کد خبر : 56368
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 شهریور 1399- 17: 18

۲ دهه انتظار برای اتمام یک پروژه/ سرنوشت کتابخانه مرکزی رشت به پایان سال گره خورد

۲ دهه انتظار برای اتمام یک پروژه/ سرنوشت کتابخانه مرکزی رشت به پایان سال گره خورد

وعده اتمام بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور که کلنگ آن از ۱۶ سال پیش در رشت به زمین زده شده، این‌بار تا پایان سال داده شد تا این شهر، در طولانی شدن پروژه های فرهنگی جزو اولین های کشور باشد.

به گزارش گیلانستان، مائده اسفندمز: اگر کودکی در سال ۱۳۸۳ در شهر رشت به دنیا آمده باشد و امروز نوجوانی ۱۶ ساله باشد که از کنار باغ محتشم رشت در بلوار حافظ عبور می‌کند، همان ساختمانی را می‌بیند که سال‌هاست نیمه‌کاره است و هر سال، وعده اتمام آن به مردم گیلان و رشت از سوی مسئولین داده می‌شود. ساختمانی که قرار بوده بزرگ‌ترین کتابخانه استاندارد شمال کشور باشد و وعده ساخت و بهره‌برداری از آن بیش از ۱۶ سال به طول انجامیده است.
کتابخانه بزرگ مرکزی رشت که از سال ۸۳، احداث آن اغاز شده است، تاکنون با هزینه ای بیش از ۲۱ میلیارد ریال پس از ۱۶ سال، به ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و برای تکمیل آن بنا بر گفته مسئولان به ۱۷ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیازمند است.
این‌ کتابخانه که از آن به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شمال کشور یاد می‌شود، در ۶ طبقه با مساحت هشت هزار و ۱۵۳ مترمربع در حال احداث است که دارای بخش‌های مختلف سالن آمفی تئاتر، مخزن کتاب، سالن‌های مطالعه مجزا، سالن جلسات، بخش ویژه گویا و بریل، بخش کتب مرجع، بخش امانت، بخش ویژه و مستقل کودک، بخش ویژه مطالعه محققین، بخش اداری کتابخانه و مرمت و آماده‌سازی کتاب است.
تکمیل پروژه با اعتبارات استانی
با وجود اینکه کلنگ احداث بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور سال ۸۳ به زمین زده شد اما سال‌ها در کمترین روند پیشرفت قرار داشت. پس از ۱۲ سال که از نیمه تمام ماندن آن گذشت، وزیر فرهنگ وقت در سال ۹۵ اتمام آن را مطالبه به‌حق گیلانی‌ها دانست. علی جنتی در آن زمان گفت: این پروژه جزو مصوبات دولت است و اتمام آن با اعتبارات سازمان مدیریت برنامه ریزی و استانداری رقم‌ خواهد خورد.
پس از این سخنان بود که بالاخره پس از سال‌ها رکود در اتمام ساختمان نیمه‌کاره بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شمال کشور که اتمام آن به بخشی از اعتبارات استانی واگذار شد، بازدیدهای میدانی از پروژه آغاز شد. اما با اینکه مسئولان وقت استانداری پنج سال پیش، این پروژه را آبروی فرهنگی گیلان عنوان کردند و وعده اتمام آن را تا پایان سال مالی( سال ۹۶ _۹۵) دادند، همچنان کتابخانه مرکزی رشت نیمه تمام باقی ماند.
کتابخانه‌ای که می‌تواند بنا بر گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، سرانه فضای مطالعه در شهر رشت و به تبع آن استان گیلان را افزایش دهد. پریسا کرمی در این‌باره اظهار می‌کند: زیربنای فضای مطالعه به ازای هر یکصد نفر باید پنج متر و ۲۵ سانتیمتر باشد در حالیکه این رقم در گیلان ۲ متر و ۱۶ سانتیمتر است.
حال با گذشت ۱۶ سال از پروژه‌ای که زمانی قرار بود پروژه‌ای ماندگار در حوزه فرهنگی باشد، به تازگی وعده‌ای جدید برای اتمام آن داده شد. رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در بازدید از کتابخانه مرکزی رشت گفت: با تخصیص اعتبارات، این پروژه تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.
این وعده ی کیوان محمدی در حالی داده شده که مدیرکل دستگاه مجری پروژه ( اداره کل راه و شهرسازی استان) اصلی‌ترین دلیل نیمه‌کار ماندن بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شمال کشور را گرانی تجهیزات و مصالح اعلام کرده است.
ماکان پدرام گفته است: بزرگ‌ترین مشکل در عملیات تکمیل پروژه، روند صعودی قیمت تجهیزات با توجه به شرایط تحریمی کشور است که با تخصیص به‌موقع اعتبارات می‌توانیم شاهد افتتاح کتابخانه تا پایان سال باشیم.
شیرینی افتتاح پروژه‌ای که دیگر شیرین نیست
با این‌همه به نظر می‌رسد با کمبود بودجه و اعتباراتی که به استان ها می رسد و تداوم روند تحریم ها، نمی توان چندان به وعده اتمام بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شمال کشور طی چند ماه آینده امیدوار بود. با توجه به سابقه طولانی مسئولان در رده‌های مختلف طی ۱۶ سال گذشته، وعده اتمام کتابخانه مرکزی رشت تا پایان سال یا پایان دولت یازدهم ( سال ۱۴۰۰ ) شاید دور از ذهن به نظر بیاید.
حال با اینکه زمانی شهر رشت، میزبان نخستین کتابخانه عمومی کشور بوده و با عنوان ” اولین ها ” در فرهنگ‌ و هنر در کشور شناخته می‌شد، امروز باید در حسرت برخورداری از کتابخانه‌ای باشد که کلنگ‌ آن ۱۶ سال پیش( مجموع چهار دوره سر کار آمدن دولت ها و مجلس های شورای اسلامی) به زمین زده شده است. کتابخانه‌ای که دیگر شیرینی افتتاح آن کمرنگ شده و هنوز نسبت به تحقق بازشدن دروازه‌های آن به روی عموم مردم گیلان و پژوهشگران طی یک سال آینده، تردیدهای جدی وجود دارد.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار