کد خبر : 41569
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 شهریور 1398- 14: 11

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان:

۱۱ آئین عاشورایی گیلان در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شد

۱۱ آئین عاشورایی گیلان در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان بر لزوم حفاظت و پاسداشت آئین‌های ارزشمند مذهبی سراسر این استان تأکید کرد و گفت: ۱۱ آئین عاشورایی گیلان در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است.

به گزارش گیلانستان شهرود امیرانتخابی از ثبت ۱۱ آئین عاشورایی استان گیلان در فهرست آثار معنوی کشور سخن گفت و در تشریح اهمیت این موضوع اظهار داشت: این آثار به همراه بسیاری از آئین‌های ثبت نشده که هرساله در استان گیلان برگزار می شود، نشان از عشق وافر مردم این خطه سرسبز به سالار شهیدان دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان روند ثبت آثار ناملموس و میراث معنوی گیلان در فهرست آثار ملی را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: امسال و با پیگیری‌های به عمل آمده نهایتاً ۱۲ اثر میراث معنوی گیلان که عنوان مهارت نوغانداری نیز در آنان مشاهده می‌شود در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

امیرانتخابی به برخی از آثار ناملموس و معنوی به ثبت رسیده گیلان اشاره کرد و ابراز داشت: به غیر از مهارت نوغانداری، ابریشم کشی سنتی گیلان، الکاوه بازه، مرغانه جنگ، آئین کترا گیشه، مهارت جوراب‌بافی گیلان و مهارت پخت تیان حلوای خشکبیجار از جمله آثاری هستند که در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

وی از شیوه پخت ترش واش، سیاه پلوی لنگرود و بادمجان شکم پر نیز به‌عنوان دیگر آثار معنوی به ثبت رسیده گیلان در فهرست آثار ملی کشور نام برد و تصریح کرد: پرونده‌های ثبتی تهیه پنیر برشته، کال کباب و باقلاوابیج نیز در کنار سایر آثار معنوی گیلان با نظر کارشناسان در ردیف آثار ملی کشور قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه قبل از ثبت این آثار تعداد ۵۵ اثر معنوی استان در فهرست میراث ناملموس کشور جای گرفته بودند بیان داشت: از مهمترین این آثار می‌توان به مراسم علم واچینی، گاهشماری گیلان، تیرماسیزده، نوروزبل و موسیقی سنتی گیلان اشاره کرد.

امیرانتخابی میراث فرهنگی ناملموس را آن دسته از تولیدات و فرآیندهای فرهنگی که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی مانده‌اند قلمداد کرد و گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ضمن ثبت آثار ناملموس استان بر هرگونه اقدامی که منجر به حفظ و احیاء این آثار شود تاکید دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان حفظ آثار معنوی این استان را از اولویت‌های این دستگاه خواند و عنوان کرد: پرونده‌های مربوط به آثار معنوی و میراث ناملموس گیلان پس از تهیه و  اعمال بررسی‌های کارشناسانه با پشت سر گذاشتن تمامی مراحل اداری در فهرست آثار ناملموس ملی جای گرفتند.

وی به اسامی برخی از آئین‌های عاشورایی گیلان که تاکنون در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده‌اند اشاره کرد و اظهار داشت: علم بندی ماسوله، تشت گذاری در اسالم و آستارا، چهل منبر و کرب‌زنی در لاهیجان و تعزیه دیلمان و ضیابر از جمله آثار و آئین‌های معنوی ثبت شده گیلان در فهرست آثار ملی کشور هستند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار