کد خبر : 56066
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱

اختصاصی گیلانستان؛

گفتگوی خواندنی با مسئول هیئتی که باران هم مانع عزاداریشان نشد/ اگر کرونا با حضور مسافران اوج بگیرد، مسئولان را به امام حسین(ع) واگذار می‌کنیم

گفتگوی خواندنی با مسئول هیئتی که باران هم مانع عزاداریشان نشد/ اگر کرونا با حضور مسافران اوج بگیرد، مسئولان را به امام حسین(ع) واگذار می‌کنیم

مسئول هیئت خادمین الرضا خطاب به مسئولان گفت: اگر کرونا با ورود مسافران در تاسوعا و عاشورا و تعطیلات درگیلان اوج بگیرد و شما این قضیه را به پای مراسم مذهبی و هیئات بیندازید، شما را به امام حسین واگذار می کنیم.

ستاد ملی مبارزه با کرونا، در ابتدا، برپایی مراسم عزاداری محرم را، از این رو که با تجمع عزاداران همراه است و تجمع افراد، یکی از عوامل شیوع ویروس کروناست، در مکان های با سقف بیش از ۱۲ متر و با رعایت فاصله ی اجتماعی و سایر دستورالعمل های بهداشتی بلامانع اعلام کرد، اما بعد از هماهنگ شدنِ هیئات مذهبی با شرایط مذکور، برپایی مراسم در مکان های مسقف را نیز، موجب شیوع کرونا عنوان کرد که اعلامِ دیرهنگام شرایط جدید، مشکلاتی، برای هیئت های عزاداری به وجود آورد، اما بسیاری از این هیئت ها، با عنایت به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر ملاک قرار دادن دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا، سعی کردند خود را با دستورالعمل های جدید نیز وفق دهند. یکی از این هیئت ها، هیئت خادمین الرضاست که درفضای باز و حتی در زیر بارانِ شهر رشت، بخاطر عمل به دستور رهبرمعظم انقلاب، عزاداری های خود را برگزار کرد و باران مانعی برای این کار نشد. با مسئول این هیئت، در مورد مشکلاتِ آمادگی برای دستورالعمل های بهداشتی و انگیزه رعایت آنها به گفتگو نشستیم.

اسحاق معبود مژدهی در گفتگو با خبرنگار سرویس مذهبی گیلانستان با بیان اینکه در ایام عزاداری امسال همه ی هیئت ها قبل از صحبت های مقام معظم رهبری درصدد آمادگی برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی بخاطر حفظ سلامتی مردم بودند، اظهارکرد: زمانی که حضرت آقا صحبت کردند و فرمودند که ببینید ستاد ملی مقابله با کرونا چه می گوید، ما مراقبت و رعایت را بیشتر کردیم.

ابتدا یک سالن ورزشی با کرایه چند میلیون تومانی اجاره کردیم

وی با اشاره به اینکه ما درمحل کانون خودمان که در میدان نیروی دریایی، کوچه خبرنگار واقع است خیمه، با ظرفیت ۱۰۰۰ نفرداشتیم، افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که اگر خیمه را به برادران  و ساختمان را به خواهران بدهیم، امکان اجرای همه ی پروتکل ها و فاصله گذاری وجود ندارد، بخاطر اجرای امر رهبر و حفظ سلامتی مردم، با گرفتاری های فراوان، سالن ورزشی با کرایه چند میلیون تومان اجاره کردیم و چون سالن بزرگی اجاره کرده بودیم که سقف آن از کف، ۱۲ متر فاصله داشت، سیاهپوش کردن، نور و صوت آن هزینه بردار شد و مجبور شدیم اسپیس چوب بزنیم و روی چوب پارچه های زیاد خریداری و سیاهپوش کنیم.

مسئول هیئت خادمین الرضا گفت: پول نداشتیم که برای کفپوش چیزی بخریم، بنابراین از مردم خواستیم به ما قالی بدهند و از سراسر شهر و گاهی شهرستان های دیگر قالی جمع آوری کردیم.

۱۰۰ جوان و نوجوان شب و روز کار کردند تا فضا را آماده کنند

مژدهی با بیان اینکه چند روز طول کشید تا سالن را تخلیه کنند و به ما تحویل بدهند، تصریح کرد: دو روز مانده به مراسم، سالن را به ما تحویل دادند و ۱۰۰ جوان و نوجوان شب و روز کار کردند تا فضا را آماده کنند، این همه تلاش فقط به عشق این بود که آقا فرموده بودند به حرف ستاد ملی کرونا گوش دهید.

وی افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا در ابتدا اعلام کرد که اگر بلندی سقف، بیشتر از ۶ متر باشد، حکم فضای باز را دارد اما وقتی که دو روز مانده به شروع عزاداری، اعلام کردند که اصلا نباید سقف داشته باشد، بچه های ما در همان سالن از خستگی خوابشان برده بود و ما مانده بودیم که چگونه به بچه ها این خبر را اعلام کنیم.

تخلیه سالن باعث شد کلی ضرر کنیم

مسئول هیئت خادمین الرضا گفت: به بچه های هیئت اعلام کردیم که قول داده ایم، حرف گوش بدهیم و دنبال این نبودیم که به هر قیمتی مراسم بگیریم، با اینکه خیلی ها به ما گفته بودند که مراسم را همینجا بگیرید و مشکلی پیش نمی آید.

مژدهی با تاکید براینکه ما فضای آزاد از خودمان داشتیم که جرئت کردیم تغییرمکان بدهیم و خیلی از مجموعه ها، این مکان و فضای آزاد را دراختیار نداشتند، تصریح کرد: تخلیه سالن باعث شد که کلی ضرر کنیم و وسایلی که خریده بودیم، برای مکان جدید، به درد ما نمی خورد، برای مثال اندازه ی کتیبه هایی که می بایست استفاده می کردیم، فرق داشت و برای فضای آزاد اصلا کتیبه نزدیم و همچنین صوت باید کمتر می شد تا همسایه ها اذیت نشوند، درحالیکه برای سیستمِ صوت پول پیش، پرداخت کرده بودیم.

ذوق بچه های نوجوان، به ناراحتی تبدیل شد

وی افزود: بالاتر ازهمه ی اذیت ها، ذوق بچه های نوجوانی که چند روز کار کرده بودند، به ناراحتی تبدیل شد و حالا باید همه ی زحمت ها را نادیده می گرفتند و سالن را تخلیه می کردند.

مسئول هیئت خادمین الرضا گفت: با همه ی این اوصاف ما می خواستیم کاری کنیم که صرفا جامعه بداند که این ها حرف حضرت آقا را گوش دادند وگرنه برای ستاد کرونا دلیل داشتیم و می توانستیم با دلایل و صحبتِ منطقی، مبنی بر رعایت کامل پروتکل ها آنها را راضی کنیم، ولی ما این مزاحمت را برای آن آقایان ایجاد نکردیم و یک کلمه به ما اعلام کردند و ما بخاطر حضرت آقا، چشم گفتیم.

 به ستاد ملی مقابله با کرونا “چشم” گفتیم

مژدهی خاطرنشان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که فلان دستورالعمل باید رعایت شود ما چشم گفتیم، بعد گفتند بروید به فضای باز، ما باز هم چشم گفتیم.

وی افزود: بخاطر اینکه برپاییِ مراسم امام حسین(ع) بر زمین نماند، در شبهای بارانی نیز مراسم را برگزار کردیم، این درحالیست که مسئول فیلم برداری و عکس برداری و مسئول صوت هیئت، نورپردازی و نیز انتقال صوتِ مداحی در فضای باز را بسیارسخت می دانستند و همچنین نوجوانان و جوانان برای مناسب بودن عکس های هیئت، ذوق و سلیقه ی خاصی داشتند، که باران و نورپردازی درفضای باز، آن سلیقه را برآورده نمی کرد ولی با این اوصاف، همه ی ما قصد داشته ایم که وظیفه ی خود را انجام دهیم تا نهضت امام حسین زنده بماند و مهم نبود که عکس های ما خوب در بیاید، مهم این بود که ما یا حسین بگوییم و جامعه صدای ما را بشنود.

برکت عزاداری برای امام حسین باعث شد عزاداری ما بیشتر دیده شود

مسئول هیئت خادمین الرضا گفت: بچه های ما که فکر می کردند عزاداری در فضای باز مناسب درنمی آید و نمی گیرد و عکس ها قشنگ نمی شود، اما برکت عزاداری برای امام حسین باعث شد که عزاداری ما بیشتر دیده شود.

مژدهی با اشاره به شهادت عزاداران در هندوستان و نیجریه تصریح کرد: ما فقط سختی برگزاری مراسم در باران را تحمل کردیم.

به تصمیم های ناگهانی ستاد ملی مقابله با کرونا انتقاد داریم

وی با اشاره به سر و کار داشتن با بچه ها و نوجوانانِ دبستانی، راهنمایی و دبیرستانی افزود: این دربه دری و سختی های برپایی مراسم امسال، باعث شد احساس کنم بچه های ما مردتر شدند.

مسئول هیئت خادمین الرضا به تصمیم های ناگهانی ستاد ملی مقابله با کرونا انتقاد کرد و گفت:  ما به «ابن الوقت» بودن آقایانی که دستورالعمل های بهداشتی را ناگهانی عوض می کنند، انتقاد داریم و معترضیم؛ ما که اداره دولتی نیستیم تا دستور دهیم و کارها با خرج کردن پول، پیش رود بلکه ما باید با کمک های مردمی پیش رویم.

اگر هیئت زیر سقف ۱۲ متری خطرناک است، چطور می‌خواهند دانش آموزان را زیر سقف ۳ متری کنترل کنند؟

مژدهی ادامه داد: سوالم از آنها این است که اگر هیئت مذهبی در زیر سقف ۱۲ متری ورزشگاه های بزرگ، خطرناک است درحالیکه ما می توانیم نظم آنرا برقرار کنیم، چطور می خواهند ۱۶ میلیون دانش آموز را در سقف ۳ متری در پائیز و زمستان کنترل کنند؟ برخی از تجمعات و مراسم ویژه  محرم و نیز نماز جمعه را تعطیل کردند، چرا جلوی مسافرت ها را نمی گیرند؟

اگر کرونا با ورود مسافران اوج بگیرد و این را به پای مراسمات بیندازید، شما را به امام حسین واگذار می کنیم

وی با بیان اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا فقط به هیئتی ها حساس است، زیرا می داند هیئتی ها ولایت پذیرند و گوش می دهند،  افزود: اگر با مجلس امام حسین مشکلی ندارید و دلتان صرفا برای مردم می سوزد چرا برای روزهای تعطیلی تاسوعا و عاشورا جلوی مسافران را نگرفتید؟ آیا بیش از یک میلیون مسافر در تاسوعا و عاشورا  به سواحل گیلان، برای عزاداری می آیند؟ ما و نیز هیئت محبان اهل بیت در دروازه لاکان حتی درباران هم مراسم گرفتیم تا پروتکل را رعایت کنیم اگر کرونا خیلی خطرناک است جلوی مسافران را بگیرید!

مسئول هیئت خادمین الرضا با تاکید براینکه هیئت ها دستورالعمل های بهداشتی را بخاطر امر مقام معظم رهبری و سلامتی مردم رعایت کردند، گفت: اگر کرونا با ورود مسافران در تاسوعا و عاشورا درگیلان اوج بگیرد و شما این قضیه را به پای مراسم مذهبی و هیئات بیندازید، شما را به امام حسین واگذار می کنیم.

خبرنگار: آسیه سهرابی پور

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار