کد خبر : 72767
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 آبان 1400- 28: 14

در نشستی سه‌جانبه؛

گیلان مرکز تبادلات بین‌المللی کشورهای عضو اوراسیا و پیمان شانگهای

گیلان مرکز تبادلات بین‌المللی کشورهای عضو اوراسیا و پیمان شانگهای

در نشست سه‌جانبه بین عضوی از مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، اتاق بازرگانی گیلان و همچنین انجمن کارآفرینان و سرمایه‌گذاران، بر ضرورت افزایش بهره‌وری از پیمان‌های اقتصادی ایران با اوراسیا و پیمان شانگهای تأکید شد.

به گزارش گیلانستان، پیش از ظهر امروز احمد دنیامالی، نماینده بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی با حضور در اتاق بازرگانی گیلان با هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان و اصغر امانی رئیس انجمن کارآفرینان و سرمایه‌گذاران منطقه آزاد حول محور استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی و صادراتی گیلان برای استان و کل کشور در حوزه فعالیت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیمان شانگهای، چگونگی نقش‌آفرینی گیلان در توسعه صادرات ایران گفتگو کردند.

در این نشست همچنین طرفین امکانات موجود استان گیلان به‌ویژه تأسیسات بندری، گمرک راه‌آهن، مرزهای زمینی، خطوط کشتیرانی و ناوگان حمل‌ونقل دریایی همراه با توانمندی‌های تولیدی گیلان و استان‌های هم‌جوار، به‌ویژه برخورداری از منطقه آزاد انزلی به‌عنوان بزرگ‌ترین ظرفیت اقتصادی شمال ایران و به‌عنوان مرکز ثقل این تبادلات و چگونگی بهره‌مندی از زیرساخت‌های تجاری و اقتصادی را موردبررسی قرار دادند.

دنیا مالی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این دیدار به همگرایی مابین نمایندگان استان گیلان و دستگاه‌های دولتی به‌ویژه استانداری همراه با ایجاد جذابیت‌های اقتصادی در گیلان برای تولیدکنندگان استان و کشور تأکید کرد.

 وی از اعلام آمادگی نمایندگان گیلان برای گشایش در حوزه تجارت و بازرگانی برای فعالان اقتصادی خبر داد و گفت: همه نمایندگان استان گیلان برای رونق تجارت و صادرات به‌طور جمعی آماده همکاری و حمایت از بخش خصوصی هستند.

تیزهوش تابان و امانی نیز در این نشست به‌ضرورت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی، تولیدی و بازرگانی اشاره و بر آمادگی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی به‌ویژه فعالان منطقه آزاد انزلی برای ایجاد تحرک در حوزه‌های اقتصادی، تولیدی و بازرگانی تأکید کردند.

همچنین در این نشست ظرفیت‌سازی سازمان منطقه آزاد انزلی برای حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان و دیدگاه‌های بخش خصوصی مطرح و موردبررسی و تبادل‌نظر قرار گرفت.

برنامه‌ریزی صادراتی بلندمدت و هدف‌گذاری برای ایجاد برنامه‌های صادراتی با یک چشم‌انداز مالی از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست به آن تأکید شد و در این رابطه مقرر شد که نقشه راه استان گیلان به کشورهای عضو اوراسیا و پیمان شانگهای به‌زودی ترسیم و بر اساس آن تمهیدات لازم اندیشیده شود.

حوزه اوراسیا و پیمان شانگهای و پتانسیل استان در حوزه یادشده در صدر گفتگوی این نشست قرار داشت.

خردادماه سال ۱۳۹۸ بود که تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا با مصوبه مجلس وارد فاز اجرایی شد و در پنج آبان همان سال موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اروپا – آسیا (اوراسیا) به امضا رسید تا گامی مهم در عرصه تجارت خارجی ایران و گسترش مبادلات با همسایگان شمالی باشد.

ازآنجایی‌که یکی از اهداف مهم موافقت‌نامه‌های تجاری، ایجاد تسهیلات و حذف قوانین دست‌وپا گیر برای تجار و سرمایه‌گذاران است؛ امضاء آن موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی و ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا هم منجر به توسعه روابط اقتصادی ایران و اتحادیه اوراسیا شد که به اعتقاد کارشناسان می‌تواند به هاب منطقه‌ای ایران کمک کرده و کریدور شمال-جنوب را تقویت کند.

پیوستن ایران در سال جاری به عضویت کامل سازمان همکاری‌های شانگهای در اجلاس سال جاری تاجیکستان با موقعیت جغرافیایی کشورمان در آسیا با ابتکار کمربند راه، اتحادیه اوراسیا و کریدور شمال جنوب در حوزه زیرساختی می‌تواند در تقویت اتحاد کشورهای منطقه و پیونددهنده شرق و غرب آسیا و تقویت صلح نقش ایفا کند. وجود این بستر و موقعیت آینده استان با تحول روبرو خواهد بود و برای تحقق آن همگرایی، لازمه رسیدن به این مهم است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار