کد خبر : 37972
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 خرداد 1398- 21: 11

نگاهی به فعالیت فرش‌بافی در انزلی؛

گره‌هایی که به امید «رونق تولید» زده می‌شود

گره‌هایی که به امید «رونق تولید» زده می‌شود

قالیبافی یکی از مشاغل خانگی است که علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد برای صاحبان حرفه، می‌تواند سهم مهمی در تحقق رونق تولید داشته باشد.

به گزارش گیلانستان قالیبافی یکی از مشاغل خانگی است که علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد برای صاحبان حرفه، می‌تواند سهم مهمی در تحقق رونق تولید داشته باشد که لازمه رسیدن به این هدف حمایت از بافندگان در تامین مواد اولیه و مهمتر از آن بازار فروش محصولات است.

در سال‌های نه‌چندان دور قالی‌بافی و تولید فرش دستباف از جمله مشاغلی بود که در سطح خانگی و کارگاهی می‌توانست چرخ زندگی خانواده‌ها را بچرخاند و عده‌ای بر حسب علاقه این حرفه و هنر دستی را به عنوان شغل خود انتخاب می‌کردند.

حلیمه جمالی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: همانند گذشته نمی‌توان از قالیبافی دست‌باف انتظار کسب درآمد را داشت زیرا هزینه تامین مواد اولیه از جمله نقشه و نخ بسیار بالاست و همین امر در قیمت تمام شده تاثیر دارد و در نهایت نیز فروش چشمگیری را در بازار نداریم.

رییس اتحادیه فرش دستباف شهرستان بندرانزلی با بیان اینکه حضور در نمایشگاه‌های مختلف و معرفی تولیدات قالیبافان شهرستان به صورت جدی مورد توجه قرار دارد، تاکید کرد: حضور در نمایشگاه نیز تاثیر چندانی در فروش فرش و تابلو فرش‌های بافته شده ندارد و معمولا بیشتر فعالیت‌ها به صورت سفارشی از سوی خریداران خرد و علاقه‌مندان به فرش دست‌باف و آشنایان است.

رییس اتحادیه فرش دستباف شهرستان بندر انزلی با اشاره به نام‌گذاری امسال که «رونق تولید» است، گفت: تحقق این مساله علاوه بر حضور حداکثری فعالان مشاغل به ویژه در حوزه مشاغل خانگی، نیاز به فراهم بودن بازار فروش دارد تا با تامین هزینه‌های تولید و برگشت سرمایه بتوان با انگیزه و رغبت بیشتری کارهای جدید و حتی بیشتر را انجام داد.

جمالی با بیان اینکه اتحادیه فرش دستباف از سال ۷۸ در شهرستان بندر انزلی تشکیل شد، تصریح کرد: تا اوایل سال ۹۴ بیش از ۹۰۰ نفر تحت عنوان قالیباف را توانست تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۴ که بیمه جدید صورت نگرفت، افزود: با بازرسی‌های صورت گرفته، بیمه افرادی که فعالیت نداشتند لغو شد همچنین به دلیل درآمد پایین این حرفه شاهد ریزش تعدادی از بیمه شده‌ها بودیم که بیشتر از بین آقایان که دارای مشاغل دیگر بودند، صورت گرفت.

رییس اتحادیه فرش دستباف شهرستان بندر انزلی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۳۰قالیباف که بیشتر آنها را بانوان تشکیل می‌دهند تحت پوشش این اتحادیه هستند، گفت: همه این قالیبافان دارای بیمه تامین اجتماعی بوده و مشغول به قالیبافی هستند.

وی افزود: بازرسی از فعالیت بیمه‌شدگان از سوی سه ارگان تامین اجتماعی، سازمان صنعت، معدن و تجارت همچنین اتحادیه برای رصد فعالیت‌ها انجام می‌شود و فعالان این حوزه دارای کارت شناسایی هستند.

جمالی در خصوص طرح‌های مورد توجه بافت فرش در شهرستان انزلی گفت: بافت فرش از روی نقشه و بر اساس علاقه بافندگان است ولی عموما تابلو فرش کامپیوتری و بافت ذرع و نیم سالاری بیشتر مورد توجه بافندگان این شهرستان است و در حال حاضر بیشتر نقشه‌ها به جای سنتی به صورت کامپیوتری و استفاده از کد هستند.

وی دارا بودن مدرک مهارتی فنی‌‌وحرفه‌ای را شرط مهم برای ورود به این عرصه عنوان و تاکید کرد: در طول سال نیز برگزاری دوره‌های به‌بافی برای فعالان این حوزه مورد توجه قرار دارد.

جمالی با بیان اینکه قالی‌بافی نیاز به علاقه دارد، تصریح کرد: در حال حاضر علاوه بر فعالیت بانوان در سنین بالا و حتی میانسال، شاهد درخواست دختران جوان برای حضور در این حرفه هستیم که علاوه بر علاقه به این هنر، معمولا با هدف تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تامین اجتماعی انجام می‌شود.

رییس اتحادیه فرش دستباف شهرستان بندرانزلی با اشاره به اینکه بیشتر فعالیت‌های قالیبافی در منازل و به صورت انفرادی انجام می‌شود، تاکید کرد: راه‌اندازی کارگاه نیاز به هزینه دارد و در حال حاضر تنها یک کارگاه به صورت آموزشگاه مجوز پشتیبان از اصناف، سازمان فنی‌وحرفه ای و سازمان صنعت، معدن و تجارت گرفته و فعالیت دارد.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار