرگونه افزایش قیمت مغایر با قانون به منزله خدشه‌دار کردن حقوق شهروندی و عدم رعایت حق‌الناس محسوب می‌شود افزود: تولیدکنندگان و اتحادیه‌های زنجیره‌ای موادغذایی در تامین و عرضه محصولات مصرفی مردم تکلیف ویژه دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به اینکه تامین و عرضه مناسب اقلام اساسی استان نظیر غذا و دارو از وظایف مهم ستاد تنظیم بازار است تاکید کرد: با فعالیت مطلوب و اثرگذار باید به‌گونه‌ای عمل کرد تا سایر استان‌های کشور از گیلان به‌عنوان یک الگو یاد کنند.

وی با بیان اینکه با اقدامات ویژه باید مانع اثرگذاری منعت‌طلبی و شخصی‌نگری بر روند تعادل و تنظیم بازار در استان گیلان شد خاطرنشان کرد: تصمیمات یک طرفه در حوزه بازار به‌ویژه در مقوله تولید و توزیع مرغ به‌هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

دلق‌پوش با تاکید بر اینکه بی‌نظمی و خلل در این حوزه،  ایجاد خسران برای تولید‌کننده، عرضه‌کننده  و مردم است تصریح کرد: با توجه به اینکه تولید مرغ در استان گیلان ۵۰ درصد بیش از نیاز مصرفی استان است، گرانی بی‌ضابطه در این حوزه هیچ‌گونه توجیهی ندارد.

وی با بیان اینکه این سازمان می‌تواند بر اساس قانون و با استفاده از گشت‌های مشترک مانع خروج محصول مرغ از گیلان شده و همزمان محصول مرغ منجمد را در استان توزیع کند گفت: با این اقدام به طور حتم تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان این محصول متضرر می‌شوند.

دبیرکارگروه تنظیم بازار استان گیلان با تاکید بر اینکه تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان مرغ نباید دستگاه‌های اجرایی را مجبور به برخوردهای این‌چنینی کنند بیان کرد: تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات در استان گیلان منافع مصرف‌کنندگان را در نظر بگیرند.

دلق‌پوش با اشاره به اینکه دستگاه‌های نظارتی و اجرایی به هیچ‌عنوان راضی به متضرر شدن تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در استان گیلان نیستند گفت: تامین و عرضه عادلانه مرغ در گیلان مبحثی مهم است و اگر نیاز مصرفی استان در این حوزه تامین شود تولید مازاد مرغ به سایر استان‌ها عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی باید نظارت ویژه‌ای بر صادرات مرغ از گیلان به سایر استان‌های کشور داشته باشد خاطرنشان کرد: تعیین قیمت مرغ در گیلان باید باتوجه به قیمت تمام شده این محصول علمی و واقعی بوده و قیمت تمام شده آن اعلام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری بر این محصول نباید متأثر از مسائل جانبی، دلالی و فضای روانی بازار باشد خاطرنشان کرد: محصول مرغ با در نظر گرفتن شرایط تولید‌کننده و مصرف‌کننده باید با نازل‌ترین قیمت در بازار عرضه شود.

رئیس اتحادیه تعاونی مرغداران استان گیلان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه در برخی موارد ۲ برابر ظرفیت تولیدی استان در گیلان مرغ تولید می‌شود اظهار داشت: استان گیلان توانایی و ظرفیت تولید مرغ را بیش از میزان ذکر شده دارد.

علی گیاهی خاطرنشان کرد: در راستای رسیدن به این هدف  لازم  است تا در ارائه نهاده‌های دامی که در چرخه تولید  تاثیری مثبت دارد حمایت و مساعدت ویژه لحاظ شود تا قیمت تمام شده مرغ کاهش یابد.

استان گیلان ۸۲۰ واحد مرغداری دارد که روزانه ۴۵۰ تن لاشه مرغ در این استان تولید شده و به صورت میانگین ۳۶۰ تن به صورت خالص به بازار کشور عرضه می شود؛ نیاز مصرفی بازار استان گیلان به محصول مرغ حداکثر ۲۰۰ تن است./ تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار