کد خبر : 51933
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 خرداد 1399- 02: 11

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

گیلان بزرگ‌ترین تولیدکننده ارقام باکیفیت برنج / چگونه «جهش تولید» را در برنج اجرایی کنیم؟

گیلان بزرگ‌ترین تولیدکننده ارقام باکیفیت برنج / چگونه «جهش تولید» را در برنج اجرایی کنیم؟

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور محسوب می‌شود از طرفی بخش کشاورزی برای تحقق شعار جهش تولید رسالتی خطیر و ویژه برعهده دارد.

به گزارش گیلانستان گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور محسوب می‌شود که با داشتن حدود ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری نه تنها رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده بلکه رسالتی خطیر در تحقق بیانیه جهش تولید مقام معظم رهبری دارد.

گیلان دارای ظرفیت‌های بالایی در بخش کشاورزی است به طوری‌که این استان با توجه به شرایط ویژه آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی خاص خود دارای پتانسیل بسیار مناسبی جهت تولید انواع محصولات کشاورزی به ویژه تولید محصول استراتژیک برنج است و در حال حاضر تأمین ۸۰ درصد امنیت غذایی در کشور را برعهده دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید تولید می‌کند اظهار داشت: نقش استان گیلان در تولید محصول استراتژیک برنج بسیار ویژه است.

علی درجانی با تأکید بر اینکه شالیکاران استان گیلان با تولید بیش از ۷۵۰ هزار تن برنج سفید حدود ۴۰ درصد از برنج مصرفی کشور را تولید می‌کنند عنوان کرد: باتوجه به اقدامات انجام شده در فصل زراعی امسال پیش‌بینی می‌شود چیزی در حدود یک میلیون و ۲۰۹ هزار تن محصول از شالیزارهای گیلان برداشت شود.

وی گردش مالی تولید محصولات استراتژیک برنج را بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و با اشاره به اینکه این میزان معادل گردش مالی تولید گندم در بیش از ۲۰ استان کشور است افزود: اقتصاد گیلان به دلیل موقعیت جغرافیایی، آب و هوایی و فرهنگ بومی منطقه بر مبنای کشاورزی و انجام امور حول همین محور استوار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، سال زراعی گذشته را سالی خوب که رضایتمندی کشاورزان را نیز به همراه داشت اعلام کرد و اظهار داشت: با تلاش کشاورزان گیلان و مدیریت بهینه سازمان توانستیم از مشکلاتی که پیش‌روی ما قرار داشت عبور کنیم.

مسعود الماسی بحران شیوع ویروس کرونا، بارندگی‌های زیاد در اواخر سال ۹۸ و سرمای بهاره را از جمله مخاطراتی که بخش کشاورزی گیلان با آن مواجه بود ذکر کرد و ابراز داشت: جهاد کشاورزی در گام نخست تحقق شعار جهش تولید تلاش مضاعفی را در راستای تأمین نهاده‌ها و مؤلفه‌های تأثیرگذار بر فعالیت‌های زراعی انجام داد.

وی کاربرد کشاورزی داشتن ۳۰ درصد اراضی گیلان را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه هم‌اینک چیزی حدود ۷۰ نوع محصول کشاورزی در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود تصریح کرد: ۳۵ درصد اراضی تولید برنج کشور در گیلان قرار دارد از طرفی جهاد کشاورزی مصمم است برنامه‌های خود را با شعار جهش تولید هماهنگ کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه طبق برآوردهای انجام شده امسال ۱۵۷ هزار هکتار از اراضی شالیکاری استان به صورت مکانیزه و ماشینی کشت شد ابراز داشت: سال گذشته ۱۴۷ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان مکانیزه کشت شده بودند که امسال به این مقدار ۱۰ هزار هکتار افزوده شد.

الماسی شیوع کرونا در کشور و استان گیلان از یک طرف و مخاطراتی که به این سبب جمع‌های سنتی و نشاکاران دستی را از سوی دیگر تهدید می‌کرد را متذکر شد و خاطرنشان کرد: توسعه مکانیزاسیون که همواره از اهداف عالیه جهاد کشاورزی به حساب آمده است امسال به کمک بخش کشاورزی و فرآیند تولید برنج آمد.

وی عملیاتی شدن تقویم زراعی تولید در استان گیلان را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه کشاورزانی که امسال بر اساس این تقویم نسبت به کشت برنج اقدام کردند از خطر سرمای بهاره نجات پیدا کردند گفت: جهاد کشاورزی وظیفه و رسالتی خطیر در راستای تحقق بیانیه مقام معظم رهبری و عملیاتی شدن شعار جهش تولید دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان استفاده بهینه از نهاده‌ها و بهره‌گرفتن از ارقامی که موجبات تولید بیشتر برنج را فراهم می‌کند لازم و ضروری تلقی کرد و بیان داشت: بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن نیاز سالانه واردات برنج است و باید همین اندازه انجام شود که البته طبق شواهد معمولاً روی ۸۰۰ هزار تن اتفاق می‌افتد.

الماسی از ظرفیت بسیار خوب استان گیلان در عرصه تحقیقات برنج کشور سخن گفت و با اشاره به اینکه امسال ۳۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان زیر کشت ارقام باکیفیت رفت عنوان کرد: توزیع ۶۱ هزار تن کود شیمیای از طریق ۱۵۰ کارگزاری فعال از دیگر تلاش‌های جهاد کشاورزی گیلان برای تحقق شعار جهش تولید است.

راهبرد اقتصاد مقاومتی و شعار جهش تولید که در راستای همان سیاست‌ها توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است بهترین راهکار برای توسعه پایدار کشور، پیشرفت همه‌جانبه اقتصادی و عبور از تحریم‌های دشمن است و در این مسیر تمام دستگاه‌ها و ارکان نظام از جمله نهاد کشاورزی وظیفه‌ای بسیار تعیین کننده بر عهده دارند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار