کد خبر : 31409
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶

گیلان دومین تولیدکننده اقلام دارویی کشور است

گیلان دومین تولیدکننده اقلام دارویی کشور است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به وجود کارخانجات داروسازی بسیار معتبر در این استان گفت:‌ گیلان دومین تولیدکننده اقلام دارویی کشور است.

به گزارش گیلانستان شاهرخ یوسف‌زاده چابک صبح امروز  اظهار داشت: وجود مراکز علمی و تحقیقاتی در کنار فعالیت گسترده کارخانجات داروسازی بسیار معتبر در گیلان این استان را در جایگاه دومین تولیدکننده برتر اقلام دارویی کشور قرار داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از تولید بیش از 90 درصد داروهای مورد نیاز کشور توسط متخصصان داخلی خبر داد و عنوان کرد: دانش تولید انواع داروها روز به روز در کشورمان در حال پیشرفت است به طوری‌که هم‌اکنون تنها برخی اقلام دارویی حساس از خارج کشور تأمین می‌شود.

یوسف‌زاده چابک یکی از دستاوردهای پس از انقلاب اسلامی را جهش بسیار قابل توجه کشورمان در حوزه تولید علم اعلام کرد و افزود: در دهه 80 ایران در حوزه تولید علم در رتبه 60 قرار داشت اما با یک رشد بسیار سریع در دهه 90 جایگاه ایران در این حوزه به رتبه 15 ارتقاء پیدا کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران برای تغییر در شاخصه‌های سلامت رویکرد جدیدی را در پیش گرفتند ابراز داشت: قرار گرفتن علم در اختیار تولید ثروت و رفع نیازهای مردم از جمله اهدافی بود که جامعه پزشکی و علمی کشورمان به خوبی در مسیر آن گام برداشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان استفاده از فناوری‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارتقاء شاخص‌های سلامت کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: محققان کشور در این سال‌ها سعی کردند نتایج دستاوردهای علمی خود را برای ارتقاء سلامت در اختیار مردم کشورمان قرار دهند.

یوسف‌زاده چابک مسمومیت با قرص برنج و اقدام به خودکشی توسط آن را از چالش‌های جدی استان گیلان دانست و اظهار داشت: داروسازان و محققان گیلانی برای جلوگیری از بروز این اتفاقات موفق شدند با تغییر در ترکیبات شیمیایی قرص‌های برنج نسبت به حذف عنصر سیانور آن اقدام کنند.

وی تأسیس دانشگاه‌های علوم پزشکی را یکی از تجارب موفق و از دستاوردهای بزرگ کشورمان در 40 ساله اخیر عنوان کرد و بیان داشت: از سال 64 و با ادغام دانشکده‌های پزشکی و پیراپزشکی با بهداری‌های آن زمان دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور تأسیس شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزایش امید به زندگی هر ایرانی را از دیگر افتخارات به دست آمده نظام سلامت کشور اعلام کرد و گفت: در حالی‌که در زمان قاجار طول عمر افراد از 28 سال فراتر نمی‌رفت اما هم‌اکنون این شاخص سلامت در کشورمان به حدود 74 سال رسیده است.

یوسف‌زاده چابک با تأکید بر اینکه متوسط طول عمر در گیلان برای مردان 75.5 سال و برای زنان به 80 سال رسیده است تصریح کرد: شرایط بسیار خوب آب و هوایی،‌ نوع تغذیه،‌ استفاده از خدمات سلامت و یکسری مؤلفه‌های دیگر در ارتقاء سطح امید به زندگی مردم گیلان نقش دارد.

وی متوسط وجود افرادی با سن بالای 60 در کشورمان را حدود 11.2 درصد اعلام کرد و ابراز داشت:‌ در گیلان این شاخص به 13.2 درصد رسیده است به طوری‌که در رودسر و املش که رکورد دار وجود افراد مسن بالای 60 سال هستند این عدد به ترتیب به 16 و 17 درصد ارتقاء پیدا کرده است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار