کد خبر : 27903
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵

گیلان شاهراه اتصال به اروپا است/ تولید یک‌پنجم ناخالص ملی توسط اصناف

گیلان شاهراه اتصال به اروپا است/ تولید یک‌پنجم ناخالص ملی توسط اصناف

رئیس اتاق اصناف گیلان با بیان اینکه شاهراه اتصال به اروپا است گفت: ‌ 20 درصد ناخالصی ملی توسط اصناف تولید می‌شود، دولت باید در راستای ایفای نقش حمایتی از اصناف ورود کرده و با حذف دستورالعمل‌ها و قوانین مضر به اصناف کمک کند.

به گزارش گیلانستان جلال‌الدین محمد شکریه ظهر امروز در نشست خبری در سالن اجتماعات اتاق اصناف مرکز گیلان با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: خبرنگاران تولیدکنندگان اندیشه در جامعه بوده و در استوار ساختن پایه‌های فرهنگ و تمدن جامعه نقش بی‌بدیلی دارند.

وی با تأکید بر اینکه از دولت انتظار داریم زمینه‌های اشتغال را فراهم کند بیان کرد: در حال حاضر دبیرخانه‌های سه‌گانه بخش خصوصی اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و صنعت و معدن در استان گیلان با یکدیگر تعامل بسیار خوبی دارند و این اتحاد و همدلی در راستای رفع مشکلات بسیار تأثیرگذار است.

رئیس اتاق اصناف گیلان با اشاره به مباحث اخیر مطرح‌شده پیرامون چای گیلان گفت: موانع متعددی درراه کسب‌وکار و تولید بر سر راه قرار دارد و درباره مشکلات پیرامون چای نیز جلساتی برگزارشده تا از عدم صادرات چای جلوگیری شود.

شکریه گیلان را شاهراه اتصال به اروپا دانست و بیان کرد: ظرفیت بسیار بالایی از اشتغال کشور در اتاق اصناف انجام‌شده و در حال حاضر سه میلیون واحد صنفی در کشور مشغول فعالیت و یک‌سوم جمعیت کشور در اصناف مشغول فعالیت هستند.

وی با تأکید بر اینکه اصناف ظرفیت بسیار بزرگی است که در اختیار دولت قرار دارد افزود: اصناف کار رایگان در جامعه ایجاد کرده و این در حالی است که دولت برای ایجاد هر اشتغال باید ۸۵۰ میلیون تومان هزینه کند.

رئیس اتاق اصناف گیلان با بیان اینکه 20 درصد ناخالصی ملی توسط اصناف تولید می‌شود تصریح کرد: ‌دولت باید در راستای ایفای نقش حمایتی از اصناف ورود کرده و با حذف دستورالعمل‌ها و قوانین مضر به اصناف کمک کند.

شکریه به برخی از نقص‌های موجود در نظام بانکی کشور اشاره کرد و گفت: نظام بانکی در بسیاری از کشورها در راستای حمایت از بنگاه‌های کوچک اقتصادی گام برمی‌دارد و نباید بانک‌ها در راستای ایجاد بنگاه‌های اقتصادی ورود کنند.

وی با اشاره به ورود کالای قاچاق از معابر غیرقانونی به داخل کشور بیان کرد: بهترین نوع پوشاک در واحدهای تولیدی داخل کشور در حال تولید بوده اما به‌ناچار و به‌واسطه برخی از مشکلات پوشاک تولیدی با برند کشورهای دیگر عرضه می‌شود و این از مشکلات فرهنگی در این حوزه است.

رئیس اتاق اصناف گیلان با تأکید بر اینکه واحدهای صنفی باید رضایتمندی مشتری را جلب کنند تصریح کرد: قیمت‌گذاری برخی از کالاها باعث شده که هزینه‌های مربوط به تولید بالا رفته و در برخی مواقع واحدهای صنفی به‌ناچار تولید را متوقف کرده و این در حالی است که برخی از اصناف طی پنج سال اخیر هیچ افزایش قیمتی برایشان مصوب نشده است.

شکریه با اشاره به در فعالیت بیش از  100 کارگر در چهار هزار واحد صنفی کشور افزود: در یک واحد توزیع روغن گیلان ۱۲۶ نفر کارگر مشغول فعالیت بوده و دولت باید در راستای حمایت از این نوع اشتغال ورود کند.

وی با تأکید بر اینکه حجیم شدن دولت در عرصه تولید و اشتغال موجب بروز فساد می‌شود گفت: دولت باید به‌آرامی از اقتصاد خارج‌شده و این حوزه را به بخش خصوصی واگذار کند.

رئیس اتاق اصناف گیلان با بیان اینکه برخی از امورات مربوط به واحدهای صنفی بر اساس قانون ۸۵ سال پیش در حال اجرا است تصریح کرد: برخورد با کالاهای قاچاق و بستن معابر غیرقانونی ورود کالا به کشور ازجمله اقدامات مهمی است که دولت باید به آن توجه داشته و ورود کالای قاچاق سم مهلکی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

شکریه با اشاره به موضوع ورود طلا و زیورآلات به داخل کشور گفت: این مسئله اخیراً به‌طورجدی تر مطرح‌شده و این در حالی است از یک سال قبل موضوع تشکیل تعاونی طلا را در گیلان مطرح کرده و متأسفانه تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه با بهره‌گیری از دستگاه‌های پیشرفته طلاسازی می‌توانیم جزو صادرکنندگان این حوزه باشیم افزود: در بخش مالیات ارزش‌افزوده سطح کشور نیز با مشکلات فراوانی مواجه هستیم و قرار بود این قانون به‌صورت پنج‌ساله درباره طلا اجرایی شود اما در حال حاضر ده سال از اجرایی شدن آن می‌گذرد.

رئیس اتاق اصناف گیلان با اشاره به اینکه در شرایط اقتصادی فعلی که ارز به‌عنوان لنگرگاه ثبت اقتصادی شناخته‌شده باید از اصناف حمایت شود گفت: هزینه‌هایی که دولت کاربری آن را در اختیار دارد باید در حوزه صنوف کاهش پیداکرده و یک‌بار دیگر مجموعه معاونت کوچک دراین‌باره در صنعت و معدن و تجارت شکل بگیرد.

شکریه با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی باید به مبحث ارزش افزوده بر طلا ورود کند بیان کرد: منابع سرمایه در گردش در ۶۶۰ هزار واحد تولیدی فنی تعریف‌نشده و این در حالی است که ۹۵ درصد از ماشین‌آلات واحدهای صنفی در داخل کشور تولید می‌شوند و ارزبری بسیار پائینی دارند.

وی با تأکید بر حمایت از کالای ایرانی بیان کرد: اگر قرار است به حمایت از کالای ایرانی بپردازیم باید به صنوف توجه شده و متأسفانه در شرایط فعلی مشکلات فراوانی در این حوزه وجود دارد.

رئیس اتاق اصناف گیلان با اشاره به اینکه در استان گیلان همواره در شرایط بحرانی کالای موردنیاز و ضروری وجود داشته است گفت: متأسفانه اخیراً با کوچک‌ترین شایعه و یا هر اتفاقی مردم به‌جای خرید کالاهای موردنیاز به خرید انبوه روی آورده و این مسئله تبدیل به یک سونامی می‌شود.

شکریه به ناهمگونی عرضه و تقاضا اشاره کرد و افزود: وقتی مابین عرضه و تقاضا همخوانی وجود نداشته باشد یقیناً مشکلات فراوانی ایجادشده و در حال حاضر ستاد مبارزه با احتکار در استان تشکیل‌شده و همه این‌ها اراده‌ای است که در پشت موضوع و به‌منظور کنترل بازار وجود دارد.

وی به استعفا از ادامه همکاری در شورای رشت اشاره کرد و گفت: بنده بر اساس همان قانون قبلی در انتخابات ثبت‌نام کرده و از طرف مردم انتخاب و با پیروی از همان قانون نیز شهردار انتخاب کردیم.

رئیس اتاق اصناف گیلان افزود: پس از انتخابات با مصوبه‌ای که مطرح شد به‌ناچار باید بین ادامه فعالیت در اتاق اصناف و شورا یک گزینه را انتخاب می‌کردم و این موضوع برایم بسیار سخت و ناگوار بود.

شکریه با تأکید بر اینکه در هر جایگاهی که باشم سرباز شهر رشت هستم بیان کرد: خودم را وامدار این شهر می‌دانم و در هر جایگاهی که باشم از رشت دفاع می‌کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار