کد خبر : 72086
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۷:۵۷

۱۳ آبان روزی که غبار خود باختگی از سیمای مدرسه زدوده شد

۱۳ آبان روزی که غبار خود باختگی از سیمای مدرسه زدوده شد

۱۳ آبان روز دانش‌آموز است، زیرا در چنین روزی دانش‌آموزان انقلابی گوهر دانش و آموزندگی را در آیینه حماسه و دلیری تابیدند و غبار خود باختگی را از سیمای مدرسه زدودند.

به گزارش گیلانستان، ۱۳ آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شده است، این روز یادآور سه واقعه مهم تبعید امام خمینی(ره) از ایران به ترکیه در ۱۳ آبان ۴۳، کشتار دانش‌آموزان توسط مأموران رژیم طاغوت در ۱۳ آبان سال ۵۷ و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام در ۱۳ آبان سال ۵۸ است.

بعد از استقرار امام خمینی(ره) در پاریس اولین پیام ایشان خطاب به محصلین مدارس و حوزه‌های دینی، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها و دانشسراها، صادر شد و موج مبارزات علیه استکبار و استبداد را خروشان ساخت.  در بخشی از متن این پیام آمده بود: «هان ای عزیزان من! در محیط مدارس و دانشگاه‌ها و دانشسراها آگاهانه و متعهد به‌ پا خیزید و به هم بپیوندید و برای نجات اسلام و کشور کوشش کنید.»

این پیام انگیزه‌ دانش‌آموزان و دانشجویان را در مبارزه علیه رژیم بالا برد و از نیمه‌ اول آبان این اقشار بر تکاپوی خویش افزودند، خصوصاً دانشگاه تهران مأوای دانش‌آموزان و دانشجویان و مرکز تظاهرات مشترک آنان قرار گرفت. به بیان دیگر ۱۳ آبان، روزی است که بر تارک آن حوادث بزرگ و سرنوشت سازی از تاریخ ملت ایران به ثبت رسیده است، روزی که در زوایای مختلف آن نماد مقاومت و پایداری ایرانیان در برابر استکبار جهانی آشکار است.

۱۳ آبان روز دانش‌آموز است، زیرا در چنین روزی دانش‌آموزان انقلابی توانستند گوهر دانش و آموزندگی را در آیینه حماسه و دلیری بتابانند و غبار خود باختگی را از سیمای مدرسه بزدایند. در این روز تاریخی، دانش‌آموزان تهرانی در اعتراض به رژیم ظاغوت پهلوی و دخالت‌های آمریکا در ایران شجاعانه به صحنه و میدان آمدند اما دژخیمان ستمگر و ظالم نظام شاهنشاهی این دانش‌آموزان بیگناه را آماج حملات وحشیانه خود قرار داده و فرزندان انقلاب را با قساوت تمام به خاک و خون کشید.

* انقلاب اسلامی بدون استفاده از گفتمان مارکسیستی با آمریکایی‌ها مقابله کرد

«رضا علیزاده» در همین راستا و با بیان اینکه ۱۳ آبان به تسخیر لانه جاسوسی معروف شد اما سه رخداد در سالروز ۱۳ آبان اتفاق افتاده است ابراز داشت: بعد از وقایع سال ۴۲ حضرت امام خمینی(ره) مدتی را در زندان بودند و در چهارم آبان ۴۳ که روز تولد پهلوی دوم هم بود در اعتراض به حق کاپیتالاسیون ایشان مجددا یک سخنرانی اعتراض‌آمیز داشتند.

این استاد دانشگاه اینکه رژیم و پهلوی دوم بعد از این سخنرانی چاره‌ای جزء تبعید حضرت امام خمینی(ره) نداشتند تصریح کرد: البته رژیم طاغوتی می‌خواستند که برای حضرت امام مشکلات بیشتری به وجود بیاورند اما از عواقبش به شکل وحشتناکی هراس داشتند بنابراین دست به تبعید حضرت امام خمینی(ره) زدند.

وی با اشاره به اینکه پس از تبعید حضرت امام خمینی(ره) به ترکیه رژیم فکر می‌کرد مردم رهبرشان را تنها خواهند گذاشت افزود: شاید بسیاری از گروه‌های سیاسی سال‌ها قبل از اینکه حضرت امام خمینی(ره) رهبری مردم را بر عهده بگیرد فعالیت سیاسی انجام می‌دادند اما هیچکدام از رهبران تا این اندازه متوجه توده‌های مردم نبودند.

علیزاده دومین ۱۳ آبان را یعنی کشتار دانش‌آموزان بیگناه توسط مأموران رژیم طاغوت در ۱۳ آبان سال ۵۷ را هم دارای اهمیت بسیار ویژه‌ای خطاب کرد و گفت: هر کدام از این وقایع در زمان خودش و در تاریخ سیاسی کشورمان دارای اهمیت بسیار زیادی هستند که اثرگذارترین آن‌ها مربوط به ۱۳ آبان سال ۵۸ و تسخیر لانه جاسوسی است.

وی اینکه تسخیر لانه جاسوسی چه تبعات بین‌المللی را برای آمریکایی‌ها ایجاد کرد را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: این اتفاق زمانی رخ داد که دنیا در یک حالت ویژه دو قطبی بود و عملا قطب غرب با شرق در حال جنگ بودند از طرفی با اینکه اتحاد جماهیر شوروی و همپیمانانش در جای جای دنیا با آمریکا مبارزه می‌کردند، اما جرأت نداشتند به سفارت آمریکا در هیچ کشور دنیا دست بزنند.

علیزاده با بیان اینکه جبهه شرق از جاسوسی کردن آمریکایی‌ها در کشورهای آن‌ها از طریق سفارت خبر داشتند اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب مستقل است زیرا بدون استفاده از گفتمان مارکسیستی که آن زمان خیلی رایج بود با آمریکایی‌ها مقابله کرد و اثرات بسیار زیادی در فضای بین‌المللی داشت.

این استاد دانشگاه آثار داخلی تسخیر لانه جاسوسی را هشدار به شبکه همکار غرب که در بین انقلابیون آن زمان رسوخ زیادی داشتند دانست و اضافه کرد: نیروهای انقلابی به این گروه‌ها هشدار دادند که اگر بخواهند در مقابل آمریکایی‌ها مسامحه کنند و چشمشان را روی توطئه‌های آمریکایی‌ها ببندند ملت به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد.

* حضور اتحادیه انجمن‌های اسلامی در ۶۲ درصد از مدارس متوسطه دوم استان گیلان

«محمد لطیفی» نیز ابعاد فعالیت‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گیلان برای حفظ و انتقال میراث ۱۳ آبان به نسل جدید را برشمرد و اظهار داشت: ۱۳ آبان برای اهالی انجمن اسلامی ویژگی خاصی دارد زیرا سالروز تأسیس این تشکل به تدبیر رهبر معظم انقلاب  است.

رئیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گیلان یادآور شد: مجموعه اتحادیه انجمن‌های اسلامی الگوهایی را راهنمای کار خود قرار داده تا آن روحیه انقلابی دانش‌آموزان سال ۵۷ را بتواند در فکر و روح و جان جوانان و نوجوانان امروز کشور تبلور و نهادینه سازد که برای تحقق این کار باید تربیت انقلابی در دستور کار قرار گیرد.

وی یکی از مهم‌ترین رسالت‌های تشکل‌هایی مانند اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان را همین تربیت انقلابی دانست و گفت: مقام معظم رهبری تکالیفی را بر روی دوش این انجمن و تشکل گذاشتند که یکی از مهم‌ترین آن جریان‌سازی و نیروسازی برای انقلاب اسلامی است.

لطیفی با بیان اینکه امروزه در نزدیک به ۶۲ درصد مدارس متوسطه دوم سراسر استان گیلان مجموعه اتحادیه انجمن‌های اسلامی حضور دارند اضافه کرد: در بخش فضای مجازی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گیلان فعالیت‌های خود را گسترش داده است.

رئیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گیلان با تاکید بر اینکه جوان انقلابی در راستای اثربخشی بیشتر در جامعه باید خود را با فعالیت‌های نو به روز کند یادآور شد: اگر در ۱۳ آبان ۵۷ دانش‌آموزان مدارس خود را تعطیل کرده و به کف خیابان آمدند امروز دانش‌آموز دهه هفتادی ما رسالت دیگری به دوشش است و در فضای مجازی باید با همان روحیه انقلابی منشأ اثر واقع شود.

۱۳ آبان سالروز تبعید حضرت امام (ره) شهادت دانش‌آموزان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا ایجاب می‌کند که دست‌ها و دلهایمان را قوی سازیم و در این روز، با یک بصیرت مثال‌زدنی مردم خدا جو، ولایتمدار و استکبار ستیز را همچنان به میدان مبارزه با مظهر استکبار خوانده و رسالت دینی و ملی خود را به انجام برسانیم.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار