کد خبر : 69167
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان:

۱۵ هزار پرونده ماهانه به شورای حل اختلاف استان گیلان ارجاع داده می‌شود

۱۵ هزار پرونده ماهانه به شورای حل اختلاف استان گیلان ارجاع داده می‌شود

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان گفت: ۱۵ هزار پرونده ماهانه به شورای حل اختلاف گیلان وارد و رسیدگی می‌شود.

به گزارش گیلانستان، حجت‌الاسلام سیداحمد میرمحمدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ستاد ملی صبر یکی از ستادهای قوه قضاییه و رئیس آن رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور است، اظهار داشت: در استان‌ها ستادهای استانی صبر تشکیل می‌شود.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان با بیان اینکه رئیس ستاد استانی صبر رئیس‌کل دادگستری استان و دبیر آن رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان است افزود: نماینده شورای عالی سیاست‌گذاری ائمه جمعه، نماینده مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، معاونت پیشگیری قوه قضاییه، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در این ستاد حضور دارند.

دبیر ستاد استانی صبر گیلان گفت: معاونت بسیج مستضعفین، ستاد اجرایی فرمان امام، مدیرعامل ستاد دیه، نماینده آستان قدس رضوی، نماینده سازمان صدا و سیما، مرکز رسانه قوه قضاییه، رئیس زندان‌ها، معاون اجتماعی استانداری و معاون فرهنگ نیز عضو ستاد استانی صبر هستند.

وی با بیان اینکه طی دستورالعمل‌های واصله از مرکز توسعه حل اختلاف کشور برنامه‌هایی تدوین می‌شود تصریح کرد: هیئت‌‌هایی تحت عنوان «صلح‌یار» در سطوح مختلف تشکیل می‌شود و شخصیت‌هایی که نفوذ ملی داشته باشند به عنوان «سفیران صلح» ذیل این ستاد فعالیت می‌کنند.

میرمحمدی با اشاره به اینکه همچنین شخصیت‌های استانی که می‌توانند در محل خود مؤثر باشند به عنوان «همیاران صلح» معرفی می‌شوند ابراز داشت: تمام اهتمام این ستاد این است که اختلافات مردم به جای رسیدگی در مراجع قضایی در این مراجع حل و فصل شود.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری گیلان در امور شوراها افزود: ستاد صبر دو جامعه هدف دارد که یکی مراجعان و دیگری پرسنل این ستاد هستند که باید برای آن‌ها برنامه‌های ویژه‌ای برگزار شود؛ احترام به حقوق شهروندی نیز یکی از برنامه‌هایی است که در این ستاد دنبال می‌شود اما نیاز به مشارکت تمام سازمان‌ها دارد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان با تأکید بر اینکه ستاد صبر و مرکز توسعه حل اختلاف موازی کاری ندارد اظهار داشت: ستاد صبر برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی را برعهده دارد و کار اجرایی و رفع اختلاف را هسته‌های صلح‌یار در محافل عمومی انجام می‌دهند.

میرمحمدی با اشاره به تفاوت ستاد صبر و مرکز توسعه حل اختلاف خاطرنشان کرد: شورای حل اختلاف نهادی رسمی و مرجع قضایی است ولی ستادهای صبر، هیئت‌های صلح‌یار و سفیران صلح فراتر از شاکله حکومتی هستند.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری گیلان در امور شوراها بیان کرد: به طور میانگین بیش از ۱۵ هزار پرونده ماهانه وارد ۲۳۰ شعبه حل اختلاف گیلان می‌شود و هزار و ۲۰۰ نفر و ۱۵۰ قاضی در گیلان در این شورا به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند.

دبیر ستاد استانی صبر گیلان با بیان اینکه در سال بیش از ۱۸۰ هزار پرونده به این شورا وارد و رسیدگی می‌شود خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد پرونده‌ها سال گذشته به صلح و سازش منتهی شد که نسبت به سال قبل‌تر ۵ درصد افزایش مصالحه داشتیم.

میرمحمدی با اشاره به اینکه موضوع اکثر پرونده‌ها مربوط به طلب مالی و تخلیه خانه و اختلاف صاحب‌خانه مستأجر است گفت: برای کوتاه‌کردن روند رسیدگی به پروندن‌ها کارهایی انجام شده اما کافی نیست لذا هیئت‌های صلح سعی دارد مراجعه به مراجع قضایی را کم و میانجی‌گری را افزایش دهد تا به نوعی کار مردم را به خودشان واگذار کند‌.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان با بیان اینکه در این زمینه در دستگاه قضایی گیلان اقدامات خوبی در سال های اخیر انجام شده افزود: به عنوان مثال مجتمع تصادفات در استان راه‌اندازی شده و پرونده تصادفات در این مجتمع به سرعت رسیدگی می‌شود.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار