کد خبر : 2816
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 دی 1394- 36: 20

یازدهمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گیلان برگزار شد + تصاویر

یازدهمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گیلان برگزار شد + تصاویر

جلسه هیات امنای استان گیلان در ادامه برگزاری اجلاس هیات‌های امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی، با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، استاندار گیلان و سایر اعضا برگزار شد.

به گزارش درگیلان، دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در این جلسه گفت: «در این جلسه مقرر شده است برنامه بودجه سال ۱۳۹۵ دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان بررسی و گزارشی از عملکرد این استان در بودجه سال ۱۳۹۳ و برنامه های در دست اجرای سال ۱۳۹۴ ارائه شود.»

او تاکید بر تدوین بودجه‌های مبتنی بر برنامه‌ریزی در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و از مسئولان واحدهای استان گیلان خواست در این زمینه تلاش کنند و حتما ردیفی در بودجه خود برای تکمیل طرح‌های عمرانی اختصاص دهند.

میرزاده اساس کار در دانشگاه آزاد اسلامی را واقع‌گرایی دانست و گفت: «حرکت واقع‌گرایانه و با برنامه‌ریزی اصولی باعث افزایش اثربخشی واحدها در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه می‌شود.»

او افزود: «خوشبختانه بر خلاف تبلیغات سوء رقبا علیه دانشگاه آزاد اسلامی، امروز می‌بینم که بیش از ۱۰۳هزار نفر برای کنکور دکتری و بیش از ۴۰۶ هزار نفر برای کنکور کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند.»

میرزاده این آمار را نشان‌دهنده این مساله دانست که جامعه علمی کشور تفاوت بین جریان‌سازی و شعارهای سیاسی و واقعیت‌های رو به رشد دانشگاه آزاد اسلامی را به خوبی می‌دانند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه جلسه به جذب بیش از ۱۰هزار عضو هیات علمی در دو سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا دو سال آینده هم بیش از ۱۱هزار عضو هیات علمی به مجموعه اعضای هیات علمی تمام وقت این دانشگاه افزوده خواهد شد. به این ترتیب دانشگاه آزاد اسلامی به یک گنجینه بزرگ علمی و مرجع و مأمن اشتغال‌زایی، برای فارغ‌التحصیلان کشور تبدیل شده است.»

میرزاده هم‌چنین به تدوین طرح آمایش سرزمینی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: «این سند که شامل ۳۱ برش استانی است برای تایید به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است. در این سند با توجه به پتانسیل‌های دانشگاه آزاد اسلامی اعم از استادان، آزمایشگاه‌ها، تجهیزات و فضاهای آموزشی و پژوهشی،پیشنهاد شده است که این دانشگاه ۶۰درصد از بار آموزش عالی کشور را تا افق ۱۴۰۴ به عهده بگیرد.»

او افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی با توانمندی‌هایی از جمله طرح ساها، طرح شفا، طرح تجمیع، داشتن فضاهای آموزشی وسیع، دارا بودن بیش از ۷۰ هزار عضو هیات علمی تمام‌وقت، نیمه‌وقت و مدعو می‌ تواند بار سنگینی را از دوش دولت بردارد.»

او به تقاضای بالایی که برای تحصیلات تکمیلی در کشور وجود دارد اشاره کرد و گفت: «اگر نتوانیم پاسخگوی این نیاز اجتماعی باشیم متقاضیان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند و نتیجه این امر خروج ارز از کشور، دو پوسته شدن فرهنگ مهاجران و آباد کردن دانشگاه‌های درجه ۲ و ۳ کشورهای منطقه با پول خانواده‌های ایرانی خواهد شد.»

ایجاد امکان ادامه تحصیل برای مشتاقان آموزش عالی توسط دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد بیش از نیمی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی شاغل هستند و ادامه داد: «یکی از اقدامات مهم دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد امکان ادامه تحصیل برای مشتاقان آموزش عالی است و این تقاضای بالا برای تحصیلات تکمیلی یک تقاضای اجتماعی همراه با منزلت‌خواهی اجتماعی است.»

او تاکید کرد که وظیفه ذاتی دانشگاه ایجاد اشتغال نیست و افزود: « اما دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه خود می‌داند برای اشتغال فارغ‌التحصیلان برنامه‌ریزی کند. در این زمینه اجرای طرح شفا و تاسیس مراکز رشد در واحدها زمینه‌سازی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان است.»

میرزاده گفت: «در جوامع پیشرفته بیش از ۵۵درصد از از جمعیت کشور دارای تحصیلات آموزش عالی هستند. این در حالی است که در ایران و پس از توسعه‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی در حوزه آموزش عالی رخ داد تنها ۱۴.۴ درصد از جمعیت کشور دارای تحصیلات آموزش عالی هستند.»

او بالا رفتن سطح علمی جامعه را باعث بالا رفتن سطح فرهیختگی جامعه دانست و گفت: «به تبع بالا رفتن سطح فرهیختگی، سطح فرهنگی جامعه هم بالا می‌رود و نتیجه این امر کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و کاهش هزینه‌های ملی خواهد شد.»

میرزاده گفت: «بررسی‌ها حاکی از آن است که میزان تاثیرپذیری دانشجویان از استادان ۷۰درصد است، اما یک استاد حق‌التدریس که حضور چندساعته در دانشگاه دارد نمی‌تواند مانند یک استاد تمام‌وقت موثر باشد. بنابراین تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید استاد تمام‌وقت استخدام کنند. امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان بتواند با تلاش و کوشش به یکی از واحدهای موفق دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل شود.»

واحدهای دانشگاهی تبدیل علم به ثروت را از اهداف اصلی خود قرار دهند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی علم نافع و تبدیل علم به ثروت را از تاکیدات مقام معظم رهبری خواند و از مسئولان واحدهای دانشگاهی خواست که این موضوع را از اهداف اصلی خود قرار دهند.

او همچنین به طرح «شفا»ی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «در اجرای طرح شهرک‌های فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کلیه موارد علمی، پژوهشی، تجاری، صنعتی و خدماتی و مسکونی در نظر گرفته شده است. همچنین پیش‌بینی شده است که در این اراضی برای اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه نیز مسکن ساخته شود.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار