کد خبر : 82118
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 آبان 1401- 18: 19

۳۱ درصد شالیزارهای گیلان زیرکشت دوم رفت

۳۱ درصد شالیزارهای گیلان زیرکشت دوم رفت

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: تاکنون ۷۴ هزار هکتار معادل ۳۱ درصد اراضی شالیزاری استان زیرکشت دوم انواع محصولات کشاورزی رفت.

به گزارش گیلانستان به نقل از ایرنا، ابراهیم اکبرزاده روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: از این میزان ۵۷ هزار و ۶۰۰ هکتار راتون و ۱۶ هزار و ۴۰۰ هکتار سایر محصولات کشاورزی از جمله باقلا، سبزیجات، لوبیا برگی، غده ای، چغندر بوته‌ای و شبدر است.

 

وی با اشاره به پایان برداشت راتون از شالیزارهای گیلان به میزان ۴۹ هزار و ۳۰۰ تن افزود: پرورش راتون (برنج چین دوم یا دونوچ) به عنوان یکی از محصولات کشت دوم در اراضی شالیزاری گیلان در نیمه دوم سال پس از برداشت برنج انجام می شود که به عنوان فعالیت اقتصادی نقش به سزایی در اقتصاد خانوارهای روستایی و پایداری کشت اول استان دارد.

 

اکبرزاده هزینه پایین پرورش راتون در مقایسه با کشت اول برنج، طول دوره رشد کمتر، عدم نیاز به انجام خاک‌ورزی و کشت و کیفیت مطلوب را از مزایای پرورش راتون عنوان و ذکر کرد: به دلیل عدم نیاز به آماده‌سازی مجدد بستر بذر و کشت دوباره، پرورش راتون یکی از راه‌های مناسب افزایش تولید محصول برنج و افزایش درآمد خانوارهای روستایی در استان‌های شمالی است.

 

وی اظهار داشت: انتظار است در پایان کشت دوم انواع محصولات کشاورزی در شالیزارهای گیلان ۲۷۸ هزار تن محصول به ارزش اقتصادی افزون بر ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از اراضی شالیزاری استان برداشت شود.

 

بر اساس تقویم کشاورزی گیلان، زمان مناسب کشت حبوبات پاییزه از نیمه دوم مرداد تا دهه آخر شهریور، شبدر بلافاصله بعد از برداشت برنج (شهریور و مهر)، سبزیجات برگی و غده ای از نیمه دوم شهریور تا نیمه آبانماه، باقلا از نیمه دوم مهر تا اوایل آذرماه و راتون بعد از برداشت برنج است.

 

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و نیز رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

 

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در استان هم کیفی شامل هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

 

بر اساس اعلام جهاد کشاورزی گیلان از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان پیش بینی می شود که افزون بر ۱۳۵ هزار هکتار زیر کشت دوم انواع محصولات کشاورزی برود که راتون یکی از این محصولات در کشت دوم است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار