کد خبر : 44805
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 آذر 1398- 10: 17

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه گیلان:

۳۸۶۰ نفر در آزمون وکلای قوه قضاییه در گیلان شرکت می کنند

۳۸۶۰ نفر در آزمون وکلای قوه قضاییه در گیلان شرکت می کنند

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه گیلان با اشاره به برگزاری آزمون وکالت، گفت: ۱۰۰ هزار نفر در کشور در این آموزن شرکت می کنند که سهم گیلان ۳ هزار و ۸۶۰ نفر است.

به گزارش گیلانستان غلامرضا رشاد ظهر یکشنبه در نشست خبری بررسی عملکرد و دستاوردهای مرکز وکلای قوه قضائیه و فرآیند برگزاری آزمون وکالت، درباره دلایل تاسیس مرکز وکلای قوه قضائیه اظهار کرد: با توجه به اینکه در گذشته تعداد وکلا کم و حق الوکاله آنها زیاد بود این مرکز برای دسترسی و سهولت مردم به وکیل، نیازهای حقوقی مردم و بالا بردن سطح آگاهی مردم از مسائل روز حقوقی در سال ۷۹ تاسیس شده است.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه گیلان با بیان اینکه در حال حاضر در کشور ۲۳ هزار وکیل و ۱۵ هزار کارشناس و مشاور در حال ارائه خدمات حقوقی و مشاوره هستند، ادامه داد: در ۱۰ سال نخست تاسیس این مرکز ۲۰ هزار وکیل و ۱۰ هزار ۷۴۰ کارشناس توسط این مرکز جذب و موفق به اخذ پروانه شدند.

وی با بیان اینکه یک آزمون سراسری برای فارغ التحصیلان رشته حقوق و رشته های مرتبط در تاریخ ۲۹ آذر ۹۸ راس ساعت ۹صبح تا ۱۲ ظهر بصورت همزمان در سراسر کشور برگزار می شود، گفت: این آزمون سراسری برای نخستین بار بصورت استانی و مجزا بین دانش آموختگان حقوق برگزار می شود.

رشاد با اشاره به اینکه ۶۰۰ هزار فارغ التحصیل رشته حقوق در کشور داریم که ۱۰۰ هزار نفر از آنها در این آزمون شرکت کرده اند، تصریح کرد: سهم گیلان در این آزمون سه هزار و ۸۶۰ نفر است که از این تعداد دو هزار و ۳۰ نفر مرد و هزار و ۸۳۰ نفر زن هستند که آزمون بانوان در دانشگاه پیام نور رشت و آزمون آقایون در دانشگاه گیلان برگزار می شود.

فعالیت ۱۰۵۰ وکیل در گیلان زیر نظر مرکز وکلای قوه قضاییه

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه گیلان با بیان اینکه در حال حاضر در گیلان هزار و ۵۰ نفر وکیل زیر نظر این مرکز فعالیت می کنند، افزود: آزمون مذکور به صورت دو مرحله کتبی و شفاهی برای بالابردن سطح کیفی آزمون برگزار می شود که حدنصاب نمره قبولی در آزمون کتبی ۵۰ است که پس از قبولی در دو مرحله و گذراندن ۱۸ ماه دوره آموزشی موفق به اخذ پروانه از این مرکز خواهد شد.

وی درباره خدمات مرکز وکلای قوه قضائیه در سطح جامعه نیز گفت: مشاوره و راهنمایی حقوقی رایگان میانگین ۱۶۰ نفر در مجتمع دادگاه خانواده و عمومی که در ماه به حدود چهار هزار مشاوره رایگان می رسد، ارائه خدمات و وکالت رایگان برای افرادی که دارای توانایی مالی نیستند که در سال حدود ۱۶۰ نفر وکیل معاضدتی می رسد و ارائه خدمات حقوقی توسط وکلای تسخیری که برای پرونده هایی نظیر، مواد مخدر، سیاسی، قتل … در استان گیلان سالیانه به طور میانگین ۲۵۰ وکیل تسخیری می رسد.

رشاد با تاکید بر اینکه این مرکز وکلای قوه قضاییه در موازات با کانوان وکلای دادگستری در حال ارائه خدمت است، افزود: هر دو مجموعه به موجب قانون تاسیس شده اند و در یک راستا و در موازات هم بدون تعارض با یکدیگر در راستای اهداف حقوقی خود در حال ارائه خدمات حقوقی به مردم در حال فعالیت هستند.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه گیلان با بیان اینکه دولت در هزینه های این مجموعه نقشی ندارد، ادامه داد: جامعه ای که دارای پزشک و وکیل خانواده باشد دچار مشکل نمی شود و اجباری بودن وکیل با صرف هزینه ها توسط دولت و مردم مانعی در بروز بسیاری از مشکلات در جامعه و آگاهی مردم درباره مسائل روز حقوقی می شود.

وی با اشاره به طولانی شدن رسیدگی به برخی پرونده ها در دادگاه، گفت: ۱۸ میلیون پرونده در کشور وجود دارد که با توجه به دو طرفه بودن هر پرونده ۳۶ میلیون نفر درگیر این پرونده ها هستند که بسیاری از آنها بدلیل نداشتن وکیل با تاخیر به نتیجه می رسند.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار