کد خبر : 11956
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اردیبهشت 1396- 18: 19

گفتگوی خواندنی شهردار رشت با گیلانستان پیرامون لیست حادث، علت سفر به عمان، جابجایی مکرر مدیران و…/ نظر ثابت قدم درخصوص مسئولین استان؛ از آیت الله قربانی تا اعضای شورا

گفتگوی خواندنی شهردار رشت با گیلانستان پیرامون لیست حادث، علت سفر به عمان، جابجایی مکرر مدیران و…/ نظر ثابت قدم درخصوص مسئولین استان؛ از آیت الله قربانی تا اعضای شورا

شهردار رشت در تحریریه گیلانستان حضور یافت و به سوالات مختلفی پیرامون انتخابات پیش رو، علت سفر به کشور عمان، بحث پلمپ دفتر مجمع ایثارگران، تعویض و جابجایی مکرر مدیران شهرداری و… به طور مفصل پاسخ داد.

به گزارش گیلانستان، دکتر سید محمدعلی ثابت قدم شهردار کلانشهر رشت به مناسبت فرارسیدن عید بزرگ مبعث در تحریریه گیلانستان حضور یافت و به سوالات مختلفی پیرامون انتخابات پیش رو، علت سفر به کشور عمان، بحث پلمپ دفتر مجمع ایثارگران، تعویض و جابجایی مکرر مدیران شهرداری و… به طور مفصل پاسخ داد که مشروح این مصاحبه خبری در ذیل آمده است:

گیلانستان: چه عاملی باعث شد هم موافقان و هم مخالفان دکتر ثابت قدم، از ایشان به عنوان فردی اجرایی و جهادی در کار عمرانی یاد کنند؟

ثابت قدم: بسم الله الرحمن الرحیم. مردم و بینندگان بهتر می توانند این قضیه را قضاوت کنند، مردم تفاوت بین عمل، حرف، شعار و اجرا را متوجه می شوند. قطعا این حس به آنان دست داده شده که با هماهنگی و کمک همکارمان ما در شهرداری و با کمک مردم، شاهد عینیت بخشیدن به ذهنیت ها و برنامه ها بصورت ملموس بودند. این حس موقعی معنا دارد که اولا فراگیر شود و مختص به یک منطقه و محله خاص نباشد، ثانیا باید پیوسته و همیشه باشد و ثالثا بین بخش های مختلف، توازن آنها حفظ شود، بطوری که احساس نشود که در یک حوزه بیشتر از سایر حوزه ها رسیدگی صورت گرفته است.

از آنجایی که مشکلات اقتصاد حاکم بر مملکت و مشکلات بیشتر دولت ها که به واسطه مسائل سیاسی، اقتصادی و… به مردم وارد می شود، عملا شهرداری ها را به واسطه پیشانی یک مدیریت عمومی، بیشتر با مردم مواجه می کند و خود به خود بعضی از وظایف دولت ها به سمت شهرداری ها می آید. اگر مدیریت واحد شهری اتفاق بیافتد، عملا باعث می شود که مردم به صورت عینی، حل مشکلات را ببینند.

ما در این سال ها سعی کردیم عینیت را برای مردم بیشتر کنیم. مردم این را درک می کنند که با توجه به رکود حاکم بر کشور، شهرداری به دنبال عینیت بخشیدن به ذهنیت هاست.

گیلانستان: آیا لیست حادث در راه است و شهردار برای انتخابات شورا از لیستی حمایت خواهد کرد؟

ثابت قدم: خوشبختانه شما اولین رسانه ای هستید که این سوال را از بنده پرسیده اید.

بعد از اینکه حامیان تفکر عقلانیت و توسعه ای که در طول زمان شکل گرفت، این افراد اعلام آمادگی نمودند و به نوعی به یک نگاه اجمالی بین خوشان رسیده اند. در این خصوص مراجعات زیادی داشتیم و بنده نمی توانم انکار کنم. این مراجعات و افراد به دنبال تداوم اجرای مدیریتی اجرایی و عینی در شهر بودند.

بنده اعتقاد ندارم که صرفا یک فرد می تواند تحولات زیادی در شورا ایجاد کند زیرا شورا ذاتا کاری جمعی است، به همین دلیل معتقد به گفتمان هستم. اعضای شورا باید روحیه کار تیمی داشته و مکمل همدیگر باشند تا اینکه صرفا مشابه هم و از یک حزب و ساختار سیاسی باشند. زیرا کار توسعه شهری کار تیمی با رشته‌های مختلف است. اگر می خواهیم به نگاه معنادار مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی برسیم، قاعدتا این مقاومت نمی تواند برگرفته از یک گروه، جریان، حزب و تشکل باشد.

شاید یک عده‌ای سوال کنند که چرا افراد مختلف با شهردار فعلی ارتباط نسبتا موثری دارند؟ این موضوع به این دلیل است که بنده قائلم نباید برای توسعه شهر به سمت گروه ها و افراد خاصی برویم که بعدها از دلشان در جریانات انتخابات لیست‌ها و گرایشات سیاسی بیرون بیاید.

مردم از شعار خسته شده اند و می خواهند در عمل شاهد تغییر باشند. اگر بنده بخواهم یک لیسینی را ارائه بدهم به معنای این است که احتمال دارد مردمی نباشد. گرچه آن افراد منتخبین مردم می‌شوند و باید یک شهرداری انتخاب کنند ولی وقتی که لیستی اعمال شود، با مردم و انتخابشان فرق می کند.

بنده مخالفم که لیستی را به زور به مردم اعمال کنیم. خواهش بنده از رسانه ها این است که از گروه ها بخواهید تا بگویند جمعشان دارای چه فرایندی از عقلانیت است و هر گروه بهتر پاسخ داد، آن را برگزینند نه اینکه از افراد خواسته شود. افرادی که می‌خواهند ائتلاف کنند باید پاسخ دهند که شهر را چگونه اداره خواهند کرد. نباید فرد محورانه جلو برویم.

بنده تا زمانی که نبینم گروهی بر مبنای آن مختصات عقلانیت، افرادی را در کنار هم جمع کرده باشد، قطعا نه از آن لیست بلکه از افراد آن لیست به صورت موردی هم حمایت نخواهم کرد. اما اگر یک تیمی بر اساس عقلانیت وجود داشته باشد، بنده هم همانند مردم آن تیم را حمایت خواهم کرد. گفتمان نباید بر اساس تقسیمات سیاسی چیده شود. گفتمان حاکم نباید بگوید اصلاح طلب است یا اصولگرا؛ بلکه گفتمان باید پاسخ سوالات مختصات توسعه شهری را بدهد و مکمل بودن را اعمال کند.

گیلانستان: علت سفر اخیر جنابعالی به کشور عمان آنهم بدون مجوز از شورا چه بود؟

ثابت قدم: به دلیل ارتباطی که با برخی از دوستان و ایرانیان مقیم کشور عمان دارم که بعضا از تاجران مطرح کشور می باشند، حدودا دی ماه سال گذشته بود که سفری به ما پیشنهاد شد ولی شخصا انگیزه ای براس سفر نداشتم، تا اینکه در اسفند ماه دعوت نامه ای از حوزه پسماند آمد که اعضای سازمان پسماند شهرداری رشت سفری به کشور عمان داشته باشند تا پروژه های دفع زباله و شیرابه و… را از نزدیک بررسی کنند. بنده دیدم که اگر این افراد بخواهند به این سفر روند، طبیعتا هزینه ای حدود ۲۰ الی ۳۰ میلیون به شهرداری متحمل خواهد شد لذا به آنها گفتم نیازی نیست شما تشریف ببرید و بنده با هزینه شخصی به این سفر خواهم رفت. خواستیم با این کار هزینه های سازمان را کمتر کنیم ولی گویا وبال گردنمان شد در حالیکه این سفر و بازدید، خروجی و دستاوردهای خوبی برای شهرمان داشت.

اما در خصوص اطلاع و یا عدم اطلاع به اعضای محترم شورا، عرض کنم که این موضوع چون دیر اتفاق افتاده بود، ما آخر سال به صورت مکتوب به شورا و به صورت شفاهی به معاون محترم استانداری اطلاع دادیم ولی چون ما نمی توانستیم تا پاسخ اعضای شورای شهر به ما برسد و کارهای اداری مرتبط با خروج انجام شود، منتظر بمانیم، بنابراین روال اداری اش را انجام دادیم ولی پاسخش بعد از تعطیلات عید و حدود ۸ فروردین به ما رسید. در هر صورت سفر بسیار خوبی برای شهر بود و هیچ هزینه ای هم به سازمان متحمل نشد.

گیلانستان: چرا در کمتر از ۲۰ ماه ۵ مدیر املاک و ۴ مدیر مالی عوض نمودید و کارکنان به نوعی امنیت شغلی ندارند؟

ثابت قدم: طبیعتا هدف از شهرداری در همه زمینه ها خدمت به مردم است و اگر قرار باشد خدمت به مردم صورت نگیرد، یعنی ما ساختار صرفا حقوق بگیر تشکیل داده ایم و این به معنی هدر رفت بیت المال است. ما دنبال این هستیم نسبت به حقوقی که می گیریم و کاری که می کنیم، خروجی موثری برای مردم داشته باشیم. آیا همه کار های عمرانی که مردم در شهر می بینند را فقط یک نفر انجام می دهد؟ قطعا ما نمی توانیم منکر زحمات همکارنمان در شهرداری باشیم.

باید قبول کنیم که ساختارهای ما باید از میانگین سنی پایین تری برای سرعت دهی به کارها جهت انجام کار های جهادی برخوردار باشد. جریان پیر و سالخورده در مدیریت باید کنار رود. مردم هم این را بیشتر می پسندند، زیرا سرعت خدمت از جوانی سیستم و سالم سازی سیستم به وجود می آید. اگر تیمی بخواهند کار کنند و مردم شاهد خدمت باشند، باید چابکی در آنان احساس شود.

در حوزه جنسیت هم ما بخاطر شفافیت و اعتماد سازی، سابقه بانوان را بهتر از آقایان در امور دیده ایم. به طور مثال اگر به یک اداره ای مراجعه کنید خواهید دید که احتمال گرفتن رشوه یا مفسده ای توسط خانم ها کمتر از آقایان است. به همین دلیل بانوان سیستم را سالم تر می توانند مدیریت کنند. و از طرف دیگر اگر تحصیلات را هم در نظر بگیریم، بخشی اعظمی از مسائل نیز حل خواهد شد.

اما در خصوص تکثیر جابجایی ها عرض کنم؛ وقتی سیستمی بخواهد از ویژگی های جوانی و خصلت های مهم استفاده کند، عملا یک آدم کارشناس را نمی تواند در لایه مدیریتی بکارگیری کند. گاهی اوقات برای بالا بردن کارایی، نیاز به تغییر داریم. باید قبول کنیم که خروجی برای مردم باید مهمتر از رضایت کارکنان ما باشد. اگر کارمندی فکر کند همیشه در جای خود نشسته است، اشتباه است.

آیا بنده باید منتظر بمانم که یک شخصی ۴ یا ۵ سال در قسمتی مدیر باشد و از نیروی انسانی آن سیستم بهره مندی لازم صورت نگیرد و آن فرد را تغییر ندهم تا عده ای نگویند امنیت شغلی به خطر افتاده است؟! این طور که نمی توان کار ها را پیش برد. ما که از شهرداری بیرونشان نمی کنیم، پس چرا برخی چنین حرف هایی میزنند. بنده تاکنون از کارکنان شهرداری نشنیده ام که بگویند امنیت شغلی ما به خطر افتاده است، زیرا می دانند از بنده پاسخ خواهند شنید.

گیلانستان: پلمپ اخیر برخی مکانها از جمله دفتر جانبازان قطع نخاعی و شیمیایی چه دلیلی داشت؟

ثابت قدم: وقتی حرف از توسعه متوازن می زنیم، نمی توانیم بگوئیم در این زمینه خاص حتما باید امتیاز ویژه ای قائل باشیم. ما در شهرداری دفتر ایثارگران داریم و خدمت رسانی به کارمندان ایثارگر شهرداری بر اساس قانون وظیفه ما می باشد. ما که با اصل موضوع مشکلی نداریم و ایثارگران را بالای سر خود می دانیم ولی وقتی می گوئیم قانون، باید بدانیم که قانون برای همه است، ما که نمی توانیم در یک فرایند غیر رسمی و انجام کاری که در گذشته توسط شهرداری و شورا به درستی انجام نشده، فرایندی را طی کنیم که ضد قانون نام بگیرد.

بنده نمی توانم به نام یک عنصر درست، کار غلط کنم. آیا افرادی که در ۴ سال گذشته این دفتر را دادند، نیت خیر و ایثارگری داشتند. ما قبل از پلمپ این مکان و همچنین دفاتری در ساختمان مرکزی شهرداری، چندین بار به صورت مکتوب تذکر داده بودیم که تخلیه نمایند.

گیلانستان: دکتر ثابت قدم در انتخابات ریاست جمهوری از کدام کاندیدا حمایت می کند؟

ثابت قدم: به دلیل همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها تمایلی به حمایت از جریانی در ریاست جمهوری ندارم و همچنین بنابر مسئولیتی که دارم شاید شائبه ای را به وجود بیاورد اما قطعا تمایلات شخصی بنده مشخص است.

گیلانستان: اولین کلمه ای که با شنیدن اسامی ذیل به ذهنتان می رسد را بفرمائید:

آیت الله قربانی: اندیشمند

استاندار گیلان: آدم خوب

فرماندار رشت: دارای رابطه نسبتا خوب

جبار کوچکی نژاد: سیاس

محمد صادق حسنی: (با خنده) سکوت می کنم

غلامعلی جعفرزاده: با معرفت

محمود باقری خطیبانی: مدافع منافع عمومی

سید امیرحسین علوی: دوست نسبتا خوب

سید رضا موسوی روزان: پایبند به قول

فاطمه شیرزاد: با اخلاق

حسین کارگرنیا: منضبظ

حجت جذب: ناشناخته

مظفرنیکومنش: با من صادق

دکتر ثابت قدم: (با خنده) هر آنچه مردم دوست دارند

گیلانستان: در پایان اگر سخنی دارید بفرمایید:

ثابت قدم: خواهش بنده از همه این است که در چارچوب منافع عمومی به مبانی پیشرفت و توسعه فکر کنیم، زیرا کشور و مخصوصا شهری داریم که از منابع خیلی خوبی برخوردار است. احساس می کنم کیفیت زندگی ما خیلی بهتر از این می تواند باشد. کرامت مردم می تواند خیلی بالاتر از این باشد. از این کرامت حیف است که با عدم همگرایی و هم دلی استفاده بهینه نشود.

مردم ما نباید بیکار باشند و در مسائل مالی و معیشتی خود دچار مشکل باشند. وظیفه ما هم در توسعه شهری ایجاد یک فضای عمومی است که مردم سرمایه اجتماعی بیشتری داشته باشند و باید رابطه بین ۳ عنصر سکونت، فراغت و فعالیت را کیفی تر و معنادار تر کنیم تا ان شاالله بنیان های خانواده در قالب یک سبک زندگی سالم و غیر مصرفی ارتقا پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

خوش طینت چهارشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰:۵۴

جناب آقای دکترثابت قدم لطفآ قدمی درمورد مرداب عینک ورودخانه های داخلی شهر رشت بردارید.که اگرمیهمانی ازدیگر استانها به شهرما اومدند واز ما جاه های دیدنی را از ما خواستند ٬ما سرمان را پائین نیندازیم.

رفتن به نوار ابزار