کد خبر : 62298
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 بهمن 1399- 56: 17

گره کور کارخانه پوشش با سفر رئیس دستگاه قضا باز می‌شود؟

گره کور کارخانه پوشش با سفر رئیس دستگاه قضا باز می‌شود؟

کارخانه پوشش با وجود زیرساخت‌های لازم و قرار گرفتن در موقعیت‌های مهم جغرافیایی مأمن امنی برای توسعه سرمایه‌گذاری بوده و با توجه به سفر چند روز آینده رئیس قوه قضائیه به گیلان، دو هزار کارگر از کار بیکار شده پوشش امیدوارند سرنوشت کارخانه نساجی اردبیل در گیلان اجرایی شود.

به گزارش گیلانستان، در دهه ۴۰ و ۵۰ استان گیلان مآمن کارخانه‌های نساجی در منطقه بوده و به دلایل شرایط مناسب جغرافیایی و آب و هوایی مناسب کارخانه‌هایی مثل ایران پوپلین، پوشش، ریسندگی خاور، فرش گیلان، شرکت صنایع ابریشم، ایران برک و کنف کاران شروع به فعالیت کردند.

ولی اکنون سال‌هاست که دردها و غصه‌های عجیب و حیرت‌آور کارخانه‌های نساجی گیلان که در سالیان نه‌چندان دور دو هزار و ۸۰۰ کارگر در هرکدام از آن واحدهای تولیدی فعالیت‌ داشتند، جان و روح هر انسان اهل‌فن و دوستار گیلان را مکدر خاطر و رنجور کرده است و وقتی با مسؤولان و سهامداران هرکدام از این کارخانه‌ها صحبت می‌کنیم صحبت از خصوصی‌سازی‌های بدون کارشناسی می‌کنند.

در صورت مطالعه تاریخچه کارخانه‌های نساجی در گیلان به نکته مشترک قابل‌تأمل می‌رسید و آن روز‌های پررونق صنعت نساجی در گیلان است به‌طوری‌که این کارخانه‌ها در بازارهای بین‌المللی حرفی برای گفتن داشتند و چرخیدن چرخ‌ صنعت نساجی سفره‌های زیادی را رنگین نگه‌ می‌داشت.

با آغاز اصل ۴۴ قانون اساسی و شروع روند خصوصی‌سازی در کشور کم‌کم چرخ صنعت نساجی در گیلان ازکارافتاده و سفره‌ بسیاری از خانوارها ازهم‌پاشیده شد زیرا در طی این مدت و در ۱۷ سال گذشته بیش از ۴۴ واحد بزرگ گیلان تعطیل و قریب ۳۰ هزار نیروی کار در گیلان بیکار شده و از کارخانه‌هایی که روزی ارزآوری برای کشور ایجاد می‌کردند را نابود و اکنون از برخی از این کارخانه‌ها تنها یک ساختمان تخریب‌شده باقی‌مانده است.

در بررسی دلایل تعطیلی کارخانه‌های نساجی گیلان یک نکته مشترک وجود دارد و آن نقش برخی از مدیران وقت و شرکت‌های هلدینگی زیرمجموعه بانک‌ها در واگذاری‌های باری به هر جهت است به‌گونه‌ای که اکنون از برخی کارخانه‌های صنعت نساجی در استان تنها یک اسم باقی‌مانده است.

یکی از این کارخانه‌های نساجی مهم و بسیار بزرگ در استان که دارای سابقه طولانی در صنعت نساجی است کارخانه پوشش است، کارخانه‌ای که قربانی ناکارآمدی بخش خصوصی و واگذاری‌های بدون کارشناسی شده و سرگذشت عجیب‌وغریب آن قلب هر انسان و اقتصاددانی را متحیر می‌کند.

ماجرای پوشش از تحصن کارگران این کارخانه بعد ازکارافتادن دستگاه‌های تهویه و گرمایشی این کارخانه آغاز و با بارش برف سنگین ۲۲ بهمن سال ۸۳، بیش از ۱۸ هکتار از سقف سالن‌های کارخانه مذکور به‌طور کامل و نیمه‌کامل فروریخته و تخریب شد.

عدم کارآمدی بخش خصوصی، بعد از واگذاری این کارخانه به این بخش و پرداخت تنها یک پیش‌قسط از قرارداد متعهد شده، این کارخانه به شرکت آتیه دماوند (شرکت‌های زیرمجموعه بانک صنعت و معدن) بازگشت و در سال ۸۵ با حکم صادره از شورای تأمین استان گیلان، مبنی بر خلع‌ید بخش خصوصی از آن، کارخانجات پوشش به شرکت آتیه سازان دماوند واگذار شد، ضمن اینکه هیئت دولت نیز طی مصوبه‌ای کارخانه را به بخش دولتی اعاده کرده بود، شرکت آتیه سازان نیز در آن زمان مطالبات ۹ ماه کارگران کارخانجات صنایع پوشش را تسویه و هشت میلیارد تومان بدهی تأمین اجتماعی را تقسیط و پرداخت کرد.

نخستین بار در سال ۸۳ شرکت پوشش از طریق مزایده به فروش رسیده اما خریدار پشیمان و مجدد آگهی برای سرمایه‌گذاری گذاشته‌شده که دو نفر از یک شرکت خصوصی آن را تحویل گرفته و تنها یک قسط از تعهدات خود را پرداخت کردند، بنابراین به دلیل بنیه ضعیف مالی و مدیرت ناکارآمد بخش خصوصی متعهد شده، کارخانه را تعطیل و زمینه تشنجات کارگری را فراهم کرد.

برآورد اولیه برای فروش کارخانه پوشش ۳۰ میلیارد تومان و آن‌هم در سال ۸۳ قیمت‌گذاری شد ولی فرد خریدار کارخانه، فقط قسط اول خود به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را واریز و این سرمایه‌گذار به دلایلی هم چون عدم توانایی مالی ماشین‌آلات کارخانه و پس‌ازآن به‌ بهانه فروریختن سقف کارخانه ۷۰۰ کانتینر جنس را از پوشش خارج کرد و به قیمت بسیار پایین‌تر فروخته و سرمایه کارخانه را نابود کردند.

سرمایه‌گذاران قبلی این کارخانه در اقدامی بسیار عجیب و غیرقابل‌باور در سال ۹۰ به پشتوانه یک مدرک باقی‌مانده از گذشته، طی حکمی بار دیگر به کارخانه برگشته و مدیران منتصب شرکت آتیه دماوند را با ضرب‌وجرح از کارخانه پوشش بیرون کردند و مجدداً بیش از ۴۰۰ کانتینر اموال شرکت را خارج و حدوداً تاکنون بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ کانتینر جنس توسط این سرمایه‌گذاران از کارخانه به بیرون منتقل‌شده و همچنین معادل ۱۰۷ میلیارد تومان ماشین‌آلات را تا را تا سال ۹۱ از شهر خارج کردند.

ولی قصه پوشش به همین‌جا ختم نشده و با بازگشت همان بخش خصوصی، در سال ۹۱ به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه کارگران به تأمین اجتماعی، پرداخت نشدن مطالبات کارگران و تخریب صنعت نساجی، مشکل کارخانه روزبه‌روز بیشتر و گره‌ای بر کلاف سردرگم این کارخانه پر سابقه، افزوده شد.

به‌طور یقین کارخانه پوشش علیرغم وجود زیرساخت‌های لازم و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب و نزدیکی با فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل و منطقه آزاد انزلی جایگاهی امن برای سرمایه‌گذاران در خصوص سرمایه‌گذاری است، ولی باوجوداین میزان از ظرفیت چندین سال این کارخانه درگیر پرونده قضائی بوده و با علیرغم قول چندین و درخواست شرکت آتیه دماوند از استانداری در خصوص به حرکت درآمدن چرخ‌های پوشش همچنان وضعیت این واحد بزرگ تولیدی نامعلوم بوده است.

بااین‌حال در چند ماه گذشته سرمایه‌گذارانی با ورود به گیلان خواستار سرمایه‌گذاری و احیا کارخانه پوشش بوده و در این خصوص جلساتی برگزارشده است.

یکی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در کارخانه پوشش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت می‌گوید که کارخانه پوشش به دلیل نزدیکی به دریا، فرودگاه سردار جنگل رشت و‌ منطقه آزاد انزلی دارای ظرفیت بسیار خوبی بوده و در صورت ساخت دوباره و نوسازی دستگاه‌های ریسندگی می‌توان نخ‌های مرغوب را دنیا صادر و‌ برای دو هزار و ۵۰۰ نفر در استان ایجاد اشتغال کرد.

این فرد معتقد است، مدیران استانی که همواره ادعای حمایت از بخش خصوصی را دارند تاکنون هیچ کمکی به ما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار نکرده و عزم لازم برای حل مشکل کارخانه‌های گیلان وجود ندارد.

متأسفانه کارخانه پوشش بیش از چندین سال در گیرودار سپری شدن پرونده‌های قضایی بوده و باوجود مطالبات شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند از استانداری گیلان برای همکاری با این شرکت نیمه‌دولتی در راستای به حرکت درآمدن چرخ‌های کارخانه پوشش، سرنوشت این کارخانه پر قصه و پر غصه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داشته است.

در این شرایط سخت اقتصادی دولت باید از سرمایه‌گذاران حمایت‌های لازم را انجام و مسیرهای ورود افراد با بنیه مالی زیاد را باز کند، ولی در این چند سال شورای سرمایه‌گذاری گیلان این سرمایه‌داران را به بهانه تعامل استانی پشت درب نگه‌داشته و هرروز از ارزش کارخانه کاسته می‌شود.

لذا با توجه به سفر چند روز آینده رئیس قوه قضائیه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به گیلان، دو هزار کارگر از کار بیکار شده پوشش رشت امیدوارند مانند سرنوشت کارخانه نساجی اردبیل در این استان هم به وقوع پیوسته و موانع موجود بر سر راه شرکت‌های سرمایه‌گذاری برطرف و پرونده‌های برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری که سالیان متمادی درگیر بروکراسی‌های اداری هستند بررسی و دو هزار کارگر کارخانه پوشش به فعالیت خود بازگشته که بسیاری از تنگنا‌های اشتغال در استان برطرف می‌شود.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار