کد خبر : 29085
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 شهریور 1397- 28: 19

یک سرباز، یک استاندار؛ از شعار مبارزه با تبعیض تا حمایت از ویژه خواری به سبک سالاری! + اسناد

یک سرباز، یک استاندار؛ از شعار مبارزه با تبعیض تا حمایت از ویژه خواری به سبک سالاری! + اسناد

جناب آقای سالاری! مردم شریف گیلان، مردمی فهیم، نجیب و آگاهند و انتظار دارند که مسئولانشان نیز با علم بر این موضوع، در گفتار و کردار برخورد نمایند، نه اینکه شعورشان را به سخره گیرند.

به گزارش گیلانستان، تبعیض و بی عدالتی دو عنصر مهم بروز بی اعتمادی در جامعه است و این بی اعتمادی زمانی تشدید می شود که کارگزاران دولتی، خود عامل این فاصله و باعث شکل گیری آن محسوب شوند. شاید موضوع یک امریه سربازی و سرنوشت خدمتی آن آنقدر مهم و حائز اهمیت نبود که رسانه ها و پایگاه های خبری بدان بپردازند و در شرایط عادی، به نظر نمی رسید کسی شیوه انتخاب آنان را زیر سوال ببرد اما وقتی آن امریه، مشاور جوان استاندار باشد و با سهمیه مناطق محروم (بخشداری ماسال)در محل استانداری خدمت نماید، حق اعتراض و سوال پیرامون چگونگی انتخاب وی وجود خواهد داشت و این حق زمانی تشدید می شود که شیوه خدمت امریه، برخلاف نظرات وزارت کشور و ستاد کل نیروهای مسلح بوده و استانداری نیز بر حرف خود پافشاری نماید.

مصطفی سالاری استاندار گیلان در نشست ها و سخنرانی های مختلفی این موضوع را بیان کرد؛ که چنانچه تبعیضی از من دیدید با صدای بلند بیان کنید و همچنین تاکید ویژه وی در استفاده از شعار مبارزه با رانت خواری و ویژه خواری بر کسی پوشیده نیست. حال امروز در راستای راستی آزمایی همین شعارها و برگرفته از سخنان خود ایشان مواردی مطرح می شود که الزاما افکار عمومی خواستار تعیین تکلیف آن است. آنچه که شعار دولت تدبیر و امید در شفافیت و راست گویی است، در استان گیلان، تحت این موضوع در بوته آزمایش قرار گرفته است.

پس از حضور مصطفی سالاری به عنوان استاندار در اوایل مهرماه ۱۳۹۶، کمتر از ده روز از انتصاب، فرشاد نوروز پور، فعال سیاسی و عضو ستاد انتخاباتی حسن روحانی را به عنوان مشاور جوان استاندار منصوب نمود. این انتصاب در حالی انجام می شد که فرشاد نوروز پور در وضعیت آماده به اعزام خدمت سربازی تلقی گردیده و با استفاده از سهمیه ۷۰% پیش بینی شده امریه در مناطق محروم، توسط سالاری به معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور معرفی گردد تا از تاریخ اعزام یعنی ۱/۱۰/۱۳۹۶ ترتیبات امریه وی در منطقه محروم بخشداری ماسال کارسازی شود. این مکاتبه که در مورخ ۱۱/۸/۱۳۹۶ خطاب به معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور تنظیم شد حاوی سه تعهد مهم است:

  • ۱-مشمول به عنوان سهمیه مناطق محروم می باشد.
  • ۲-مشمول متعهد به رعایت قوانین و مقررات نیروهای مسلح و بخشنامه و دستورالعمل های صادره از سوی ستاد کل نیروهای مسلح می باشد.
  • ۳-از بستگان سببی و نسبی کارکنان شاغل در استانداری نمی باشد.

بنابراین استاندار گیلان و مشاور جوان وی با علم بر سه موضوع یاد شده و آگاهی از ضوابط و مقررات ستاد کل نیروهای مسلح در موضوع امریه سربازی، شرایط امریه را پذیرفت و بدین ترتیب با اخذ تعهد از مشمول سربازی، نوروزپور را بدین امر معرفی نمود.

 

 

در ادامه با توجه به استمرار حضور مشاور جوان استاندار و امریه مناطق محروم در محل خدمتی استانداری و علیرغم اینکه اکثر امریه های مشابه که در ستاد استانداری مشغول بکار بودند، به محل های خدمتی خود اعزام شدند، این تبعیض و عدم تمکین به مقررات ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح باعث شد تا اعتراضاتی پدید آید. این اعتراضات ناشی از تبعیض و عدم توجه استانداری و شخص مشمول امریه به ضوابط و تعهدات اخذ شده صورت پذیرفت که بازتابی رسانه ای به همراه داشت و باعث شد تا وزارت کشور طی مکاتبه ی “آنی” در تاریخ ۷/۶/۱۳۹۷ موضوع استنکاف از تعهدات را متذکر گردد و بیان دارد استانداری در اسرع وقت نسبت به جابجایی امریه به محل خدمت مصوب اقدام و هشدار دهد؛ استنکاف، لغو امریه را به دنبال خواهد داشت.

 

بر اساس ماده ۳۴ نظامنامه و دستورالعمل حفاظت اسناد و مدارک طبقه بندی شده صادره نهاد ریاست جمهوری، برای مکاتبات “آنی“، بلافاصله می بایست نسبت به تهیه پاسخ و ارسال آنها اقدام شود. کما اینکه در این خصوص هیچ اقدامی از سوی استاندار گیلان معمول نگردید و فرشاد نوروزپور کما فی السابق به استمرار حضور خود در محل ستاد استانداری ادامه داد. در ادامه، ۷ روز بعد یعنی ۱۴/۶/۱۳۹۷ مکاتبه ای از معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور واصل گردید که طی آن با اشاره به تذکر قبلی و مکاتبه ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر لغو امریه آقای فرشاد نوروز پور، تسویه حساب وی را از استاندار خواستار شد که این موضوع نیز با استنکاف استانداری گیلان مواجه و سالاری طی مکاتبه مورخ ۲۰/۶/۱۳۹۷ با آن معاونت مطالب جدیدی را مطرح نمود که به لحاظ اهمیت موضوع و پافشاری استاندار گیلان بر حضور این امریه در استانداری حائز اهمیت است.

 

سالاری در بند ۲ مکاتبه خود بیان داشته است:

“از بین ۲۳ نفر نیروی امریه، تمرکز خاص بر یکنفر از آنان و انعکاس موضوع به ستاد کل نیروهای مسلح، از فضای سیاسی و رقابت های درون احزاب و گروه های استان و مخالفت احراز نمایندگان محترم استان با ایشان نشات می گیرد که اینجانب وظیفه داشتم حداقل تبعیضی علیه ایشان به این دلیل- در مقایسه با سایر امریه ها- قائل نشوم و در همان فرایند و مشابه دیگران و عادلانه اقدام نمایم.”

 

آقای استاندار در این زمینه لازم است به این شائبه ها پاسخ دهند که:

  • ۱- آیا اعزام سایر امریه ها مستقر در استانداری به مناطق محروم پیش بینی شده برایشان و استمرار حضور آقای فرشاد نوروز پور مصداق تبعیض در مقایسه با سایر امریه ها محسوب نمی شود؟
  • ۲- بر فرض پیگیری برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حسب وظیفه نظارتی آنها، زمانی که تنها یک نفر از ۲۳ نفر نیروی امریه در محل پیش بینی شده خدمتی خود حضور ندارد آیا بکارگیری عناوین و توصیفاتی چون: سیاسی، درون حزبی، رقابتی برای هر شخص یا اشخاصی که موضوع این تبعیض را پیگیری می کنند شایسته است؟ مگر شما نگفتید تبعیض را با صدای بلند فریاد بزنید اما حالا برای آن شرایط تعیین می کنید؟!
  • ۳- این چه عدالتی است که تاکید بر آن دارید، در حالی که ۲۳ نفر امریه تنها یک نفر، و آن هم مشاور جوان شما هنوز در محل استانداری خدمت خود را سپری می نماید و زیر چتر حمایتی جنابعالی از مواهب و امکانات استانداری برخوردار است؟

آقای سالاری در بند ۳ مکاتبه خود، عدم فرصت اقدام، در فاصله میان نامه تذکر وزارت کشور(۷/۶/۱۳۹۷) و نامه لغو امریه دارند(۱۴/۶/۱۳۹۷) را بهانه نمودند، در حالیکه همانطور گفته شد: در مکاتبات آنی باید بلافاصله اقدام صورت پذیرد، اما ۷ روز و یا به قول ایشان ۵ روز، برای تجزیه و تحلیل و اقدام در خصوص موضوع مکاتبه کم بوده؟ آیا منظورتان این بود که تا زمان رسیدن به یک راه حل برای برون رفت از این معضل و یا حتی تا پایان خدمت امریه، می بایست صبر نمود؟!

استاندار گیلان در بند ۴ مکاتبه خود، با مداقه در قوانین و بررسی های ژرف حقوقی به ماده ۶۸ قانون نظام وظیفه استناد نمودند که بکارگیری امریه مذکور در محل دیگری قابل تحقق بوده است! این در حالی است که اگر این دانشجوی دکترای حقوق به فراز اول ماده ۶۸ قانون اصلاح قانون نظام وظیفه عمومی مصوب ۱۳۹۰ دقت نماید و همچنین، مقدمه دستورالعمل امریه سربازی مصوب ستاد کل نیروهای مسلح را با آن برابری نماید، متوجه خواهد شد که سهمیه ۷۰% مناطق محروم مجزا از ۳۰% سهمیه نخبگان و ممتازین پیش بینی شده است و از آنجائیکه بر اساس تعهد معموله فرشاد نوروز پور، امریه مناطق محروم است، به استناد بندهای ۱۲ و ۲۱ ماده ۱ بخش سوم

این دستورالعمل، جابجایی محل خدمت وی ممنوع می باشد.

اما فارغ از مباحث یاد شده موارد دیگری نیز در بحث استمرار امریه فرشاد نوروزپور قابل طرح است. وی که به عنوان فعال سیاسی و مسئول خبرگزاری گیل نگاه و نیز مشاور جوان استاندار، طبیعتاً می بایست به صورت جناحی و حزبی عمل نماید، کما اینکه پذیرش وی به عنوان مشاور جوان و امریه سربازی را می توان هدیه دولت بمنظور حمایت های انتخاباتی وی قلمداد نمود. همچنین با توجه به سخنان اخیر سالاری در جلسه با حضور معاون پیگیری امور استانهای دفتر ریاست جمهوری، مبنی بر عدم استفاده از نیروهای غیر همسو در مناصب و مسئولیت ها، بدیهی به نظر می رسد که مشاور جوان نیز می بایست حائز این توصیفات باشد. فلذا ارایه دیدگاه های سیاسی فرشاد نوروزپور در این خصوص به ویژه موضع گیری اخیر وی علیه بیانات آیت الله اعلم الهدی نماینده مقام معظم رهبری در استان خراسان رضوی، این سوال را مطرح می نماید که آیا سرباز امریه که در دوره خدمت خود، تابع قوانین نظامی است، می تواند گرایشات سیاسی اجرایی در جایگاه رسمی داشته و فعالیت جناحی سیاسی معمول دارد؟ موضوعی که در تبصره ذیل بند ۲۹ ماده ۱ فصل سوم دستورالعمل امریه سربازی ستاد کل نیروهای مسلح برای آن لغو امریه را پیش بینی کرده است.

استاندار گیلان چرا خود به توصیه ای که خطاب به منتقدین انتصاب چهار بخشدار غیر مستخدم، در پیگیری مسایل مهم استان از قبیل پروژه ها و… نمودند، مکلف نیست و با اصرار غیر موجه بر استمرار امریه مشاور جوان خود و استنکاف از اجرای مکاتبات وزارت کشور و ستاد کل نیروهای مسلح، عامدانه تحقق تبعیض، ویژه خواری و ناعدالتی، که خود شعار مبارزه با آن را سر می داد را در اذهان افکار عمومی متبادر می سازد. جناب آقای سالاری! مردم شریف گیلان، مردمی فهیم، نجیب و آگاهند و انتظار دارند که مسئولانشان نیز با علم بر این موضوع، در گفتار و کردار برخورد نمایند، نه اینکه شعورشان را به سخره گیرند.

منبع: رویدادگیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ناشناس دوشنبه , ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۹:۳۵

با سلام

تمام امريه ها قرباني همين يك نفر ادم متخلف شده اند

سه ماه هست به هيچ كدام از امريه ها كه براساس قانون در نژمحل خدمت خود حاضر شده اند حقوق پرداخت نشده است اما استاندار گيلان يكبار پيگير مشكلات انها نبوده. اما براي عزيز دردانه خود مدام نامه نگاري ميكند.

ساير امريه ها چه گناهي كرده اند كه بايد به پاي يك نفر متخلف بسوزند.

چرا حفاظت اطلاعات ستادكل نيروهاي مسلح و معاون توسعه روستايي وظيفه نظارت خود را فراموش كرده است.

رفتن به نوار ابزار