کد خبر : 4584
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 تیر 1395- 15: 8

۳۵ سال همیشه با کتاب مأنوس بوده ام/ پاکی و صداقت را در کلام و نگاه کودکان می بینم+ تصاویر

۳۵ سال همیشه با کتاب مأنوس بوده ام/ پاکی و صداقت را در کلام و نگاه کودکان می بینم+ تصاویر

صبح روز چهارشنبه آیت الله رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با حضور در ساختمان شهرداری ایالت هامبورگ، با آقای اولاف شولتس، شهردار این ایالت ملاقات و سمبل پروژه کتاب خوانی کودکان با عنوان «برج کتاب» را از وی تحویل گرفت.

به گزارش درگیلان، در این جلسه که در آن دانش آموزان مقطع ابتدایی برخی از مدارس هامبورگ به همراه معلّمین و مربّیان خود نیز حضور داشتند، شهردار ایالت هامبورگ، آقای اولاف شولتس، پس از سخنرانی کوتاهی، ادامه کار پروژه «برج کتاب» را به مرکز اسلامی هامبورگ سپرد.

وی در ابتدا خطاب به کودکان حاضر در جلسه اظهار داشت: من به شما که چنین فرصت مغتنمی را برای مطالعه کتاب و آشنایی با تجربیات جدید و فراگیری سرگذشت­های خوب و بد دیگران را به دست آورده اید، غبطه می خورم. بدون شک این کار دسته جمعی، انگیزه بسیار فراوانی به شما می دهد که به دنبال مطالعه کتاب های مختلف باشید. وی در ادامه ضمن بیان اینکه بسیار خوشحال است که مرکز اسلامی هامبورگ پس از شهرداری هامبورگ، چتر حمایت از این پروژه فرهنگی را در دست خواهد داشت، افزود: بدون شک مشارکت نهادهای مذهبی همچون مراکز اسلامی، بابی برای همکاری های فرهنگی بیش از پیش خواهد بود.

در ادامه این نشست، آیت الله رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کودکان دانش آموز و معلّمان و مربّیان آنان، افزودند: من بیش از ۳۵ سال است که معلّم هستم و به این امر افتخار میکنم؛ چراکه معلّمی شغل همه پیامبران الهی بوده است و آن رسولان الهی همواره بشریت را به فراگیری حکمت و معرفت و انس با کتاب دعوت می کردند.

در طول این ۳۵ سال نیز همیشه با کتاب مأنوس بوده ام، به گونه ای که در کتابخانه شخصی خود بیش از  ۸۰۰۰ کتاب دارم و زمانی بود که روزانه بیش از ۱۶ ساعت به مطالعه و درس و بحث مشغول بوده ام و البته امروز هم در حد فرصتی که دارم به مطالعه و نوشتن می پردازم. من این را باور دارم که کتاب بهترین دوست انسان است و از طریق آن آدمی می تواند با امور بسیاری از جمله تاریخ گذشتگان و فرهنگ و آداب و رسوم اقوام و ملل مختلف آشنا می کند. به وسیله کتاب انسان می تواند از تجربه دیگران و سرنوشت انسان های پاک پیامبران و سیره زندگی جوانان خوب بهره مند گردد.

شما کودکان دانش آموز می توانید از طریق کتاب با همه بچه های دنیا ارتباط داشته باشید. امّا حتماً این را شنیده اید که بچه هایی در آفریقا هستند که این امکانات را ندارند و در حال گرسنگی هستند و از گرسنگی می میرند. شما می توانید حال همه آنان را از طریق مطالعه بدانید و در صدد کمک رسانی به آنان برآیید.

همه شما دانش آموزان و نیز سایر دانش آموزان مدارس هامبورگ از این پس می توانید بیشتر به مرکز اسلامی هامبورگ بیایید که با فرهنگ و آداب و رسوم مسلمانان از نزدیک آشنا شوید. ما منتظر شما هستیم و در آنجا با شما سخن خواهیم گفت و پاسخ گوی سوالات شما خواهیم بود. این را هم باید بگویم که من به بچه ها عشق می ورزم؛ زیرا پاکی و صداقت را در کلام و نگاه آنها مشاهده می کنم و بدون شک آنها به صداقت و راستی بسیار نزدیکند.

در پایان لازم است از جناب آقای شهردار به خاطر علاقه نشان دادن به کتاب و فرهنگ کتاب خوانی تشکر داشته باشم، چراکه این امر می تواند اهمیت مطالعه را برای دانش آموزان بیش از پیش نماید و نیز تشکر و قدردانی میکنم از خانم شِفلر که خود نویسنده کتاب کودک هستند و به این کار خود هم بسیار علاقه نشان می دهد و ما را در این جلسه دعوت کردند.

بر اساس آموزه های دینی و انسان همه ما می توانیم در کنار هم زندگی توام با عقلانیت، معنویت و همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم و این مهم را به خوبی در اینجا تجربه کنیم. در این خصوص هامبورگ جایگاه بسیار ویژه ای دارد و می تواند الگوی خوبی برای زندگی مسالمت آمیز پیروان همه ادیان و فرهنگ ها باشد و قرار داد رسمی مسلمانان و ایالت هامبورگ نیز بیانگر این مهم است.

در جلسه افطار چند روز پیش شیعیان در برلین نیز آقای «زیگمار گابریل» قائم مقام صدراعظم آلمان، در سخنان خود به این موضوع مهم اشاره کرده بود که همه با هم باید آلمان را بسازیم و آلمان متعلق به همه شهروندان از مسلمان و غیرمسلمان است و ما همواره اعلام کرده و می کنیم که حضور مسلمانان برای این کشور یک فرصت است که می توان برای امنیت و سازندگی از آن استفاده کرد.

«برج کتاب» چیست؟

«برج کتاب» عنوان پروژه بزرگ کتابخوانی کودکان دانش آموز است که از پنج سال پیش به همّت خانم اورزِل شِفلر، نویسنده مشهور کتاب کودک در آلمان آغاز به کار نموده است. ایده این پروژه بعد از انتشار برخی مستندات مؤسسه تحقیقاتی پیزا که در آن اعلام شده بود، سطح دانش کودکان در حدّ مطلوب نیست و در آن میزان انس کودکان با کتاب و مسأله کتابخوانی کم توصیف شده بود، شکل گرفت.

در پروژه «برج کتاب» که با مشارکت مدارس و معلّمین ابتدایی انجام می شود، شاگردان هر کلاس کتاب های مختلف مورد علاقه خود را خوانده و معلّمین اندازه مجموع عطف کتابها (ضخامت کتابها) را محاسبه و اعلام می کنند که این اندازه باید در هر دوره به اندازه ارتفاع یکی از اماکن مهم و فرهنگی باشد.

در این بین مرکز اسلامی هامبورگ که به عنوان اوّلین مسجد مسلمانان در هامبورگ و با قدمتی بیش از ۵۵ سال و معماری بسیار زیبا، از سال ۲۰۱۳ میلادی جزء میراث فرهنگی آلمان محسوب می شود، یکی از خواستگاه های این پروژه فرهنگی بود که بعد از برج بلند ساختمان شهرداری، قرار است دانش آموزان به اندازه ارتفاع دو مناره مسجد امام علی علیه السلام هامبورگ (۳۶ متر)، کتاب بخوانند.

لازم به ذکر است به گفته خانم شِفلر، این پروژه هم اکنون در کشورهای اتریش، لهستان، اسپانیا، لوکزامبورگ و … در حال اجرا می باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار