کد خبر : 38461
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 تیر 1398- 49: 16

معاون پیشگیری از وقوع جرایم دادگستری گیلان:

گیلان چهارمین استان در حوزه نگهداری و فروش مواد مخدر است

گیلان چهارمین استان در حوزه نگهداری و فروش مواد مخدر است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم دادگستری گیلان گفت: گیلان رتبه ۴ کشوری در زمینه حمل، نگهداری و فروش مواد مخدر را دارد.

به گزارش گیلانستان احمد آقایی صبح امروز در همایش دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه درمان اعتیاد در رشت اظهار داشت: اعتیاد یک پدیده‌ خانمان‌سوز است و امروزه متخصصان معتقد هستند اعتیاد به‌عنوان یک بحران‌ سنگین بیش از ۱۷۰ کشور را به‌طور مستقیم درگیر کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم دادگستری استان گیلان گفت: امروزه کسی از اثرات شوم مواد مخدر کاملا دور نیست و حل این معضل اجتماعی به‌عنوان یک خطر جدی، نیازمند یک عزم جدی و همگانی است و همه نهادها و مسئولان و همچنین خانواده‌ها بایستی در این راستا تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه انواع بیماری‌ها، تصادفات و مواد مخدر از جمله مهم‌ترین عوامل تهدید کننده سلامت بشر هستند تصریح کرد: از آنجایی که مواد مخدر در باور مردم به معنای مواد افیونی است، قانونگذار اعتیاد را جرم تلقی می‌کند اما در برخورد با آن نگاه افتراقی و ترحم‌آمیز دارد.

آقایی افزود: طبق قانون ابتدا به معتاد که براساس عوامل مختلف درگیر اعتیاد شده است، فرصت داده می‌شود و اگر معتاد در جهت اصلاح و توانمندسازی خود گام بردارد از طرف قانون حمایت می‌شود اما اگر فرد لجاجت به خرج دهد مجرم تلقی می‌شود و قانون با وی برخورد می‌کند.

وی در رابطه با عوامل موثر در ابتلای یک فرد به اعتیاد گفت: عوامل انسانی ازجمله غفلت متولیان تربیتی فرد مثل خانواده و بی‌توجهی نهادهای اجتماعی و حاکمیتی از مهم‌ترین عوامل موثر در ابتلای افراد به اعتیاد هستند؛ یکی از موثرترین عوامل در افزایش اعتیاد در جامعه بیکاری است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم دادگستری استان گیلان بیان کرد: اگر فرد معتاد حامی نداشت، قانون دولت و حاکمیت را موظف به حمایت از او می‌کند و قوه‌قضائیه نیز طی چند سال اخیر با الگو گرفتن از کشورهای مختلف، دادگاه درمان‌مدار را به‌عنوان یک الگوی درمانی موثر اجرا کرده است.

آقایی با بیان اینکه دادگاه درمانی ۲ سال است که در ۵ استان کشور اجرا می‌شود خاطرنشان کرد: استان گیلان در این رابطه رتبه نخست را دارد زیرا تعداد معتادان کارتن‌خواب طی این ۲ سال در سطح استان بسیار کم شده است و در این طرح کرامت و حقوق انسانی در برخورد با معتادان رعایت می‌شود.

وی موفقیت سازمان بهزیستی را در گرو آن دانست که شورای هماهنگی استان گیلان نگاه پیشگیرانه و حمایتی دررابطه با درمان معتادان داشته باشد و تصریح کرد: درمان اعتیاد در گذشته تنها جنبه درمانی و اجتماعی داشت اما هم‌اکنون حفظ سلامتی فرد و جامعه در اولویت است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم دادگستری استان گیلان گفت: استان گیلان در زمینه حمل، فروش و نگهداری مواد مخدر رتبه ۴ و در بحث استعمال مواد مخدر نیز رتبه ۱۵ کشوری را دارد و این آمار نشان می‌دهد که وضعیت استان گیلان نسبت به برخی استان‌ها در کشور بهتر است.

آقایی با اشاره به عوامل موثر در کاهش آمار اعتیاد اظهار داشت: ابتدا والدین وظیفه دارند که در تربیت درست فرزندان خود کوشا باشند زیرا امروزه مواد مخدر همه افراد در سنین مختلف را تهدید می‌کند و دولت نیز با برنامه‌ریزی در جهت ایجاد اشتغال گام بردارد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار