کد خبر : 84759
تاریخ انتشار : شنبه 26 آذر 1401- 03: 15

گیلان نیازمند تداوم صرفه جویی در مصرف برق برای گذر از زمستانی سرد

گیلان نیازمند تداوم صرفه جویی در مصرف برق برای گذر از زمستانی سرد

.

به گزارش گیلانستان به نقل از ایرنا، گیلان دارای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک برق است و هدف از برنامه‌های مدیریت مصرف، خوب مصرف کردن و اجتناب از مصرف بی رویه است. گیلان همه ساله بدلیل اقلیم و هوای شرجی شرایط سختی را در گذران روزهای تابستان طی می کند اما امسال این تابستان را بدون خاموشی و مشکلی جدی سپری کرد؛ بطوریکه قریب به ۸۰۰ هزار مشترک گیلانی مشمول تخفیف بهای برق مصرفی شدند و در مجموع نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان پاداش در قالب تخفیف به مشترکین پرداخت شد.

 

صرفه جویی برای گذر از زمستان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان گفت: وفاق و همدلی مسئولان استان و همکاری خوب مردم در استان برای گذر از پیک تابستانی شایسته تقدیر است و اینک در آستانه فصل سرد و برای گذر از زمستانی آرام و گرم باز هم نیازمند صرفه جویی در مصرف برق هستیم.

محمد تقی مهدی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: امسال تمام تلاش مسئولان استان برای مدیریت بهینه مصرف برق در گیلان به صورت عملیاتی و جهادی در راستای رضایتمندی مردم است تا شرایط پایدارتری نسبت به گذشته فراهم شود.

وی اظهار داشت: این موضوع مهم در کنار تلاش شبانه روزی کارکنان توزیع برق گیلان و مردم شریف استان تجربه ای موفق و بی نظیر را در تابستان رقم زد و اینک با توجه به سرمای هوا در فصل زمستان مصرف سوخت در کشور روند افزایشی داشته که این موضوع محدودیت هایی را برای تولید برق در نیروگاه ها ایجاد می کند و نیاز به همراهی همه جانبه برای جلوگیری ازخاموشی های احتمالی ضروری است.

تقی زاده گفت: پیرو پیگیری های شرکت توانیر مبنی بر مدیریت بار در فصل زمستان با توجه به کمبود سوخت گاز برای نیروگاه ها و معضلات زیست محیطی سوخت مایع ضروری است که همه مشترکان همکاری خود را در مدیریت مصرف برق ادامه دهند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان یادآور شد: بر پایه دستورالعمل ابلاغی از سوی شرکت توانیر، گیلان در منطقه گرمسیری چهار قرار دارد و الگوی مصرف برق خانگی در این استان در ماه‌های گرم سال (۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور) تا ۴۰۰ کیلووات ساعت و برای ماه‌های عادی یا غیر گرم سال تا ۲۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده است.

مهدی زاده خاطرنشان کرد: بر این مبنا اگر مشترکان برق می توانستند در ماه‌های گرم سال مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داده و به زیر الگوی مصرف برسانند، به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف معادل قیمت تامین برق یعنی ۵۰۰ تومان پاداش گرفته و از دولت بستانکار می‌شوند.

وی درخصوص افزایش بهای برق پرمصرف‌ها نیز اظهار کرد: برای مثال اگر مشترک خانگی تا ۱.۵ برابر الگو مذکور در ماه مصرف داشته باشد (برای مصارف مازاد بر الگو) ملزم به پرداخت ۱.۵ برابر قیمت تامین برق است و اگر از ۱.۵ تا ۲ برابر الگو برق مصرف کند (برای مصارف مازاد بر الگو) ۲.۵ برابر قیمت تامین برق برای وی محاسبه می‌شود و اگر میزان مصرف برق او از ۲ برابر الگو بیشتر باشد، (برای مصارف مازاد بر الگو) ۳.۵ برابر قیمت تامین برق برای او محاسبه خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت توزیع برق گیلان گفت: مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت کنند شامل هیچ‌گونه افزایش نرخی نمی شوند.

تقی زاده افزود: برنامه های کاهش پیک سال جاری عمدتا مشوق محور بودند و این مساله همراهی و همکاری مشترکین را به همراه داشت.

وی اضافه کرد: این همراهی و همکاری به ویژه در بحث رعایت الگوی مصرف مذکور در استان گیلان بی نظیر و کم سابقه بود.

 

 

گذر از زمستان نیز نیازمند صرفه جویی در برق است

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان نیز اعلام کرد: با تمهیدات اندیشیده شده برق استان حتی برای گذران زمستانی سخت بدون کمترین خاموشی آماده است اما همچنان باید همراهی مردم را در کنار خود داشته باشیم.

بهمن داراب‌زاده افزود: با تلاش، تعامل و هم‌افزایی، تابستانی کم نظیر را به لحاظ تامین انرژی برق و بدون خاموشی سپری کردیم و اکنون در تلاشیم تا مصرف کنندگان، زمستانی بی دغدغه را تجربه کنند.

وی تاکید کرد: ماموریت شرکت برق منطقه ای تامین برق پایدار و مطمئن بعنوان نیاز ضروری مردم است.

 

۲هزار و ۱۱۷ روستای گیلان از گاز طبیعی برخوردارند

همه شهرها و ۲ هزار و ۱۱۷ روستای گیلان از گاز طبیعی برخوردارند که به گفته مدیر عامل شرکت گاز گیلان این شرکت در تلاش است تا ۳۴ روستای صعب العبور و کوهستانی دیگر را به شبکه گاز متصل نماید.

جمال نیکویی با اشاره به بالاتر بودن درصد برخورداری گاز در گیلان نسبت به متوسط کشوری، اظهار داشت: هم اکنون ۹۹.۹ درصد خانوارهای شهری و ۹۶.۸ درصد خانوارهای روستایی استان دارای گاز هستند که میزان کشوری آن در بخش شهری ۹۷.۶ و در بخش روستایی ۸۵ درصد است.

وی درخصوص مقاوم سازی و پایداری شبکه های گاز برای مواجهه مناسب با فصل سرما بیان کرد: این شرکت هر ساله در فصل گرم سال بر اساس برنامه ریزی، همه ایستگاه ها و تاسیسات گاز را مورد تعمیرات اساسی قرار می دهد تا احتمال افت فشار گاز در فصل سرما به حداقل برسد.

مدیرعامل شرکت گاز استان افزود: علاوه بر تعمیرات مستمر این شرکت با اتصال خطوط تغذیه و توزیع شهرها به یکدیگر (رینگ کردن) موجب افزایش ضریب پایداری جریان گاز در استان شده است.

نیکویی درخصوص مصرف گاز استان در مقایسه با مصرف گاز کشور بیان کرد: ۳.۸ درصد از کل مشترکین گاز کشور مصرف کنندگان گاز طبیعی گیلان هستند که این تعداد مصرف کننده حدود ۳.۲ درصد از مجموع گاز کشور هستند.

مدیرعامل شرکت گاز گیلان با بیان اهمیت استانداردسازی منازل برای نگهداشت گرما و جلوگیری از هدر رفت انرژی گفت: رعایت کردن مبحث ۱۹ مجموعه مقررات ملی ساختمان توسط سازندگان می تواند تا حد بسیاری سبب کاهش مصرف گاز شود.

وی با اشاره به ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور اظهار داشت:شرکت گاز برای مقابله با این مشکل برنامه های مختلفی همچون جایگزینی بخاری های فرسوده با بخاری های جدید با راندمان بالا، استفاده از کنتورهای هوشمند و اصلاح و بهینه سازی رایگان موتورخانه‌های واحدهای مسکونی و تجاری را در دستور کار خود دارد.

جمال نیکویی با تاکید بر سرویس دوره ای وسایل گازسوز از همه مشترکین و مصرف کنندگان گاز طبیعی درخواست کرد تا به صورت مستمر سلامت دستگاه های گازسوز، شیر و شیلنگ گاز و مجرای دودکش را مورد بررسی قرار دهند.

 

جزئیات تعرفه جدید گاز خانگی

 

آئین‌نامه اجرایی بند «ک» تبصره ۱۵ بودجه ۱۴۰۱ درخصوص افزایش تعرفه گازبها و طرح‌های تشویقی آن، به وزارت نفت ابلاغ شد.

 

به گزارش روابط عمومی گاز گیلان در این آئین‌نامه که به تصویب هیأت وزیران رسیده برای مشترکان پرمصرف و بسیار پرمصرف گاز نیز جریمه‌هایی در نظر گرفته شده که از ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱ به اجرا درآمده است.

 

همچنین ماه های سرد سال از تاریخ ۱۶ آبان ماه لغایت ۳۱ فروردین ماه سال بعد و ماه های گرم سال از یکم اردیبهشت ماه لغایت ۱۵ آبان ماه هر سال تعیین می گردد. لازم به ذکر است نرخ های یاد شده بدون احتساب مالیات و عوارض دریافتی به موجب قوانین است.

 

در ذیل نرخ های فصول سرد و گرم و همچنین اقلیم بندی شهرهای استان گیلان را مشاهده می فرمایید.

شرکت گاز استان گیلان خبر افزایش ۱۶ درصدی مصرف گاز در روزهای اخیر را اعلام کرده بود و از پایش گسترده دمای ادارات، بانک‌ها و مدارس استان خبر داده بود.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار