کد خبر : 38268
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱

گنج زنده گیلان/ سرو ایرانی که بیش از هزار سال قدمت دارد

گنج زنده گیلان/ سرو ایرانی که بیش از هزار سال قدمت دارد

در ۶۵ کیلومتری مرکز استان گیلان در دل روستای هرزويل منجيل، سروی به يادگار مانده كه به‌دليل قامت برافراشته و قدمت طولانی‌اش مورد توجه است.

به گزارش گیلانستان در 65 کیلومتری مرکز استان گیلان در دل روستای هرزويل منجيل، سروی به يادگار مانده كه به‌دليل قامت برافراشته و قدمت طولانی‌اش مورد توجه است.

هرزویل، یکی از روستاهای استثنایی گیلان است که قدمت آن طبق مدارک معتبر از هزار سال هم بیشتر است. در منابع مختلف نام این روستا با تلفظ‌ها و املاهای گوناگونی آمده و ذکر نام و شرح موقعیت و ویژگی‌های این روستا در سفرنامه‌ها و آثار نویسنده‌های خارجی و ایرانی، این روستا را از هزاران روستا و آبادی کشور ممتاز کرده است.

از ویژگی‌های جالب توجه این روستا، وجود درخت سَروی است که بیش از هزار سال قدمت داردبسیاری از ساکنین روستای هرزویل و روستاهای اطراف معتقدند، این درخت، از سه هزار سال قبل تاکنون، سرپا مانده است.

وجود این سرو کهنسال موجب شده، گردشگران زیادی از این روستا دیدن کنند. ارتفاع این گنج زنده ایرانی به نزدیک 30 متر می‌رسد و تنه قطورش نیز در حدود چهار متر است. این درخت در سال 1366 به عنوان یک اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است و امروزه تحت حفاظت محیط زیست نیز قرار دارد.

با اینکه آب و هوای مرطوب، سراسر منطقه گیلان را سرسبز و شاداب کرده و به روستاها طراوhLو زیبایی بخشیده است اما روستای هَرزَویل، امتیاز ویژه‌ای نسبت به سایر آبادی‌ها دارد، چون در دامنه دره‌ای قرار گرفته که زمینی سبز دارد و خانه‌های کوچیک، با رنگ‌ها و شکل‌های گوناگون این آبادی را همچون تابلوی زیبای نقاشی نشان می‌دهد، بخصوص اَنبوه درختان زیتون و درختان دیگر، با رنگ‌های مختلف و زنده در دو طرف جاده‌ای که مسافران و تازه واردها را به هرزویل هدایت می‌کند، زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است.

گفتنی است که در حدود هزار سال پیش ناصر خسرو، فیلسوف، شاعر و جهانگرد ایرانی در یکی از سفرهای خود از رودبار عبور می‌کند و در سفرنامه‌اش درباره سروی کهن به نام سرو هرزویل می‌نویسد علاوه بر ناصر خسرو، ناصرالدین‌شاه قاجار نیز در سفرنامه‌ی خود به فرنگ به سرو هرزویل اشاره می‌کند و خاطراتی از صرف عصرانه زیر سایه درخت را تعریف می‌کند.

پس از زلزله ویرانگر سال 1369 و از بین رفتن روستا، بسیاری از مردم هرزویل به کنار این سرو نقل مکان کردند و در نتیجه آن سال‌ها بعد دهکده جدید هرزویل شکل گرفت.

مردم رودبار و هرزویل این درخت را مقدس و نظرکرده می‌دانند و در ماه محرم مراسمی در اطراف این سرو برگزار می‌کنند.

سد سفیدرود از سایر دیدنی‌های رودبار است که در فاصله‌ی سه کیلومتری این سرو قرار دارد که پیشنهاد می‌شود چشم‌اندازهای زیبای دریاچه آن را از دست ندهید.

پایان پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار