کد خبر : 58117
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 مهر 1399- 10: 10

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان:

۲۰ طرح میراث فرهنگی گیلان در انتظار ثبت ملی؛ ثبت جهانی ماسوله در اولویت است

۲۰ طرح میراث فرهنگی گیلان در انتظار ثبت ملی؛ ثبت جهانی ماسوله در اولویت است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان با اشاره به ۲۰ طرح میراث فرهنگی گیلان که در انتظار ثبت ملی است گفت: ثبت جهانی ماسوله در اولویت است.

به گزارش گیلانستان، مسعود حلاج‌پور، با اشاره به مراتب ثبت ۱۲ طرح میراث فرهنگی ناملموس گیلان اظهار داشت: هم‌اکنون پرونده  ۲۰ طرح میراث فرهنگی برای اجرای مراحل ثبت به تهران فرستاده شد که در شورای ملی ثبت آثار بررسی و نتیجه آن اعلام خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی استان را اتفاق بسیار خوب در گیلان دانست و بیان کرد: پیگیری لازم برای ثبت جهانی ماسوله و ثبت ملی کاروانسراهای تاریخی گیلان را در دستور کار داشته و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

حلاج‌پور با اشاره به روستاهای ثبت ملی شده در حوزه صنایع‌دستی افزود: روستای فشتکه خمام، روستای قاسم‌آباد چابکسر ثبت ملی شدند و در کنار آن روستای عنبران آستارا به‌عنوان روستای ملی گلیم‌بافی، روستای ارده رضوانشهر برای شالبافی، روستای شالما ماسال برای چوب‌تراشی و روستای جیرده برای سفالگری سنتی ثبت شدند.

وی با بیان اینکه روستای جیرده از ظرفیت صادرات هنر دستی «گمج» برخوردار است ابراز داشت: شهر رشت به‌عنوان شهر ملی هنر رشتی‌دوزی ثبت شده و بنده معتقدم هنر رشتی‌‌دوزی ما قابل رقابت با هنر سوزن‌دوزی بلوچ است و می‌تواند ارزش‌آفرینی و ارزش‌افزوده زیادی را برای رشت به‌همراه داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه ثبت ملی روستاها و شهرها تأثیرات زیادی را در ارزآوری، برندسازی و افزایش انرژی مثبت در جامعه خواهد داشت و مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد عنوان کرد: ثبت جهانی روستای چادر شب‌بافی قاسم‌آباد چابکسر نیز یکی از اتفاقات خوب بود.

حلاج‌پور خاطرنشان کرد: ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد سبب شد تا یکی از اهالی روستا با هزینه شخصی خود اقدام به راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی در این روستا کند و مردم روستا نیز اموال تاریخی و فرهنگی خود را به این موزه اهدا کردند و حتی راه‌اندازی یک رستوران با غذای محلی و چند طرح بوم‌گردی نیز در همین روستا در دستور کار است.

وی به بیش از ۸۵ هنر فاخر صنایع‌دستی گیلان اشاره کرد و در کنار آن از راه‌اندازی بازارچه سنتی در صومعه‌سرا، رودبار و رشت خبر داد و گفت: قرارشد عمارت کلاه‌فرنگی رشت نیز به موزه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی با محوریت هنر رشتی‌دوزی تبدیل شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه برای حفظ و ماندگاری فرهنگ گیلان در تلاش هستیم تا در هر شهرستان استان یک موزه مردم‌شناسی راه‌اندازی کنیم افزود: این موزه‌ها با همکاری فرمانداران و در صورت دستورات تأمین اعتبار در ساختمان‌های بلااستفاده شهرستان‌ها اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار