کد خبر : 22025
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰

گسلهای رشت شناسایی می شوند

گسلهای رشت شناسایی می شوند

مدیرکل مرکز زمین شناسی گیلان از تهیه نقشه از محل دقیق گسل‌های کلانشهر رشت خبر داد.

به گزارش گیلانستان، به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور؛ پانته آ گیاهچی در این باره گفت: با پشتیبانی مالی استانداری گیلان و شهرداری رشت، نقشه دقیق گسل‌های شهر رشت تهیه و به متولیان امر ساخت و سازه ارائه می‌شود تا با توجه به قوانین نظام مهندسی و ساختمانی، این گسل‌ها را به‌خوبی بشناسند و در محاسبات خود لحاظ کنند.
وی تصریح کرد:با توجه به انبوه‌سازی و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در شهر رشت باید نقشه‌ای از محل دقیق گسل‌های این شهر تهیه شود.
وی با تاکید بر این که سازه‌ها نباید روی گسل‌ها ساخته شوند، خاطرنشان کرد: مکان دقیق بعضی از سازه‌های عظیم از نظر ساخت بر روی خط گسل بررسی نشده و در سرمایه‌گذاری‌های پرهزینه باید بیشتر در این مورد دقت شود تا از حوادث تلخ پیشگیری شود.
وی یاداور شد: در برنامه ششم توسعه اقتصادی دولت شهرهایی مانند کرمان، تهران، مشهد و تبریز با توجه به بودجه‌ در نظر گرفته شده در این شهرها در حال شناسایی محل دقیق گسل‌ها هستند.
مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان با بیان این که دلیل تخریب و آسیب‌های جبران‌ناپذیر زمین لزره بم عدم شناسایی گسل در آن منطقه بود افزود: به‌دلیل بودجه محدود نمی‌توان شهر رشت را به فهرست شهرهای برنامه توسعه اقتصادی ششم دولت اضافه کرد و این اقدام باید استانی انجام شود.
گیاهچی با اشاره به روش‌های مختلف برای ساخت سازه‌ بر روی گسل‌ها تاکید کرد: از ساخت سازه‌ روی گسل‌ها جلوگیری نمی‌شود اما اطلاع از وجود گسل در منطقه‌ ساخت سازه باعث می‌شود اصول ایمنی، بهتر و جدی‌تر رعایت شود.
گیلان بر روی پنج گسل فعال به نام های گسل رودبار، تالش، لاهیجان،شمال البرزو گسل ماسوله قرار دارد.
ثبت 400 خردلرزه با بزرگای 1-3 (MN) و نزدیک به 150 زمین لرزه با بزرگای متوسط 3-5 (MN) ، توسط دستگاههای لرزه نگاری از سال 1385 تا کنون در استان گیلان، نشان از زمین ساخت جنبا و لرزه خیزی بالای این استان دارد.
31 خرداد 1369 زمین لرزه ای با بزرگای 7.4 ریشتر چند دقیقه پس از نیمه شب به وقوع پیوست و سه شهر منجیل، رودبار و لوشان و روستاهای پیرامون و شمال غرب زنجان در ناحیه طارم علیا ، در این زمین لرزه تقریبا به طور کامل ویران و یا به شدت تخریب شدند.البته اسیبها تنها محدود به این شهرها نبود بلکه حتی در شهر رشت نیز ساختمانهای نوسازی را با خاک یکسان کرد . در اثر این زمین لرزه حدود 40 هزار نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و هزاران نفر آسیب های جسمی و روحی دیدند . همچنین بیش از 200 هزار واحد مسکونی تخریب و 500 هزار نفربی خانمان شدند .
در اثر رخداد این زمین لرزه ، آسیب‌های جدی به سد سفید رود، نیروگاه لوشان، پلها، کیلومترها جاده، بیمارستان ها، سازه های عمومی و مسکونی وارد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار