کد خبر : 72237
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳

معاون دادگستری گیلان:

۲۲ هزار پرونده امسال در شورای حل اختلاف گیلان منجر به صلح و سازش شد

۲۲ هزار پرونده امسال در شورای حل اختلاف گیلان منجر به صلح و سازش شد

معاون دادگستری استان گیلان گفت: ۱۰۳ هزار و ۱۵۶ پرونده در طول ۷ گذشته وارد شوراهای حل اختلاف استان و ۲۱ هزار و ۸۹۹ پرونده مصالحه شد.

به گزارش گیلانستان، حجت‌الاسلام سیدمحمد میرمحمدی عصر امروز در نشست‌خبری با اصحاب رسانه در مرکز شوراى حل اختلاف رشت به تاثیرگذاری ایجاد صلح و سازش‌ میان افراد اشاره و اظهار داشت: سازش همواره آرامش، اطمینان خاطر و اقناع فکری و درونی برای طرفین ایجاد می‌کند.

معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان گیلان در امور شوراها، صلح و سازش میان افراد را نوعی برد-برد خواند گفت: در طول ۷ ماه گذشته، ۱۰۳ هزار و ۱۵۶ پرونده وارد شوراهای حل اختلاف گیلان شد که از این تعداد، ۱۰۲ هزار و ۹۱۳ فقره پرونده مختومه شد و ۲۱ هزار و ۸۹۹ پرونده مصالحه شده است.

میرمحمدی با بیان اینکه از مجموع ۱۰۳ هزار پرونده مذکور بخشی از آن‌ها قابلیت سازش ندارد و پرونده‌های دارای قابلیت سازش نیز حدود ۳۰ درصد به سازش ختم شده است، افزود: تلاش برای سازش میان طرفین از وظایف شورای حل اختلاف است و در صورت عدم سازش، مرجع قضایی مکلف به ادامه روند رسیدگی به پرونده است.

وی با اشاره به وجود شعب سازش شورای حل اختلاف در زندان‌های استان تصریح کرد: در هر زندان یک شعبه صلح و سازش مستقر کرده‌ایم و با همکاری مددکاران پرونده‌های مربوط به زندانیان مورد بررسی قرار می‌گیرد و در ادامه از شکایت‌کننده و فرد زندانی دعوت شده و برای آزادی زندانی تلاش می‌شود.

معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان گیلان در امور شوراها گفت: در طول ۶ ماه گذشته، ۳ هزار ۴۹۵ پرونده به شورای حل اختلاف امور ویژه زندانیان در استان وارد شد، ۲ هزار ۵۵۱ پرونده مختومه شد و هزار و ۴۲۶ پرونده نیز مصالحه شد که بالای ۵۰ درصد است و از این تعداد ۳۲۱ نفر از زندان آزاد شدند.

میرمحمدی به نوع فعالیت برخی شعب تخصصی شورای حل اختلاف استان اشاره و بیان کرد: شعب ویژه امور پزشکی یکی از شعبات تخصصی است که پرونده‌های‌ آن دارای جنبه فنی است و حقوقدان و پزشکان‌ حاضر در این شعب به عنوان امین و متخصص به شکایات مردم پاسخ می‌دهند.

وی با اشاره به شعبه ویژه مصالحه قصاص گفت: پرونده‌هایی که منجر به محکومیت و قصاص شده جهت مصالحه به این شعبه وارد می‌شود و سپس هماهنگی لازم برای صحبت با اولیای دم انجام می‌شود یا همکاران ما برای ایجاد سازش به منازل آن‌ها در شهرستان‌ها می‌روند که می‌تواند منجر به رضایت بدونِ قید و شرط یا رضایت با اخذ دیه شود.

معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان گیلان در امور شوراها خاطرنشان کرد: یک سری پرونده تصادفات نیز در دو شعبه ویژه امور تصادفات بررسی می‌شود و عموماً پرونده‌هایی که منجر به جرح و فوت می‌شود برای سازش به این شعب ارجاع داده می‌شوند.

رئیس مجتمع شورای حل اختلاف رشت نیز در این نشست با اشاره به اهمیت تبیین سازش در جامعه و اقدامات تبلیغی که در جهت سازش طرفین انجام می‌شود اظهار داشت: فلسفه وجودی شورای حل اختلاف، ایجاد صلح و سازش میان طرفین است.

انصاری مشکلات اقتصادی و وضع معیشتی مردم را یکی از دلایل افزایش اختلافات برشمرد و گفت: ماده ۸ قانون شوراهای حل اختلاف این امکان را به افراد می‌دهد که برای حل مشکل خود بدون هزینه دادرسی درخواست دهند و پس از ارجاع درخواست به شعبات شورا، جلسات لازم برای سازش بین افراد تشکیل می‌شود.

مشاور قضایی معاونت توسعه حل اختلاف استان گیلان با بیان اینکه اختلاف بین مستأجر و صاحب‌خانه یکی از موضوعاتی است که به شورا ارجاع داده می‌شود تصریح کرد: در طول ۷ ماهه امسال، ۲ هزار و ۲۳۹ فقره از طریق ماده ۸ در رشت مختومه شد که عمدتاً به سازش منجر می‌شود.

دبیر طرح تعالی دادگستری و حوزه حل اختلاف استان نیز در این نشست با اشاره به راه‌اندازی ستاد ملی “صبر” در کشور اظهار داشت: ترویج فرهنگ صلح و سازش بسیار حائز اهمیت است و رسانه‌ها‌ و صدا و سیما می‌توانند در این حوزه نقش به‌سزایی داشته باشند.

ریحانه نوبهار به ضرورت استفاده از مشارکت‌های مردمی در صلح و سازش تاکید و بیان کزد: در این مسیر از ظرفیت مردم یا حتی برخی هنرمندان به‌عنوان طلایه‌داران صلح یا سفیر صبر برای صلح و سازش استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار