کد خبر : 28549
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷

۱۹۰۰ تن ماهی کیلکا از دریای خزر صید شد

۱۹۰۰ تن ماهی کیلکا از دریای خزر صید شد

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به صید بیش از هزار و ۹۰۸ تن ماهی کیلکای دریای خزر ‌گفت:‌ تا این لحظه در مقایسه با سال گذشته صید کیلکا ماهیان حدود ۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش گیلانستان، اسحاق شعبانی در گفت‌وگویی اظهار داشت:‌ از ابتدای امسال تاکنون صیادان گیلانی موفق به صید بیش از هزار و 908 تن ماهی کیلکا از دریای خزر شده‌اند که بررسی‌ آمارها و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته از رشد حدود 7 درصدی صید کیلکا ماهیان حکایت دارد.

مدیرکل شیلات استان گیلان عنوان کرد:‌ هر ساله بنا به تصمیم شیلات استان گیلان صید ماهیان کیلکا در دریای خزر از ابتدای اردیبهشت تعطیل و این ممنوعیت تا اواخر خرداد ماه ادامه پیدا می‌کند تا این ماهیان ریز برای زاد و ولد و ازدیاد نسل خود در عمق دریا فرصت کافی داشته باشند.

شعبانی تفاوت‌های کیلکا با سایر گونه‌ها را برشمرد و افزود:‌ کیلکا و کفال ماهیان دو گونه دریای خزر محسوب می‌شوند که برخلاف سایر ماهیان موجود در این دریا که به آب‌های شیرین جهت ازدیاد نسل کوچ می‌کنند برای امر زاد و ولد و تکثیر خود نیازمند آب‌های عمیق خزر هستند.

وی درباره رود کوچی و مهاجرت اکثر ماهیان خزر به رودخانه‌ها ابراز داشت:‌ گونه‌هایی نظیر ماهی سفید برای تخم‌ریزی در ماه‌های مشخصی وارد سواحل خزر و رودخانه‌های شهرهای شمالی می‌شوند و برخلاف کیلکا ماهیان برای زادآوری نیازمن مهاجرت به سمت آب‌های شیرین‌اند.

مدیرکل شیلات استان گیلان فرآیند صید کیلکا ماهیان از دریای خزر را مطلوب خواند و تصریح کرد:‌ با توجه به روند صید بسیار خوبی که تاکنون شاهد آن بوده‌ایم پیش‌بینی می‌شود صیادان استان گیلان تا پایان امسال موفق به صید 7 تا 8 هزار تن کیلکا از بستر دریای خزر شوند.

شعبانی تعداد صیادان فعال استان گیلان را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر حدود 280 نفر از صیادان در استان گیلان با استفاده از 29 فروند لنج دریایی خود مشغول فعالیت هستند و تاکنون موفق به صید بالغ بر هزار و 908 تن ماهی کیلکا از دریای خزر شده‌اند.

وی ماهی کیلکا را یکی از مهم‌ترین انواع ماهی‌های اختصاصی دریای خزر اعلام کرد و در مورد آن بیان داشت:‌ ماهی کیلکا با جثه‌‌ای بسیار کوچک به طول 7 تا 10سانتی‌متر و وزن تقریبی بین 7 تا 10 گرم بوده اما با این حال برخلاف مشخصات ظاهری‌اش سرشار از پروتئین، ویتامین و کلسیم است.

به گزارش تسنیم،‌ تاکنون سه گونه ماهی کیلکا در دریای خزر گزارش شده است که آنچوی، چشم درشت و معمولی سه گونه ماهی کیلکا دریای خزر محسوب می‌شوند./ تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار